Marsman - The More Things Change, The More They Stay The Same

Van iedereen hier heb jij echt de meest eigen stijl. Ik heb geen idee hoe je je tracks in elkaar zet, het klinkt aardig arbeidsintensief.

Qua stijl kan er weinig over zeggen.. Het klinkt bij vlagen mooi en apart maar vaak ook zo moeilijk dat ik er doorheen moet bijten. Ik moet er teveel moeite voor doen en eigenlijk wil ik dat niet bij muziek luisteren.. Dat moet lekker mn oren binnenstromen en ik wil zonder veel nadenken er van genieten..

Dus.. hier heb je toch een reactie op je track :-)

The More Things Change, The More They Stay The Same

The More Things Change, The More They Stay The Same

snake-plissken.jpg

Voor mij is het ook te geforceerd. Krijg er niet echt een bepaald gevoel bij, of ja de wereld is gone crazy.

Maak je ook "normale muziek"? Wil dat wel is horen want je mix klinkt altijd wel ok.

Omdat toch niemand op mn vorige tracks reageert maar weer nieuwe.
Gewoon doorgaan.
http://soundcloud.com/marsman/things-change-stay-the-same

Ik vind je tracks vaak erg goed ! Doen me soms een beetje aan James Blake denken (hopelijk is dat een compliment). Goeie kritiek heb ik er niet echt op, het is gewoon te ingewikkeld voor me om er goed commentaar op te geven.
Snap mensen hun reacties wel, zeg nou zelf, het is bestwel ontoegankelijke muziek.

Deze vind ik trouwens wel een van de vaagste die ik van je gehoord heb kwa melodie/compositie.
Je had toch jazz gestudeerd ? Is goed te horen ! Electronische superabstracte jazz ofzo.
Vind dit niet een van je beste tracks.

Edit : Nog eens geluisterd... eigenlijk valt het nog best mee met de vaagheid. Gewoon een paar keer luisteren mensen ! Ik snap nu ook wat het ontoegankelijk maakt, je maakt vaak gebruik van dissonantie, of begrijp ik dat woord verkeerd ?

Laatst gewijzigd:
Naar lange afwezigheid toch maar weer ingelogd op het synthforum. :))

He Marsman,

Goed om te horen dat je nog steeds lekker bezig bent.

Over de track: Deze is wat lastiger te doorgronden dan het eerdere werk wat ik van je hoorde. Ik vind deze aparte manier van strutuur en sound wel heel erg leuk, maar dan zou ik er wel eerder iets zoeters (iets liefs of zwoels?) in willen horen. Een subtiele rode draad waar ik me aan vast kan houden. Dit wat ik nu hoor ervaar ik meer als kortere impulsen, die ook nog eens lastig in het gehoor liggen, waardoor ik de concentratie verlies en er niet naar wil blijven luisteren.

Wel respect voor je manier van werken, maar dat heb ik altijd al gevonden vanaf de eerste track die je hier poste.

@ Globeye: Thanks voor je reactie. :) Toch heb ik geen jazz gestudeerd. Ik heb niet zoveel met muziektheorie. Wel een hoop met 'dissonantie'. Ik snap inderdaad dat mijn muziek, vooral in eerste instantie, erg ontoegankelijk lijkt. Maar ik denk dat je daar heel makkelijk in kan groeien door het inderdaad gewoon nog eens te luisteren.

@ AOR: Bedankt! Toch zit hier wel een grote lijn hoor.. er zijn een hoop themaatjes en motiefjes die terugkomen in verschillende variaties. het gaat hier vooral om de samenwerking van die kleine stukjes, hoe ze op elkaar inhaken en zo steeds een andere werking krijgen.

@ Globeye: Thanks voor je reactie. :) Toch heb ik geen jazz gestudeerd. Ik heb niet zoveel met muziektheorie. Wel een hoop met 'dissonantie'. Ik snap inderdaad dat mijn muziek, vooral in eerste instantie, erg ontoegankelijk lijkt. Maar ik denk dat je daar heel makkelijk in kan groeien door het inderdaad gewoon nog eens te luisteren.

Tracks die je vaker moet luisteren voordat ze echt vet worden zijn vaak de beste vind ik.
Dat had ik ook met veel James Blake tracks, eerst zo van huh vage shit en als je vaker luistert wordt het steeds beter. Dat hitje van hem "Limit to your love" is nog redelijk "normaal". Behalve die sub hehe.
Dacht ergens een keer gelezen te hebben op het forum dat je jazz had gestudeerd aan het conservatorium, vandaar dat ik dat zei.

het enige wat in mij opkwam, wat hopelijk als constructief kritiek zal dienen, is dat je geluiden niet veel dynamische varieteit hebben. Je hebt'n duidelijke structuur met een goed gevoel voor timing, maar geluiden zijn of "een main geluid" of gewoon iets in de achtergrond. expressieviteit wordt vaak juist gegenereerd door een geluid van zacht naar hard te moduleren, en dit mag van mij in dit geval een stuk meer worden overdreven, zeker bij langere noten (daar heb je eigenlijk te tijd om zulke expressie te realiseren).

Het zit zo goed in elkaar dat het als het ware te goed wordt. Naar mijn bescheiden mening behoor je tot de top van de mensen die hier posten als je niet de beste bent. Gewoon stug doorgaan en dan wordt het wel opgepikt.

Gewoon stug doorgaan en dan wordt het wel opgepikt.
Niet dus.

Marsman,

Ik volg al een aantal jaren jouw hersenspinsels en vond nu even tijd om te reageren.
Ik vraag me af hoe iemand met zoveel talent zoveel tijd wil steken in freaky geneuzel ?
Op Soundcloud staan heel mooie dingen van jou, maar ook best veel 'gerammel' dat je beter zo laat.
Fantasy Girl, Superficial, Laat mij dat zijn...stuk voor stuk tracks die bewijzen dat je heelwat in je 'mars' hebt !!

Ik weet niet wat je motivatie dan is om van die freaky stuff in elkaar te draaien die wellicht alleen maar wordt gesmaakt door een stelletje donkere figuren die te veel drugs nemen !
Sorry man, maar ik denk dat het tijdverlies is. Concentreer je op hetgeen waar je goed in bent, namelijk muziek "componeren "en geheid kan je daar je brood mee verdienen.
Het mag zeker vernieuwend zijn, maar niet chaotisch, al vind ik dat fout uitgedrukt. Georchestreerde chaos kan ook mooi zijn. Dat bewijst Aphex in drukqs bijvoorbeeld.
Er zit wat te weinig consistentie in je tracks, te grote diversiteit waardoor je zelf verloren loopt, duidelijk zoekt naar het ultieme waar je dan uiteindelijk (nog niet) in slaagt.
Misschien harde woorden, maar ik probeer je dan ook het gevoel en inzicht mee te geven van iemand die The Exploited, maar evengoed Haydn, The Orb of Roy Orbinson in zijn CD verzameling heeft zitten.
Jij moet als student HKU / Music & technology juist heel goed weet waardoor een compositie wel werkt. Zelfs als die als freaky stuff kan wordt bestempeld.
Grote kunstenaars uit het verleden zoals bv Picasso, Fernand Leger, of Van Gogh braken met alle traditionele regels uit het conservatorium. En toch blijf je 'regels van de kunst' terugvinden in hun werk.

Sommige van je tracks beginnen wondermooi, maar dan slaag je erin om dit helemaal naar de kloten te draaien. Bewust gedaan ? Waarom ?
'No one has' is daar het ultieme voorbeeld van. Met jouw kennis, inzicht en talent maak je ongetwijfeld tracks die zo naast Massive Attack kunnen staan.
Ik voel me absoluut niet geplaatst om je 'goede raad' te geven maar laat het dulle geƫxperimenteer beter achterwege (je hebt wel bewezen dat je- zoals sommige dat hier bestempelen - 'abnormale' dingen kan maken) en doe voortaan waar je goed in bent.
Daar moet je op doorgaan, en dan pas zal het worden opgepikt.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij denk jij dat ik Joost Marsman ben, maar dat is niet zo. Van de tracks Fantasy Girl, Superficial, Laat mij dat zijn, heb ik nooit gehoord.

Soundcloud is daarnaast gewoon een plek waar alles wat ik maak op komt te staan. Of het erop blijft staan hangt ervan af hoe tevreden ik erover ben. Verder komen er ook nog gewone releases met 'normale' muziek. Maar laat mij lekker gekke (wat overigens gewoon een mening is, ik vind mijn muziek best normaal) muziek maken joh, als ik op die manier nieuwe ideetjes vind, dan werkt dat goed toch. Ik heb nog tijd genoeg in mijn leven om normale muziek te maken. En als je het niet leuk vind is dat niet mijn probleem.

Back