Een halve PG200

Dat klopt 8)

Aha, daar ben ik van weggelopen. Ik ging hem ophalen na de mededeling "ja doet het helemaal ok" echter de PG200 deed niks..en er zaten potmeters los. Vond de koffer aardig gaar en de JX3P zag er uit alsof ie een leven had gehad..niet gaar maar wel een beetje "op"...

Ik wilde hem kopen voor een gecorrigeerd bedrag maar de verkoper weigerde iets te doen..ik vond het belachelijk want ik was voor jan lul 120 km gaan rijden maar daar gaf ie niks om..dus om escalatie te voorkomen ben ik maar snel weggegaan want ik stond op het punt om vervelend te gaan doen..

Ik had me gewoon aan mijn vuistregel moeten houden...maar helaas.

Nu ik dit lees ben ik blij dat ik ten halve ben gekeerd, en niet ten hele gedwaald.

Aha, daar ben ik van weggelopen. Ik ging hem ophalen na de mededeling "ja doet het helemaal ok" echter de PG200 deed niks..en er zaten potmeters los. Vond de koffer aardig gaar en de JX3P zag er uit alsof ie een leven had gehad..niet gaar maar wel een beetje "op"...

Ik wilde hem kopen voor een gecorrigeerd bedrag maar de verkoper weigerde iets te doen..ik vond het belachelijk want ik was voor jan lul 120 km gaan rijden maar daar gaf ie niks om..dus om escalatie te voorkomen ben ik maar snel weggegaan want ik stond op het punt om vervelend te gaan doen..

Ik had me gewoon aan mijn vuistregel moeten houden...maar helaas.

Nu ik dit lees ben ik blij dat ik ten halve ben gekeerd, en niet ten hele gedwaald.

Jep, dat zal dezelfde zijn... Ongelofelijk ook dat mensen willens en wetens kapotte dingen verkopen. Ik heb al behoorlijk wat 2e-H aankopen gedaan en het is maar 3 keer fout gegaan. En al die drie keren was ik er zelf bij! Toch maar eens wat minder in het goede van de mens geloven denk ik.

Gelukkig was het voor mij een thuiswedstrijd (30 km) en als ik het niet gemaakt had kunnen krijgen, dan was hij teruggegaan naar betreffende persoon.. desnoods door de voorruit.

Maar goed, alles werkt weer, hij ziet er wel goed uit, die koffer kan me gestolen worden en er zijn inderdaad een drietal pots die een beetje gammel zijn...ach ja ze werken i.i.g. wel prima. Ben toch wel tevreden eigenlijk

Mijn record is een synth die "volledig" zou werken waarvan uiteindelijk enkel de volumepot het deed. Je moet het lef maar hebben...

Buiten dit, een Korg Z1 met kapot pitchwheel, kapotte headphone + kapot geheugen. En een mixer waar 2 kanalen overleden van blijken te zijn (die gaat er v/d week onder het mes...uhhh onder het schaartje voor het knippen van de opamp pins). Gelukkig zijn laatste 2 ook voor een prijs gekocht waar je een gebrek zou mogen verwachten (en gelukkig zijn deze gebreken, waarschijnlijk, gemakkelijk op te lossen).

Aangaande het 'knippen' van IC-pootjes. Ik heb daar geen tool voor maar gebruik een oud zakmes. Die haal ik op en neer aan 1 kant van de DIL-behuizing totdat de pootjes loskomen van het huis. Geen spanning op de print en werkt perfect.

Just my 2c

(Mooi dat het gelukt is btw)

Jep, dat zal dezelfde zijn... Ongelofelijk ook dat mensen willens en wetens kapotte dingen verkopen. Ik heb al behoorlijk wat 2e-H aankopen gedaan en het is maar 3 keer fout gegaan. En al die drie keren was ik er zelf bij! Toch maar eens wat minder in het goede van de mens geloven denk ik.

Gelukkig was het voor mij een thuiswedstrijd (30 km) en als ik het niet gemaakt had kunnen krijgen, dan was hij teruggegaan naar betreffende persoon.. desnoods door de voorruit.

Maar goed, alles werkt weer, hij ziet er wel goed uit, die koffer kan me gestolen worden en er zijn inderdaad een drietal pots die een beetje gammel zijn...ach ja ze werken i.i.g. wel prima. Ben toch wel tevreden eigenlijk

Ok dus die man heeft niks tegen je gezegd? Ik vond het een onsympathieke boerenlul, het kon hem werkelijk niets schelen of ik op een neer was gereden. Uit zelfbescherming ben ik weggegaan want ik was niet meer heel redelijk.

Ik neem meestal een mini amp mee op batterijen..dan ben je er zo achter of iets ok is. Plus het heeft als voordeel dat verkopers ook de defecten horen, met een koptelefoon is dat lastiger.

Aangaande het 'knippen' van IC-pootjes. Ik heb daar geen tool voor maar gebruik een oud zakmes. Die haal ik op en neer aan 1 kant van de DIL-behuizing totdat de pootjes loskomen van het huis. Geen spanning op de print en werkt perfect.

Just my 2c

(Mooi dat het gelukt is btw)

Loodrecht op de print snijden of evenwijdig aan de print snijden? Klinkt in ieder geval als een handige methode.

Zo'n desoldeerpomp vind ik niet fantastisch. Als er ook maar een heel klein beetje achterblijft, hangt de IC toch nog vast.

En inderdaad: altijd een beetje vers tin op je soldeerpunt, dan is de warmteoverdracht tig keer beter en smelt het tin op de print dus ook véél vlotter. Ook als je een print doorsoldeert om slechte contacten te vernieuwen, altijd wat vers tin toevoegen. Gaat sneller, beter en de verbindingen zijn mooier (en beter).

Voordat ik de desoldeerpomp gebruik voeg ik eerst tin toe aan het pootje. Dat het een lekker dikke klodder wordt die je makkelijk vloeibaar houdt met je bout. Verder gebruik ik een zo groot mogelijke desoldeerpomp zodat ie goed stevig kan zuigen. Dan blijt er idd meestal nog ietsjepietsje tin achter wat zorgt dat het gros van de pootjes nog steeds vastzit. Dan pootje voor pootje warmstoken en als het laatste beetje tin vloeibaar is met een tangetje of zoals ik doe met mijn vingernagel het pootje in het midden van het gat gecentreerd houden tot de tin weer is afgekoeld et voila het ic kun je er gewoon uitnemen nadat je alle pootjes hebt gehad.
Zoals Mike ook ergens zegt kun je het ic'tje gewoon weer gebruiken als ie toch niet defect blijkt te zijn. Belangrijk is wel zoals hier al vaker opgemerkt dat je bout voldoende vermogen moet hebben. Anders ga je zonder meer printspoortjes stuk maken.

En ook weer niet teveel vermogen of je stookt de boel op. :)

De belangrijkste conclusie blijft: viva IC voetjes. Best thing since sliced bread.

Back