Raphie, tof dat je ons zo mee neemt op ontdekkingsreis. Ik denk dat ik - en vele met mij - heel graag zouden willen dat dit een top bak is (niet in de laatste plaats omdat die twee oude knakkers gewoon mooie gozers zijn) en omdat de machine er heel aantrekkelijk uitziet om mee te werken. Zit zelf een beetje in het zelfde schuitje als jij: op zoek naar mooie drumbakken die - in een daw-omgeving, bij mij is dat nu Logic - elkaar kunnen aanvullen.
Heb nu voor drums een MD (gewoon een van oude v1 bakken, zonder UW) en een Jomox 888 (wilde de betere kick en niet de ingewikkelde filters). Helaas mijn ER1 de deur uit gedaan omdat ik dacht dat ik dat (qua geluid) volledig met de Radias kon doen - maar ja, dat werkt net effe wat onhandiger. Anyway - wat ik zo mooi vind aan de Jomox is de knallende kick mét een gedefinieerde attack en een stevige body. Dus geen 'pop, pop, pop' of 'bwaah, bwaah, bwaah' maar BONK BONK BONK (909-achtig) of Doooooong, Dooooong (80

...(de echte mannen weten denk ik wel wat ik met mijn fonetische spelling van deze geluiden bedoel) - volgens mij gaat de Tempest daar gewoon niet aan komen.
De machine moet voor je werken, niet andersom - dat jij je in allerlei bochten moet wringen om min of meer wat je wilt eruit te halen. Dat laatste is natuurlijk bijzonder uitdagend om te doen - maar het moet wel tot een bevredigend creatief resultaat leiden.
Overigens begon ik mijn Machinedrum pas echt te waarderen toen ik mijn hopeloze queeste op heb gegeven om hem als een analoge Roland te laten klinken of om 'm zelfs maar 'warm' te laten klinken.....daardoor de machine wel van binnen en buiten leren kennen - maar de omslag komt als je een instrument in zijn kracht weet te gebruiken. En das in dit geval niet knallende, pompende of beukende kicks....