Een halve PG200

Fantastische hulp hier!!!

Ik ga even bijkomen van het bedrijfs-zaalvoetbaltoernooi (niet echt weggelegd voor de doorsnee SF'er zoals ik) en dan ga ik met jullie info aan de slag.

Dat circuitje met IC2,3,7 en 8 en R ladder kijkt of er aan de pots wordt gedraaid en maakt dan de uitgang van comp. IC8 hoog, zou dat meten, als die niet veranderd als je aan de pots draaid is daar iets mis.

Klopt, maar dat moet je dan echt met een oscilloscoop meten omdat daar een soort trapvormig signaal op staat. Met een multimeter kom je dan niet zo ver.

Nou ben net even bezig geweest. Op TP3 zie ik beweging op de scoop wanneer ik aan de pots draai. Vervolgens heb ik pin 7 van IC8 proberen te bekijken maar ik krijg hem niet goed genoeg in beeld met mijn (kut-) scoop om iets te kunnen zien helaas. Met de multimeter geprobeerd (er zit onder het digitale een analoge weergave) maar ook hier is het bereik van mijn gereedschap niet toereikend. Als ik de range instel op het laagst is de spanning te hoog, zet ik hem een range hoger dan valt er weinig meer te zien om er conclusies uit te trekken. De spanning is i.i.g. rond de 5 volt. Ik heb daarna de andere pins van IC8 nog even geprobeerd en op pin 2 krijg ik wel een indicatie wanneer ik aan de pots draai. Het bereik (dat door de pots wordt gecreeerd) loopt van ongeveer 2.170 tot 2.370 Volt.

Ik kan van het weekend nog eens proberen of ik de uitgang van IC8 uit te lezen kan krijgen anders moet ik denk ik toch een andere manier vinden.

Ow net even opgezocht, pin 2 is dus de ingang van IC8. Wel logisch dat daar wat te meten valt natuurlijk...

Edit: op pin 4 stond trouwens ongeveer -15V

Klopt, maar dat moet je dan echt met een oscilloscoop meten omdat daar een soort trapvormig signaal op staat. Met een multimeter kom je dan niet zo ver.

Nee hoor, kan alleen hoog of laag zijn, kijk maar hoe R11 is terug gekoppeld is, zodra de uitgang positief wordt trekt die + ingang mee en wordt dan helemaal positief gemaakt tegen de voeding aan.

Nou ben net even bezig geweest. Op TP3 zie ik beweging op de scoop wanneer ik aan de pots draai. Vervolgens heb ik pin 7 van IC8 proberen te bekijken maar ik krijg hem niet goed genoeg in beeld met mijn (kut-) scoop om iets te kunnen zien helaas. Met de multimeter geprobeerd (er zit onder het digitale een analoge weergave) maar ook hier is het bereik van mijn gereedschap niet toereikend. Als ik de range instel op het laagst is de spanning te hoog, zet ik hem een range hoger dan valt er weinig meer te zien om er conclusies uit te trekken. De spanning is i.i.g. rond de 5 volt. Ik heb daarna de andere pins van IC8 nog even geprobeerd en op pin 2 krijg ik wel een indicatie wanneer ik aan de pots draai. Het bereik (dat door de pots wordt gecreeerd) loopt van ongeveer 2.170 tot 2.370 Volt.

Ik kan van het weekend nog eens proberen of ik de uitgang van IC8 uit te lezen kan krijgen anders moet ik denk ik toch een andere manier vinden.

Op de uitgang van opamp 8 pin 7 moet je duidelijk iets kunnen meten als je aan de pots draaid, zie je geen verandering meet de inputs, als de + in hoger is dan de - input moet je uitgang + zijn, andersom zou die - of laag moeten zijn, ik vermoed aan pin 1 te zien dat de uitgang +15 via R10 en 0 via pin 1 kan worden.

Shit vandaag had ik alle voltages op de pins van IC7 en IC8 gemeten en in het reageervak hier ingetypt. Druk ik op verzenden, ben ik alles kwijt. Database error of zoiets, ik denk dat bij iedereen SF er tijdelijk uit lag? i.i.g heb ik op pin 7 (IC8) een voltage van ca. +5.000V gemeten. De meter is 4 decimalen en in deze range zie ik dus geen verschil als ik aan de pots draai. Bij het switchen van de schakelaars daalt het voltage even van, zeg; 5.003 naar 5.000V om daarna weer 5.003V te worden. Ook niet echt grote veranderingen in voltage bij de schakelaars dus, maar helemaal niets te zien bij de pots. De - input is hoger als de + input weet ik nog en de uitgang, zoals hierboven gezegd, is +. Pin 1 was +14.80V en de andere pin (4?) was -14.80 volt. Ik weet niet of ik in deze range (4 decimalen) iets zou moeten kunnen zien? Zo, ja dan zou IC8 vervangen moeten worden, de inputs komen immers wel aan vanaf IC7.

Laatst gewijzigd:
Nee hoor, kan alleen hoog of laag zijn, kijk maar hoe R11 is terug gekoppeld is, zodra de uitgang positief wordt trekt die + ingang mee en wordt dan helemaal positief gemaakt tegen de voeding aan.

Wat ik bedoelde heeft niets met R11 te maken. De hele boel staat daar gemultiplexed. Alle potmeters worden vanuit software in een loop continue uitgelezen. Rondom de comparator en opamps staan trapvormige golfvormen, en de uitgang van de comparator is een soort blokgolf. Het meten van voltages met een multimeter heeft daarom geen zin. Alleen met een oscilloscoop o.i.d. kun je daar iets zinnigs meten.

Kneelz: vervang IC-8 eens. Mocht dat niet helpen, vervang dan IC-7. Dit zijn standaard en makkelijk verkrijgbare componenten. Grote kans dat je PG-200 daarna weer werkt.

Laatst gewijzigd:
Dat was ook een beetje mijn idee Organix (het vervangen van betreffende IC's dan...). Mijn scoop krijg ik niet ingesteld om de output goed uit te kunnen lezen i.i.g. Of een bijna rechte lijn, of hij verdwijnt boven uit beeld en dan heb ik niet genoeg verticale verschuiving om hem weer terug in beeld te krijgen. Cheap old crap... hoewel hij me toch al vaak heeft geholpen. Ik ga ze denk ik maar gewoon vervangen, dat is in principe goed te doen.

Ga ik dat gewoon proberen. In de datasheet van de PG200 staat dat het een uPC311 betreft (van NEC geloof ik). Hier kan ik denk ik gewoon een LM311N voor gebruiken. Pinout is hetzelfde en qua voltage zal het wel kloppen als het dezelfde benaming heeft... Of moet ik toch even de datasheets induiken?

Hij klinkt wel veel voller en warmer met een upc311 dan met een LM311N.

Geintje. :) Veel succes met de reparatie! En veel JX3P plezier!!

Ik heb hem al besteld bij Kontrat (6.75 verzendkosten die wankers). Heb meteen IC7 er maar bij gedaan. De JX zelf functioneerd helemaal prima trouwens en ziet er ook spic en span uit. Fijne sound en zoals vaker gezegd inderdaad ook prima te editten zonder PG. Ik snap trouwens niet helemaal waarom ze dat ding er niet standaard opzetten of juist eraf laten.

Zo konden ze hem goedkoper op de markt brengen.

Ik vind hem toch veel fijner werken mét PG, maar het gaat ook zonder.

Interessante topic, jammer dat die pg200 normaal gesproken zo duur is...

Heb zelf ook de jx3p maar met die midi kit van organix, nog steeds erg blij mee :)

Ik heb de moeite genomen mijn eigen PG-200 open te maken en te meten met een scoop. Dat verduidelijkt wellicht mijn vorige posts.

In een 'gezonde' PG-200 zien de signalen rond IC-8 er zo uit:

Pin 2, afkomstig van de potmeters multiplexers:

attachment.php

Pin 3, afkomstig van de R/2R DAC:

attachment.php

Pin 7, de uitgang van de comparator die de CPU verteld dat een bepaald DAC niveau overeenkomt met een potmeter:

attachment.php

De CPU scant de potmeters continue af en er is dus een soort tijdslot voor iedere potmeter. Bij een defecte PG-200 die ik laatst gerepareerd heb gaf de comparator een vervormt uitgangssignaal.

Daarom zegt het alleen meten van spanningen met een voltmeter in deze schakeling niet zo veel. Je hebt echt een scoop nodig om te controleren of de signalen goed zijn.

Attachments

• IMG_4808.JPG
    IMG_4808.JPG
    48,4 KB · Bekeken: 56
  • IMG_4810.JPG
    IMG_4810.JPG
    58,9 KB · Bekeken: 50
  • IMG_4812.JPG
    IMG_4812.JPG
    50,9 KB · Bekeken: 57
Ejoow dat is inderdaad verduidelijkend, die laatste twee signalen heb ik zo ongeveer ook gescoped. Alleen waren het bij mij constante signalen en veranderden de potmeterstanden hier niets aan. Ik dacht dat ik het signaal niet goed in beeld kreeg maar blijkbaar was het de bedoeling dat ik dergelijke vage shit te zien zou krijgen. Ik hoop dat het IC8 of IC7 is i.i.g. Het zal in de loop van de week wel bezorgd worden dan zal ik het wel zien.

Trouwens.... Die potmeters, zijn die nog aan te komen ergens? Ze werken allemaal goed maar die van de ADSR voelen echt slecht aan (je voelt hem schuiven van binnen en in de middenstand over een heuveltje gaan). Ze lijken wel wat op die Richard gebruikt in zijn 909BD Clone, alpha?

Back