Casio met pro gear?

http://www.muziekhuishidding.nl/index.html

Wat is nu eigenlijk precies HET verschil tussen deze twee?:stupid

rob

Zie ook: http://www.casio-europe.com/nl/emi/synthesizer/

Als ik het goed begrijp is de G1 gericht op het produceren van muziek (groovesynth/-box), terwijl de P1 gericht is op het spelen van muziek (performance).

Aan de technische specificaties zie ik aan grote verschillen alleen dat de G1 een sampler heeft en de P1 een toonwiel orgel en hex-layer (geen idee wat dat laatste inhoud). De menustructuur / knoppenindeling zal bij beiden ook wel aangepast zijn op het doel (groovesynth of performance),

Zo'n P1 aan Kristal Audio hangen (of een simpel multitrack recordertje ofzo) en je kan lekker spelen en muziek opnemen voor weinig geld.

Deze demo toont een compleet overzicht van de features, met vooral veel aandacht voor de step en phrase sequencer. De monosynth blijft een beetje onderbelicht, maar dat is dus een multi-waveform subtractieve VA.

Qua prijs/kwaliteit is dit een erg mooi ding.

Deze demo vind ik heel overtuigend:

Er zijn echter al veel mensen die de Casio XW na korte tijd alweer op Marktplaats aanbieden.
Het enige waar ik bang voor ben is in hoeverre de klankengine gelijk is aan de homekeyboards van Casio. Dus of de XW wel de dynamiek van een synthesizer kan leveren, of dat hij dun klinkt. Aan de hand van Youtube-filmpjes is dat niet te beoordelen.

Ik heb net de test in Interface gelezen en inderdaad werd mijn vrees werkelijkheid.
De PCM-klanken komen letterlijk uit de homekeyboards van Casio.
Vandaar dat er in weinig Youtube demo's de PCM-klanken worden gedemonstreerd...
Jammer, want de demo's met gelayerde pads en leads klinken heel overtuigend. Zie:

nou ja zoals met zoveel hedendaagse synths kun je met layeren en veel effecten de bron goed verdoezelen

Hou toch op met die wouldbe-puristische onzin. Layering en fx zijn gewoon onderdeel van een muziekinstrument indien daarop beschikbaar. Niet om te verdoezelen, maar om te creëren. If it sounds good, it is good geldt nog steeds. Wat maakt het uit of een bouwsteen droog en geïsoleerd slecht klinkt, indien het apparaat ontworpen is om goed te klinken wanneer je totaal andere dingen doet met die bouwstenen in plaats van er droog en geïsoleerd naar te luisteren. Akoestisch klinkt een Gibson SG ook niet zo mooi als eenOvation Elite , maar dat is het punt van het ontwerp ook helemaal niet. Een legoblok op zichzelf beschouwd is ook maar een crappy blok plastic.

Een kerkorgel layert. Een Oberheim 4 voice layerde. Een Solina String Ensemble heeft een ingebouwd FX. Met een Moog Modular kon je zowel layeren als ingebouwde FX gebruiken. Polysix had ingebouwde FX, elke Roland vanaf het jaar kruik ook.

Om het met Mitterand te zeggen: et alors. En hij layerde er ook stevig op los.

nou ja zoals met zoveel hedendaagse synths kun je met layeren en veel effecten de bron goed verdoezelen

Helaas hebben we nog geen effect of sf plugin waarmee we jou synische berichten kunnen verdoezelen :D

Met layering en veel effecten, kun je een synthstring-pad heel overtuigend laten klinken, ongeacht de bron. Maar als je een keer een brass wilt laten spetteren, of een piano door de mix wilt laten knallen, gaat een matige bron je wel opbreken.

Ik heb zelf een Casio WK-3000 keyboard staan. Die klinkt heel acceptabel om thuis eventjes op te pielen, maar ik zou er niet aan denken om hem mee te nemen op het podium. Diezelfde PCM-klanken zitten dus in de XW...
Je moet bij de XW de PCM-klanken dus als bonus zien, en hem vooral zien als layer-machine voor analoog-achtige klanken. En dan doet hij het niet slecht.

Spannend! ;)

http://www.sonicstate.com/news/2013...m_medium=storiesbox&utm_campaign=more_stories

casio_prenamm13.jpg

Op dat plaatje zie je wel een aantal dingen van de XW-serie terugkomen qua knopjes en zo. Op zich zijn het wel leuke synths voor mensen die er nog geen hebben. Misschien brengt deze weer phase distortion terug op de markt? Die ingebouwde xox-stijl step sequencer bij de XW-serie is trouwens ook wel een top idee van Casio.

Als je goed kijkt, zie je het woord "Privia" , vlak naast het zwarte vlak links. Is dit niet de naam voor Casio's E-piano lijn? Ik denk dat het dus gewoon een soort E-piano is.
Trouwens wat een lullig klein schermpje....

amper knoppen en gewogen toetsen... jammer maar helaas

Ben best wel benieuwd hoe bruikbaar deze nieuwe Privia zal blijken te zijn. Afgaande op die 2 synths die Casio nog niet zo lang geleden introduceerde zullen er ongetwijfeld facetten in zitten waarmee Casio zich onderscheid van andere producenten. En ongetwijfeld voor een prijs die onder die van anderen ligt.

Back