Zelf een keytar maken idee met verlichting

MvD

Ouwe rot
Beste forumleden,

Ik heb een bepaald idee over het maken van een keytar. Ik heb er op dit moment 1 maar deze vind ik niet zo mooi meer en een onderdeel werkt er niet meer van.

Ik heb het idee om een keytar van de Behringer UMX 490 te maken :)

Nu zou ik willen dat elke toetsen die ik aanraak er aan de andere kant iets van verlichting uit komt. Een straaltje ofzo...

Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen doen? Of is dit erg lastig?

Uiteraard moet ik dan iets inbouwen zodat ik mobiel ook het licht van stroom kan voorzien.

Groetjes,

Martijn

Ps. van welk materiaal kan ik het beste de keytar maken? Hout is wel erg zwaar...

Nu zou ik willen dat elke toetsen die ik aanraak er aan de andere kant iets van verlichting uit komt. Een straaltje ofzo...
Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen doen? Of is dit erg lastig?

Het makkelijkste zou zijn om het MIDI of het USB-signaal op te vangen en te splitsen. 1 deel gaat gewoon door, 1 ander deel gaat naar een Arduino met MIDI shield. Vervolgens laat je die een LED-matrix aansturen.

Uiteraard moet ik dan iets inbouwen zodat ik mobiel ook het licht van stroom kan voorzien.
De UMX gebruikt al batterijen, dus gewoon genoeg plaats maken voor een 9V batterij in je keytar-enclosure en die gebruiken.

Ps. van welk materiaal kan ik het beste de keytar maken? Hout is wel erg zwaar...
Gitaristen houden dat ook vol, de oplossing is om geen gigantisch massief blok te maken dat WW3 kan overleven. Aluminium is ook een optie, maar stukken moeilijker voor de hobbyist.

Hoi Yoozer,

Thnx voor je feedback :)

Even over dat tecnisch verhaaltje van die Arduino met Midi shield. Is dit zoiets wat je bedoeld ?

http://www.sparkfun.com/products/9595

Is dit apparaat dat je aangeeft gewoon een midi doorlusser?

Verder duidelijk verhaal, en ja dat is ook zo was ik even vergeten LoL :)

Ja, dat is 'm inderdaad. Je hebt de potmeters zelfs niet eens nodig hiervoor; het enige wat je Arduino moet doen is op de binnenkomende signalen reageren. Als je de MIDI-stream afscant voor NoteOn/NoteOff informatie en op basis daarvan een lijst te maken die voornamelijk dingen bevat zoals dit:

Code:
if (code matches note_on){
status = true;
}

if(code matches note_off){
status = false;
}

if(signal == 0xnogwat){
led_pin_23 = status;
}

// en zo verder voor elke LED en elke noot

dan moet je er wel komen. Helaas kan ik je niet helpen met de daadwerkelijke implementatie; ik heb geen ervaring met Arduino. Maar het zou niet moeilijk moeten zijn om te leren, de LEDs moet je makkelijk kunnen aansturen, desnoods met een multiplexer, en de rest is uitzoeken van MIDI-codes en kijken of 'ie een kik geeft als er een noot ontvangen wordt. Na het doorlopen van die grote if-else boom zet je het binnengekomen MIDI-signaal lekker weer op de MIDI-output, en dan ga je weer met de volgende code aan de slag.

Je kunt hier al mee beginnen en dan hoef je het echt moeilijke deel - het bouwen van je keytar - nog niet eens eerst te doen. Je ziet dan gelijk of je lichtorgel-idee goed is ;).

Back