[electro-iets]choking hazard - force me 2

olafmol

[EXPANSIONS]
aloha,

ik heb vandaag een versie van een nieuw choking hazard nummer afgemixed, ben benieuwd naar jullie mening.... tis een soort van electro-pop achtig iets met vocal van rodg/er .... het 2e nummer in de choking hazard series, waarvan ik al een keer eerder een track gepost heb genaamd "progression" ...deze keer een uptempo smerige love-song ;)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11883&perpage=20&pagenumber=1

de track is in mp3 formaat te vinden op: www.expansions.nl/chokinghazard/chokinghazard-forceme2(roughmix).mp3

chokinghazard.jpg

ok dan!

Olaf

Er zit veel ruimte in dit nummer, dat is de kunst van het weg laten
dus niet helemaal dicht smeren met geluiden dat maak dit nummer
zeer toegankelijk.
De geluiden doen me een beetje denken aan Depeche Mode, verder gaat het
nummer niet vervelen.

niemand?? :engel:

Persoonlijk vind ik het kut om kritiek te geven omdat het iemands persoonlijk ding is,jullie creatie zoals jullie het goed vinden.
maar je post de mp3,voor een reactie.
Ik trek de stoute schoenen aan

De kick en de clap in het begin vind ik niet mooi.(lijkt wel zo'n mc303 clap,heb daar persoonlijk altijd een aversie tegen gehad,het geluid dan)
Maar daartegen is de feel wel ok,meer dan,de sfeer,erg donker..
Alleen (kom ik weer)de basslead,daar had ik iets analoogs voor genomen,rauwer dikker meer dragend...
ach ja...dit is mijn mening maar wederom,de geluidskeuze vind ik niet zo,de stem is vet ook mooi hard in de mix,de sfeer is ok...

dus zie je maar weer,iedereen zou dit of dat anders willen of doen...nu is de hamvraag?

Wat vind je er zelf van? dat is toch het aller belangrijkste.

thanx man! hou jezelf niet in, als ik hier mp3's post dan is het idd om alle op- en aanmerkingen door te spitten met een open-mind...... we vinden deze track idd zelf prima, alleen zit ik nog wat met de mix.... de bas-sequence is erg tricky om goed te krijgen met de 2 kicks (de 4kwarts en de 808 kick) en uberhaupt het ritme/drums-segment...daarom heb ik ook de kick veel minder "hard" gemaakt waardoor ie in het begin misschien wat "iel" overkomt.... de rest van de drums worden nu behoorlijk overstuurd.... dit is een variatie op een eerdere mixdown van deze track, misschien dat het wel leuk is om die ernaast te zetten:

www.expansions.nl/chokinghazard/chokinghazard-forceme2.mp3

Olaf

digi?

Heb het gevoel wel dat als je bv samples gebruikt of veel digitaal werkt,dat je een randje mist,dat wil je mischien compenseren door de mix te compressen.
Wel nu,dat heb je gedaan of jullie,maar ik hoor weinig dynamiek meer,de mix krijgt geen lucht meer.(terwijl het cleane randje zal blijven)
De 808 kick vind ik persoonlijk mooier nu,allleen als het een sample is,dan zou je de 808 kick een mono retrigger kunnen meegeven zodat de deacay niet de eerst op volgende 808 kick overlapt.
Verder blijf ik bij mijn persoonlijke mening dat ik de geluiden niet zo vind,het mag rauwer warmer drukkender vetter.
Mischien ga je zo te werk dat als je een geluid hebt gevonden dat je daar bij blijft,onder het motto*goed is goed*
Dat hoeft natuurlijk niet altijd op te gaan,ik luister hem nu voor het eerst en jullie hebben de mix waarschijnlijk al 1000 keer gehoord.
Zou zeggen,laat dit nummer ff een paar daagjes liggen,luister dan weer eens opnieuw.
Na dit nummer zelf al 10 keer beluistert te hebben,begon ik zelf al te wennen..ik noem dat *een compensatie van je brein,toegeven,terwijl de 1e indruk geld*

Origineel geplaatst door dextah
Hey Olaf .

Ik kan em niet downloaden .
Ben wel benieuwed naar Roger zijn vocalen ... Dubbel frisss .

mmm..de linx zijn beide gewoon correct..heb je een firewall die mp3's niet doorlaat ofzo?

Origineel geplaatst door Shivah
digi?

Heb het gevoel wel dat als je bv samples gebruikt of veel digitaal werkt,dat je een randje mist,dat wil je mischien compenseren door de mix te compressen.
Wel nu,dat heb je gedaan of jullie,maar ik hoor weinig dynamiek meer,de mix krijgt geen lucht meer.(terwijl het cleane randje zal blijven)
De 808 kick vind ik persoonlijk mooier nu,allleen als het een sample is,dan zou je de 808 kick een mono retrigger kunnen meegeven zodat de deacay niet de eerst op volgende 808 kick overlapt.
Verder blijf ik bij mijn persoonlijke mening dat ik de geluiden niet zo vind,het mag rauwer warmer drukkender vetter.
Mischien ga je zo te werk dat als je een geluid hebt gevonden dat je daar bij blijft,onder het motto*goed is goed*
Dat hoeft natuurlijk niet altijd op te gaan,ik luister hem nu voor het eerst en jullie hebben de mix waarschijnlijk al 1000 keer gehoord.
Zou zeggen,laat dit nummer ff een paar daagjes liggen,luister dan weer eens opnieuw.
Na dit nummer zelf al 10 keer beluistert te hebben,begon ik zelf al te wennen..ik noem dat *een compensatie van je brein,toegeven,terwijl de 1e indruk geld*

zinnige dingen....dat is nl precies waar we zelf ook naar opzoek waren: rauwer warmer drukkender vetter...... maar na idd zolang er mee bezig zijn zit je in een bepaalde richting en dan is het erg lastig om echt weer volledig van scratch te gaan werken.... maar ik snap precies wat je bedoeld..... ik krijg alleen die warmte en ranzigheid er niet goed in, met of zonder compressie (die overigens behoorlijk meevalt in deze, behalve op de drums dan, maar dat was meer voor het overstuurde effect) .... voor mij het lastigste van deze mix is dat ik de drums in combi met die bas-riff niet goed krijg, het zit voor mijn gevoel allemaal net iets teveel in mekaars buurt, en als ik dan de bass-riff wat vetter probeer te maken (ik heb em nu behoorlijk "smaller" ge-EQ'ed) dan vallen de drums compleet weg, en dan komen de vocals er ook nog eens over, die ook behoorlijk tegen het laag aanhikken... dus alle tips ed zijn welkom, al vrees ik dat ik eigenlijk met compleet andere geluiden moet werken voor in ieder geval de drums en de bass-riff, om er nog een beetje uit te komen

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
zinnige dingen....dat is nl precies waar we zelf ook naar opzoek waren: rauwer warmer drukkender vetter...... maar na idd zolang er mee bezig zijn zit je in een bepaalde richting en dan is het erg lastig om echt weer volledig van scratch te gaan werken.... maar ik snap precies wat je bedoeld..... ik krijg alleen die warmte en ranzigheid er niet goed in, met of zonder compressie (die overigens behoorlijk meevalt in deze, behalve op de drums dan, maar dat was meer voor het overstuurde effect) .... voor mij het lastigste van deze mix is dat ik de drums in combi met die bas-riff niet goed krijg, het zit voor mijn gevoel allemaal net iets teveel in mekaars buurt, en als ik dan de bass-riff wat vetter probeer te maken (ik heb em nu behoorlijk "smaller" ge-EQ'ed) dan vallen de drums compleet weg, en dan komen de vocals er ook nog eens over, die ook behoorlijk tegen het laag aanhikken... dus alle tips ed zijn welkom, al vrees ik dat ik eigenlijk met compleet andere geluiden moet werken voor in ieder geval de drums en de bass-riff, om er nog een beetje uit te komen

Olaf

Het idee ligt er ,de basis ligt er,ga er een remix van maken....een schilder gooit zijn doek ook vaak weg of wist alles om weer tot een beter resultaat te komen.
De stem btw stoorde me niet echt in het laag,wat je kan doen is een lowpass erover heen gooien,of anders een telefoon ffect..of beide..een vraag antwoord spel met de stem,wat waarschijnlijk ook niet zou mistaan.
Btw je kan er ook voor kiezen om de baslijn wat in de lage freqs te kappen,en de beats het nummer laten dragen..dus niet allebij,dat gaat geforceerd klinken,en krijg je modder.

Verder kan ik alleen zeggen,laat het funken olaf (gevoel,geluid,rauwheid)

Het idee ligt er ,de basis ligt er,ga er een remix van maken....een schilder gooit zijn doek ook vaak weg of wist alles om weer tot een beter resultaat te komen.
De stem btw stoorde me niet echt in het laag,wat je kan doen is een lowpass erover heen gooien,of anders een telefoon ffect..of beide..een vraag antwoord spel met de stem,wat waarschijnlijk ook niet zou mistaan.
Btw je kan er ook voor kiezen om de baslijn wat in de lage freqs te kappen,en de beats het nummer laten dragen..dus niet allebij,dat gaat geforceerd klinken,en krijg je modder.

Verder kan ik alleen zeggen,laat het funken olaf (gevoel,geluid,rauwheid)

al die opmerkingen die je geeft heb ik eigenlijk allemaal al geprobeerd, maar nog steeds niet tot tevredenheid.....enniewee, morgen naar sonar en daarna ga ik er nog wel een keer naar kijken, dit weekend worden deze chokinghazard tracks trouwens in helsinki op de crowd getest door rodger en kidgoesting die daar op uitnodiging van de OPLbastards draaien...ben erg benieuwd!

succes:D

Dat het publiek zal dansen daar ben ik niet bang voor.
Ik zelf ga de track nog een aantal keren beluisteren,en je proberen te helpen waar het kan.(zit niet zo graag met me tengels in iemand anders zijn produkt te roeren)

Maar ja,het is mijn mening maar,en mijn visie en dat wil niet zeggen dat die goed is..its personal
(ik herhaal me maar weer)

succes:D

Dat het publiek zal dansen daar ben ik niet bang voor.
Ik zelf ga de track nog een aantal keren beluisteren,en je proberen te helpen waar het kan.(zit niet zo graag met me tengels in iemand anders zijn produkt te roeren)

Maar ja,het is mijn mening maar,en mijn visie en dat wil niet zeggen dat die goed is..its personal
(ik herhaal me maar weer)

alle hulp wordt op prijs gesteld...mijn grootste probleem op dit moment is met de mix van de beats en de bass-riff.....als ik de bass-riff te veel weg-EQ zodat de beats ruimte krijgen is het effect van die riff compleet weg....en andersom ......

Amai dit klinkt plattekes. Ik vond dat ideetje met die 2 verschillende bassdrums wel OK maar verwachtte daarna echt ranzigheid, één of andere vette electro lead. Die geluiden klinken zowat als wat de GM geluiden van electro zouden kunnen zijn. Als het echt Poppie moet klinken kan ik er nog een beetje inkomen, maar ik houd nu eenmaal van vette analoge klanken en dat lage vette geluid dat je gemakkelijk krijgt met analoge synths ontbreekt hier toch voor mij.

holy shit! ik kreeg spontaan een Right Said Fred "iiii'm... too sexy for my shirt..." flashback. terwijl ik die homo-erotische muziek zo succesvol verdrongen had! wil je dat nooit meer doen, olaf?

maar goed. ik vind de melodie en de opbouw erg goed! erg lekker en cheesy/retro, hoe je het ook wil noemen. en genoeg ranzigheid in principe. misschien een verdwaalde overstuurde delay erbij af en toe om het helemaal af te maken.

door die 2e kick heb je wel opeens veel minder bewegingsruimte. ik zou zelf OF die kick weglaten en de andere een beetje bijpompen (voller maken) OF het frequentiebereik van de tweede kick toch wat beperken zodat je de baslijn meer kan laten zoemen in het laag. en die dan langzaam aan gedurende het nummer steeds meer overdriven ofzo. weet ik veel, ik typ ook maar het eerste in me opkomt eigenlijk. huurovereenkomst. theofiel boemerang.

Misschien niet helemaal zo handig om met moderne synths een oude sound proberen na te maken?
Het klinkt dan niet ranzig genoeg denk ik.

Misschien wat samples van oude drumbakken gebruiken zodat die drums meer vintage klinken en dan subtiel met je baslijnen melodietjes enzo omspringen.

Nou ja, makkelijker gezegd dan gedaan voor iemand die aan wal staat. :)

vind je idee wel ok, maar je sounds niet echt... en ze missen power... misschien juno 106 voor de bas? maja kweenie welke gear je heb...

juno, pulse, oberheim etc ;)

maar enniewee, dat doet er verder niet zoveel toe, ik ben niet zo'n analoog fetishist....ik geloof wel dat ik de sounds/mix behoorlijk moet omgooien...... thanx voor alle feedback!

he golaf !
ik vind dat je wenkbrrouwen moet laten epileren
ze zijn gewoon weg te vet man ! :D

maar zonder dollen
die eerste mix klinkt het beste
snap alleen niet wrm je die bassdrum en basslijn niet lekker kan mixen ?
misschien zou je de de envelopes van die basslijn wat korter kunnen maken zodat de ruimte tussen de noten iets meer opvalt en losser van de kick komt te staan ...

het is niet alleen de mix of eq maar ook vaak het geluid zelf ... dat dwars kan zitten

succes iig !

Die bassline kan je niet lekker uitmixen omdat ie bijna random van octaaf veranderd. Op een gegeven moment komt er zelfs een soort sinus bij. Dit neemt veeeel te veel ruimte in beslag en dan zit er ook nog een onwijze phase verschil in tussen de osci's.

Ik vind dit een goeie track, het heeft echt die unheimliche vibe. Maar die bassilne is toch wel een probleem.
Je moet hem anders spelen, mischien met een iets ander geluid,,, zit zelf aan meer square dan pulse/square wat je nu hebt gedaan(volgens mij). Speel de bass zo dat ie binnen een octaaf blijft, maak hem persoonlijker. Door zelf melodien te spelen klinkt muziek intiemer,,, sommige mensen noemen dat soul,,,, electro klinkt vaak kil doordat alle melodien min of meer random uit apparaten komen,,, appergio enzo. Dit soort electro gaat zeeeer snel vervelen. Kortom verschuil je niet achter je apparaten, laat wat van jezelf zien.

Ik zou ook nog wat hihats toevoegen aan het geheel, de beats hebben nog wat weinig drive.

Maar toch vind ik dit een goeie track, hij heeft een vibe die ik bij heel veel electro mis.

tof dat die gasten hem voor je draaien trouwens, maak vet gebruik van de feedback die je daardoor krijgt

Back