De prijs van het gebodene op die link is niets mis mee, en ik ken de bekende filmpjes waarin de schok / trillingsdempende werking van sorbothane wordt gedemonstreerd. Dus da's mooi.
Waar ik echter nog niet zo overtuigd van ben, is wat er gebeurt met het opheffen van de mass loading die het gebruik van sorbothane pucks met zich meebrengt. Als ik kijk naar mijn wasmachine die op zulke pucks staat, dat is de ontkoppeling prima maar ik zie ook dat de machine zelf nog altijd behoorlijk staat te schudden tijdens centrifugeren. Dat is een typisch voorbeeld van gebrek aan mass loading.
Met speakers is het natuurlijk subtieler, maar ik denk dat je het alleen met sorbothane decouplers niet oplost, hoogstens wat beter dan met Mopads. Je zou het eigenlijk objectief moeten meten, ik stel me bijv. een eenvoudige testopstelling met een of meerdere laserpointers voor, die je op de speakers plaatst en over langere afstand op een tegenoverliggende muur laat schijnen. Zo krijg je duidelijk in hoeverre je speakers zelf nog kunnen vibreren.
Je zou kunnen stellen dat de enige 'kant-en-klaar oplossing' die op de markt verkrijgbaar is om alle 3 de effecten aan te pakken, de Primacoustic Recoil Stabilizer is.
1 - Ontkoppeling met precies het juiste schuim (gewichtsafhankelijk, want het schuim moet voldoende indrukken en toch blijven ontkoppelen om te zorgen dat de speaker kan 'floaten')
2 - Massa koppeling door de metalen plaat die een behoorlijk gewicht toevoegt, waardoor de speaker minder gemakkelijk zal (contra)bewegen.
3 - voorkomen van boundary effects door de speaker iets hoger te plaatsen en door de afgeronde metalen plaat die een extra 'boundary' voorkomt. Dit effect zal zeer subtiel zijn, maar toch, het effect van bijv. de mengtafel first reflection is ook lang onderschat.
Het bijkomende verhaal over het afronden van de plaat zodat er geen resonantie modes optreden is tot op zekere hoogte te beargumenten maar ik denk zodanig subtiel dat het me vooral als marketingpraat voorkomt.
Het verhaal over lasercutting is puur iets optisch / gebruiksgemak, dat het er netjes uitziet en dat je je poten niet openhaalt aan de achtergebleven bramen in het metaal die je met zagen / frezen / punchen krijgt.
Met een minder 'marketed' en minder optisch plezierende DIY oplossing kom je er waarschijnlijk ook, zolang je maar denkt aan alle 3 de effecten. Dus bijv. ontkoppelen met sorbothane, loaden met extra gewicht (metalen plaat, zand) en letten op het voorkomen van scherpe boundaries (bijv. een tafel of groot stenen blok) die bijdragen aan een sterke akoestische vervorming.
Wil ik erbij zeggen dat de Recoil Stabilizers voor mij een prima oplossing zijn gebleken. Ik heb laatst weer eens zonder geprobeerd en ik heb ze rap weer teruggeplaatst. Eerder had ik van die Mopads en dat vond ik duidelijk minder.
Maar laten we eerlijk zijn: de kans dat er een psychologisch effect meespeelt is aanwezig, dat besef ik ook wel...

Belangrijkste is dat dit toch wel weer in verhouding moet worden gezien, net zoals een goeie monitor speaker en een super DAC heeft het voornamelijk zin als je het als geheel aanpakt en ook de 80/20 regel in gedachten houdt. D.w.z. begin bij wat het meest effect heeft en dan zal al gauw (daar is-ie weer) de kamer akoestiek / room treatment om de hoek komen kijken...