Post hier je Mixer/FX routing

Ach, ik ben in de afgelopen 10jaar van 2 kanalen naar 8 gegaan, waarvan ik er meestal maar 6 gebruik :P
Eigenlijk heb ik maar 7 kanalen want ik gebruik kanaal 8 meestal voor de sync. en 7 voor de stem.
Ik heb overigens maar 1 aux op mijn tafel waarop een stereo springverb zit.
De rest van de fx word hard-gepatched met een patchbay.

128 kanalen zei je ?!?. whoehahhahha mot er niet aan denken :P

Laatst gewijzigd:
t kan nog absurder 128 kanalen......echt waar dit moet je mij toch echt uitleggen. Ben de weg kwijt, ik snap het niet meer.

Je kan makkelijk heel veel kanalen gebruiken zonder absurd bezig te zijn.
Neem een standaard rockband die bestaat uit drums, bas, gitaren, keys en zang als uitgangspunt dan kan je bijvoorbeeld zoiets krijgen:

Snare 2 microfoons (onder en boven)
Hihat
Kickdrum
Tom 1
Tom 2
floortom
overheads (2 mics)
en room (2 mics)

Bas DI en microfoon
Gitaar A (2 mics)
Gitaar B (2 mics)
Keys 1 (misschien stereo)
Keys 2 (misschien stereo)
Zang 1
Zang 2

Dit bij elkaar opgeteld zijn 23 channels.

Hier kan je nog wat FX bij bedenken zoals bijvoorbeeld 2 stereo reverbs en 2 stereo delays en een chorus ofzo. Dan zit je op 33 channels.

Stel dat je dit allemaal in je computer heb zitten en je wil een hardware compressor op de snare zetten, dan heb je daar een extra output en een extra input voor nodig op je geluidskaart. 10 compressors op 33 tracks inzetten lijkt me niet idioot. Dan kom je op 43 channels.

43 is natuurlijk geen 78 of 128 channels, maar ik ben hier uitgegaan van een standaard no-nonsense rockbandje. Als je wat theatraals, symphonisch of wat dan ook maakt kan ik me best voorstellen dat je richting die 78 gaat.

Op bv 'The Black Album" van Metallica zijn de drums op 24 sporen opgenomen. Daar hebben ze naast het drumstel de hele akoestiek met microfoons opgenomen in de ruimte.

Billy Sheehan van Mr. Big heeft een signature bas met 2 outputs. Die gaan zowel via de DI van de amp de tafel in, alsook nog een mic opstelling voor zijn bas stack. Ze mixten voor hem alleen dacht ik iets van 5-8 sporen. Alleen voor de basgitaar. Drums erbij, paar gitaristen, tel maar uit.

Als je een elektrische gitaar echt mooi/flexibel op wilt nemen doe je dat tenminste met én DI out op de amp én minimaal 2 mics, een dynamische direct op de speaker en een condensator op een paar meter. Dan kun je echt je eigen sound creëren. En bij een akoestische gitaar ook én piezo én 2 of zelfs 3 mics.

En wat dacht je hoe bijvoorbeeld André Rieu zijn orkest opneemt? Lang geleden stond er eens een artikel over de aanschaf van zijn Protools systeem en 20+ Focusrite Red preamps in de Interface. Hij neemt gewoon ieder instrument met een eigen mic op. Stel je voor een orkestje van 80 man........hopla.

Als ik zelf een mix maak, zit ik meestal aan 16-24 kanalen op mijn hardware mixer + dan nog de (tot 4 stereo) FX returns. En in Cubase heb ik dan iets van 8-12 audio sporen (gitaar, bas, zang; 'echte' instrumenten) en 4-12 kanalen VST + 2-6 kanalen FX. Dat gaat dan via de bussen in 6 stereo configuratie naar de console, waar alle MIDI synths+drums erbij komen en de HW FX returns.

Back