mijn 1e track, wat vinden jullie ervan? (techno)

jimmy

doubleplusgood
ik ben al ontzettend lang lid van synthforum, helaas ben ik in al die tijd totaal niet productief geweest op muzikaal gebied.

ooit begonnen met reason/rebirth, maar dat trok me niet heel erg. vervolgens een mpc1000 gekocht om die weer door te verkopen waarvan deze amper gebruikt te hebben. nog wat later met ableton lopen prutsen maar ook dat werkte niet echt. in de tussentijd ook nog een juno106 en microkorg xl gekocht en weer verkocht zonder gebruik in de tussentijd...

uiteindelijk ni maschine aangeschaft en ein-de-lijk een track 'af' gekregen. de enigszins beperkte mogelijkheden van dit apparaat, met het voordeel van de computer als sample/instrumenten database bevalt me prima.

maargoed! genoeg gekletst. ik ben erg benieuwd wat jullie vinden! want echt 'af' zal die zeker nog niet zijn...

http://www.soundcloud.com/nadsatgarden/v1

Laatst gewijzigd:
Ik vind de track niet zo heel spannend.
De bas is erg zacht. Hihats/crashes erg hard en scherp

Bas is ook erg repeterend. Zit niet veel progressie in (2 maten en dat wordt telkens herhaald)

Paul

Voor een eerste track is het nog helemaal niet zo slecht, zitten paar goede details in. Maar als ik jou was zou ik de balans tussen hoog en laag 180 graden draaien. Als je een dance track wilt maken zul je ervoor moet zorgen dat de track op de kick en baslijn is gebaseerd.

Mijn tip zet al je faders weer op nul. Zoek een referentie track die jij lekker gemixt vind . Sleep deze in je sequence en vergelijk jou mix met de referentie track.

Zet als eerste je kick in de mix rond die -12db en mix daar alle ander elementen omheen. De attack van de kick moet ten alle tijden overheersend zijn, dit is je fundament. Je track moet op een hoog volume ook goed klinken dus zorg ervoor dat je hats nooit schel klinken. Volgens mij heb je nu bij de hats flink wat bij ge'eq't?

dank voor de reacties!

dat de mix niet helemaal goed was vermoede ik al... maar dat ik er zo erg naast zat: auw.

ik ga met jullie tips aan de slag, echter merk ik bij een opmerking van japanesefood al direct dat ik tegen iets aan loop wat ik niet helemaal snap;

- ik heb alle kanalen binnen maschine weer even reset naar de standaard waardes (0db). de main out staat op 0db
- als ik nu zoals gesuggereerd de kick even solo en op -12db zet, dan slaat deze op de main 'goed' uit (als in: niet in het rood). de kick staat wel wat zacht, wat op te lossen is door simpelweg de speakers wat harder te zetten, maar hoort dit zo? op zich lijkt me van wel omdat er niks in het rood komt... maarrr:
- in maschine zit ook een simpele limiter waaronder tevens een -12db preset. als ik mijn kick op 0db zet en op dat kanaal de -12db limiter preset gooi, dan lijkt het alsof deze niks doet, de solo kick slaat hard rood uit op de main

nu kan ik simpelweg dus methode 1 gebruiken (die niet in het rood slaat), maar dat roept een andere vraag bij mij op: de ene kick sample is harder dan de andere, dus lijkt het kanaal op -12db zetten mij geen goede oplossing? dan krijg ik neem ik aan nog steeds dat de ene kick harder aankomt dan de andere. daarom ging mijn voorkeur dus uit naar die -12db limiter preset uit (dan lijkt het me onafhankelijk van het kanaal) echter geeft deze niet het gewenste effect.

sorry voor dit relaas, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, maar als ik bij de basis moet beginnen en als eerste de kick goed moet krijgen dan lijkt deze kennis mij nogal van belang.

om dit lange verhaal in een iets simpelere vraag samen te vatten: hoe controleer ik dat mijn sample daadwerkelijk -12db is (of welke waarde dan ook)?

alvast dank weer! 8o

yep je totale mix dient ruim onder het rood te blijven
dus -12 voor de kick ik een goede houvast. gewoon monitoren harder zetten.

en hoe controleer ik dat mijn sample daadwerkelijk -12db uitslaat? gezien het verschil in hardheid van diverse kicksamples.

of moet ik gewoon het kanaal op -12db zetten (dan blijft die wel netjes buiten het rood) en me er verder niet op de werkelijke waarde blindstaren.

nee, je kijkt naar je meter en past natuurlijk afhankelijk van de sample de fader aan.

Een hulpmiddel dat ik tegenwoordig gebruik bij het mixen is de gratis VST VOXENGO (voxengo.com)

Dan zie je ook wat je doet en dat kan handig zijn.

Wel uitkijken dat je niet alleen maar op zicht gaat mixen, want uiteidelijk is het gehoor bepalend.

Paul

dank voor de reacties!

dat de mix niet helemaal goed was vermoede ik al... maar dat ik er zo erg naast zat: auw.

ik ga met jullie tips aan de slag, echter merk ik bij een opmerking van japanesefood al direct dat ik tegen iets aan loop wat ik niet helemaal snap;

- ik heb alle kanalen binnen maschine weer even reset naar de standaard waardes (0db). de main out staat op 0db
- als ik nu zoals gesuggereerd de kick even solo en op -12db zet, dan slaat deze op de main 'goed' uit (als in: niet in het rood). de kick staat wel wat zacht, wat op te lossen is door simpelweg de speakers wat harder te zetten, maar hoort dit zo? op zich lijkt me van wel omdat er niks in het rood komt... maarrr:
- in maschine zit ook een simpele limiter waaronder tevens een -12db preset. als ik mijn kick op 0db zet en op dat kanaal de -12db limiter preset gooi, dan lijkt het alsof deze niks doet, de solo kick slaat hard rood uit op de main

nu kan ik simpelweg dus methode 1 gebruiken (die niet in het rood slaat), maar dat roept een andere vraag bij mij op: de ene kick sample is harder dan de andere, dus lijkt het kanaal op -12db zetten mij geen goede oplossing? dan krijg ik neem ik aan nog steeds dat de ene kick harder aankomt dan de andere. daarom ging mijn voorkeur dus uit naar die -12db limiter preset uit (dan lijkt het me onafhankelijk van het kanaal) echter geeft deze niet het gewenste effect.

sorry voor dit relaas, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, maar als ik bij de basis moet beginnen en als eerste de kick goed moet krijgen dan lijkt deze kennis mij nogal van belang.

om dit lange verhaal in een iets simpelere vraag samen te vatten: hoe controleer ik dat mijn sample daadwerkelijk -12db is (of welke waarde dan ook)?

alvast dank weer! 8o

De reden waarom je start met de kick op -12db is omdat je uiteindelijk met alle andere elementen rond de 0db op de master uitkomt.

Na de kick begin je met het 2de belangrijkste element van de track - de bassline. De kick en de bass moeten samen werken en elkaar versterken. In jou mix hoor ik dat de basslijn niet echt overtuigend er in is gemixt.
Probeer is een goede punchy kick te vinden en die samen met de basslijn te mixen. En gebruik sidechain op je basslijn. Als je niet weet wat dat is - youtube.

En hoe je ook altijd goed kunnen checken of je mix goed is. Draai hem op een hoog volume, check dan of alles nog in balans is.

check je mix op een heel zacht volume. Wat me dan bij jou mix opvalt is dat de basslijn dan bijn helemaal weg valt.

Succes! Laat ons horen als er wat progressie mee boekt.

dank voor de reacties!

alvast dank weer! 8o

De reden waarom je start met de kick op -12db is omdat je uiteindelijk met alle andere elementen rond de 0db op de master uitkomt.

Na de kick begin je met het 2de belangrijkste element van de track - de bassline. De kick en de bass moeten samen werken en elkaar versterken. In jou mix hoor ik dat de basslijn niet echt overtuigend er in is gemixt.
Probeer is een goede punchy kick te vinden en die samen met de basslijn te mixen. En gebruik sidechain op je basslijn. Als je niet weet wat dat is - youtube.

En hoe je ook altijd goed kunnen checken of je mix goed is. Draai hem op een hoog volume, check dan of alles nog in balans is.

check je mix op een heel zacht volume. Wat me dan bij jou mix opvalt is dat de basslijn dan bijn helemaal weg valt.

Succes! Laat ons horen als er wat progressie mee boekt.

allereerst nogmaals bedankt voor alle tips. met de meeste feedback ben ik aan de gang gegaan en hoop dat de mix er nu wat beter voor staat...

ik weet wat sidechainen is echter is hier binnen maschine nog niet echt een handige oplossing voor... ja of ik moet weer een bepaalde plugin aanschaffen - voorlopig roei ik even met de riemen die ik heb.

uiteindelijk wil ik aandacht geven aan automation, eqing, sidechainen etc. maar het liefst doe ik dat als laatste stap vanuit bijvoorbeeld logic (wat ik nog niet heb, maar momenteel erg goedkoop is). dat wil ik pas aanschaffen zodra ik een track of vijf 'af' heb, zodat ik niet weer iets koop waar ik niets meer mee doe.

los daarvan hoop ik dat alles nu wat beter klinkt, ik heb v1 laten staan ter vergelijking en bij deze: v2!

nogmaals hoor ik graag wat jullie vinden. hopelijk is het beter geworden.

http://soundcloud.com/nadsatgarden/v2

Back