Casio met pro gear?

Typische campingpost dit. sorry hoor. Doe is even wat lezen over de euro en wat het Nederland heeft opgeleverd.

Over de Casio's, veel synth voor weinig lijkt me. En op basis van het Sonicstate filmpje lijkt de sound me ook wel lekker!

Vergeet de sequencer niet, eindelijk eens een synth met een goede realtime sequencer welk geen gebruik maakt van een irritante menu structuur op een schermpje, gewoon simpel knopjes drukken, makkelijk wisselen tussen de parts en allemaal zonder vertragingen........ :okdan:

Dat dit nog niet eerder is gedaan verbaast mij werkelijk, dat CASIO de eerste is die er mee komt verbaast mij nog meer, de andere "grote jongens" waren zeker in slaap gevallen?

Leuk om te zien dat de "underdog" van de synths keihard terug komt met een apparaat wat al veel eerder uitgevonden had kunnen worden, maar waar niemand mee kwam.

Ik wil deze synht zo graag hebben...

Dat dit nog niet eerder is gedaan verbaast mij werkelijk
wellicht omdat 'men' er geen brood in zag, omdat 'iedereen' toch de pc gebruikt als sequencer....

wellicht omdat 'men' er geen brood in zag, omdat 'iedereen' toch de pc gebruikt als sequencer....

Als je vaak live speelt is een makkelijke hands-on sequencer beter dan een pc als sequencer, en ik weet van die grooveboxes maar zelfs die lieten het af weten.

Ik vind die hold functie ook erg handig; akkoord aanhouden tot je het volgende aanslaat. Dit zou ZO handig zijn met mijn hands-on speelstijl met meerdere synths tegelijk. Ik weet dat deze Casio niet de eerste of enige synth is met dat soort hold hoor. Maar momenteel heb ik dat niet in mijn setup (alleen de klassieke "hold tot het einde der tijden met nieuwe noten bovenop de oude") en ik mis het soms toch wel.

Jammer voor mij dat hij geen pianoklavier heeft en ik weet niet hoe goed de akoestische geluiden zijn. Anders moest er hier misschien wel een synth plaats ruimen voor hem.

Ik bedenk me net dat mijn stokoude Roland 100M 184 polyfoon CV klavier misschien wel dat soort hold heeft op zijn arpeggio (zelfde als jupiter 4). :) Maar ik ben er niet zeker van en kan het nu niet testen.

Ik vind die hold functie ook erg handig; akkoord aanhouden tot je het volgende aanslaat. Dit zou ZO handig zijn met mijn hands-on speelstijl met meerdere synths tegelijk. Ik weet dat deze Casio niet de eerste of enige synth is met dat soort hold hoor. Maar momenteel heb ik dat niet in mijn setup (alleen de klassieke "hold tot het einde der tijden met nieuwe noten bovenop de oude") en ik mis het soms toch wel.

Jammer voor mij dat hij geen pianoklavier heeft en ik weet niet hoe goed de akoestische geluiden zijn. Anders moest er hier misschien wel een synth plaats ruimen voor hem.

De meeste synths hebben, voor zover ik weet, een aansluiting voor een hold (soms ook sustain) pedaal en die pedalen hebben vaak een knop waarmee je kan instellen hoe het pedaal reageerd, voorbeeld:
  • ingedrukt>hold - niet ingedrukt>release
  • ingedrukt>release - niet ingedrukt>hold

Dat is wellicht ook een goede oplossing voor je speelstijl?

Een looper is toch weer iets heel anders qua functionaliteit.

@Major: in de veronderstelling dat mijn synths daarmee om kunnen gaan, de pedalen hold versie 2 (niet ingedrukt = hold) hebben en het qua voet-hand coördinatie goed gaat om zo doorheen akkoorden te stappen, kan dat een optie zijn. En laat ik nu net "pedalen" (en dan bedoel ik niet fx) als 1 van de focuspunten voor dit jaar wat de studio betreft hebben gesteld...dus we gaan experimenteren.

Je hebt verschillende types, de een is wat duurder dan de andere. Let er wel op dat ze die knop hebben waarmee je het geheel kan "omdraaien" he ;)

piano-keyboard-sustain-pedal.jpg

Ah, die knop waarmee je ingedrukt/niet ingedrukt = hold kan omdraaien die is tegelijk de functie "normal open/normal closed" omdat verschillende merken synths dat anders implementeren. Nu valt het kwartje. :) Die switch vind je inderdaad op veel holdpedalen.

Er bood iemand vorig jaar een bult pedalen aan die ik wou kopen. Ik maar proberen contact met hem te krijgen, hij niet reageren maar wel elke 2 dagen zijn advertentie omhoog schoppen... :D

Ach, ik kom wel weer eens langs een interessante aanbieding.

Voor de prijs krijg je toch aardig veel apparaat en functionaliteit. En het klinkt ook best goed eigenlijk. De XW serie kost niet veel meer dan een Korg EMX/ESX en kan toch aardig wat meer. Ik denk dat dit toch wel de beste koop is (nieuw) voor ongeveer €500 als je één apparaat wilt hebben waarmee alles mogelijk is en wat enigszins logisch in elkaar steekt. De schuifjes i.c.m. de step sequencer is ook wel vrij goed bedacht.

Back