Een halve PG200

Kneelz

Reuzebonk
Gisteren een jx3p + pg200 opgehaald en ALWEER niet goed doorgetest alvorens mee te nemen (ik moet toch wat minder vertrouwen in de mens geloof ik). De PG200 geeft namelijk kuren. Niet dat deze heel erg van belang is (de prijs was verder ook erg redelijk en het ziet er prima uit), maar goed hij zit erbij en ik wil hem goed werkend krijgen.

Wat is het probleem?

Alles werkt; behalve ALLE potmeters.

Nu voelden er een aantal (ADSR) heel erg gammel aan maar ik heb deze doorgemeten en zelf deze pots (waarvan ik toch echt niet kon geloven dat ze nog zouden werken) geven prima waardes.

Vervolgens alle lijnen van de potmeters naar de multiplexers gemeten, ook die zijn goed. Ook alle massalijnen zijn in orde. Ook alle lijnen van de multiplexers naar de CPU.

Het CPU is goed lijkt me, hier zitten immers ook alle schakelaars en draaischakelaars op. Enige dat ik me kan bedenken is dat de multiplexers vervangen moeten worden.

Iemand een ander idee?

Als je een scoop hebt moet je eens op TP3 en de uitgang van IC8 kijken wat daar gebeurt als je aan de knoppen draait. Kan met een (analoge) multimeter ook, maar dan moet je steeds ALLE pots in dezelfde stand zetten en kijken of er wat op je meter gebeurt.

Het lijkt me namelijk stug dat ALLE mutiplexers stuk zouden zijn (IC 4,5,6).

't Is maar een idee. 't Is verder geen ingewikkeld ding.

Laatst gewijzigd:
Oke bedankt, dat zal ik eens doen als ik tijd heb. Ik heb wel een ouwe scoop staan waar het mee zou moeten kunnen.

Wat betreft de multiplexers zou inderdaad een beetje vreemd zijn als ze allemaal de geest hebben gegeven. Ingewikkeld ziet het er in ieder geval niet echt uit nee.

Als ik geen activiteit vindt in het DAC gebeuren (waar jij aangeeft), zou de CPU dan schade hebben opgelopen?
Misschien, maar dan lijken de switches me ook niet te werken, is de voeding niet helemaal goed meer.

Mocht de CPU naar de mallemoeren zijn, zouden deze ergens nog aan te komen zijn of zo? Niet op vintageplanet.nl in ieder geval.

Moeilijk te zeggen, ik kan de datasheet van de M5L8048 niet vinden, helaas. IC7 TL082 is een eenvoudige bi-opamp. IC8 blijkt een voltage comparator.

Als de switches het nog wel allemaal doen zou ik het in IC7 en 8 zoeken.

Succes
(Disclaimer, zonder datasheet van de M5L8048 kan ik alleen maar gissen wat er ongeveer gebeurt)

EDIT: Weet je zeker dat je + en - 15V hebt? Zoniet dan vallen IC7 en IC8 (tijdelijk) uit

Laatst gewijzigd:
(Disclaimer, zonder datasheet van de M5L8048 kan ik alleen maar gissen wat er ongeveer gebeurt)

De M5L8048 lijkt mij gewoon een microcontroller, dus is het zonder meer gissen wat er daar gebeurt tenzij iemand de firmware heeft natuurlijk.

Ik ben het wel met warner eens dat ik het eerst in ic7 en ic8 zou zoeken.

Oke, bedankt voor jullie meedenken. Ik zal als ik morgen tijd heb eens kijken rondom deze IC's en ook meteen de voeding opmeten. Die M5L8048 is echt niets over te vinden op het internet, ik zie hem alleen terug onderaan de bijgevoegde PDF.

Maar eigenlijk ging ik er ook al vanuit dat dit het niet kon zijn gezien de schakelaars wel allemaal werken.

I'll keep it updated!

M5L8048XXXP
8-Bit Microcontroller-Microcomputer - Plus interval timer/event counter
Various
8-Bit Microcontrollers,Timers,Counters
Clock Frequency - Max. (Hz)=6.0M
Clock Frequency - Min. (Hz)=1.0M
Min Instruction Length (bits)=8
Max Instruction Length (bits)=16
Memory Addressing Range=64k
Number of Addressing Modes=5
On-Chip RAM (Bytes)=64
On-Chip ROM (bytes)=1k
Number of Interrupt Lines=1
No. of Non-Maskable Interrupts=0
Number of Maskable Interrupts=1
Number of I/O Lines=16
No. of I/O Ports=2
Vsup Nom.(V) Supply Voltage=5.0
Package=DIP
Pins=40
Military=N
Technology=NMOS

Maar ehm, zoals Kaftoeter ook al zei, is dit slechts ter lering ende vermaeck.

Van http://www.datasheetarchive.com/m5l8048-datasheet.html

Inderdaad... sowieso eerst maar eens de meest logische (en gemakkelijke) route onderzoeken dus. Hopelijk is gewoon die opamp up in smoke maar we zullen het vanzelf zien... (of ja, ik dan daadwerkelijk)

Maar eigenlijk ging ik er ook al vanuit dat dit het niet kon zijn gezien de schakelaars wel allemaal werken.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat een microcontroller in een keer helemaal de geest geeft lijkt mij minder waarschijnlijk dan dat er een pin/functie uitvalt en de rest vrolijk blijft doorwerken sprekende over ouderdomsslijtage.
Dit neemt niet weg dat de eerder vermelde opamps eerste verdachte blijven.

dit schema bedoelde ik uit de PDF maar daar heb je ook geen fuck aan natuurlijk. Is meer om de werking van die 8243 uit te leggen.

Attachments

• verwijder maar.bmp
    882,7 KB · Bekeken: 80
die dus

Deze is helaas van een andere chip (uit dezelfde familie). Deze heeft andere pinnen. Pin T0 en T1 zijn hier niet terug te vinden. Ik vermoed dat dat twee interrupt ingangen zijn welke resulteren in detectie van het beschikbaar zijn voor communicatie van de jx3p en detectie van het gelijk zijn van het voltage geleverd door een geselecteerde potmeter aan het voltage uitgestuurd door de microcontroller via de dac.
Waarom zou het niet handiger zijn geweest om de potmeterspanningen in te lezen via een adc?

EDIT: geen interruptingangen maar iets met timeringangen gok ik, maar de vraag blijft

dat een microcontroller in een keer helemaal de geest geeft lijkt mij minder waarschijnlijk dan dat er een pin/functie

Dat had ik niet verwacht maar klinkt best wel voor de hand liggend inderdaad. Zal nog een hele speurtocht worden mocht dit de dader uiteindelijk blijken dan. Of gewoon de 'onboard' editting gebruiken natuurlijk, maar ja... als de PG erbij zit dan wil je hem ook gebruiken uiteraard.

Dat had ik niet verwacht maar klinkt best wel voor de hand liggend inderdaad. Zal nog een hele speurtocht worden mocht dit de dader uiteindelijk blijken dan. Of gewoon de 'onboard' editting gebruiken natuurlijk, maar ja... als de PG erbij zit dan wil je hem ook gebruiken uiteraard.

Als er uitgebreide gegevens over die microcontroller boven water gehaald zouden kunnen worden (instructieset en hoe te programmeren/uit te lezen) dan kun je de micrcontroller uitlezen en de code implementeren in een moderne (liefst pincompatibele) variant. Geen makkelijke klus, maar wel een mooie uitdaging.

EDIT: geen interruptingangen maar iets met timeringangen gok ik, maar de vraag blijft

T0 en T1 zijn de I/O ports naar ik aanneem, serieel dus. T0 lijkt gevoed te worden met data van de uPC311 (potdata van het frontpaneel).

(Ik gok dat vanuit de M5l8048 via P10-P17 en de R-2R ladder een referentiespanning aan IC8 aangeboden wordt die in stappen vergeleken wordt met die van de pots via IC7(2). Als je dit in 256 stappen per pot doet weet je hoe de pot staat. Mijn electro is een beetje roestig maar dat deduceer ik uit het schema)

T1 wordt aangestuurd door de JX3p lijkt het. BUSY. Stuurt de JX-3P haar huidige status (na een preset-wissel bv) terug naar de PG200? Dan zou dat het kunnen zijn.

Fijne puzzel en leuk om mijn oude kennis weer eens wat op te halen maar hier houdt het op :)

Succes
EDIT: Had Kaftoeter's 1na laatste over het hoofd gezien, die zei in grote lijnen hetzelfde

Laatst gewijzigd:
Ik heb het zelfde gehad, knoppen doen het wel maar pots niet. bij mij was de comperator defect.. LM311 als ik mij goed herinner..

Ik heb twee PG-200's gerepareerd die precies hetzelfde probleem hadden. Switches werkten, potmeters niet...

Vergeet even de CPU. De kans dat het in het analoge gedeelte zit is vele malen groter. Bij was in de ene PG-200 een opamp gesneuveld en in de andere een comparator (zelfde als django).

Back