slechte audio opname verbeteren

Otlen

Lid
Ik heb een audio opname van spraak die nogal nasaal klinkt waarschijnlijk als gevolg van een slechte microfoon. Het lijkt wel als geluid uit een telefoon. Is hier nog iets aan te doen m.b.v. audio nabewerking, zoja hoe/waarmee (plugins of zo)?

hmm wat er niet in zit, kun je ook niet naar voren brengen, het enige wat je kan doen is eq-en en misschien wat compressie

delay, korte tijd, erbij met geen of nauwelijks feedback ( doubler )
en eq misschien wat compressie

waar staat dat dat moet dan?

KLS moet even vermelden waar hij het voor wil gebruiken,
wil je een oude opname oppoetsen of wil je het in je muziek gebruiken?

waar staat dat dat moet dan?

KLS moet even vermelden waar hij het voor wil gebruiken,
wil je een oude opname oppoetsen of wil je het in je muziek gebruiken?

Nee niet voor in muziek, het gaat gewoon om iemand die praat en waarvan ik indien mogelijk de kwaliteit iets zou willen verbeteren. Het is nieteens een oude opname maar wel slecht opgenomen.

hmm spraak opknappen is altijd wel een uitdaging hoor..
ik heb geen kant en klare tips moet ik zeggen..
hangt ook vanaf of er ruis in zit of brom of andere factoren

had me even verlezen, dacht dat het zang betrof en je hem wat voller wilde laten klinken en minder nasaal.
spraak: als hij maar goed verstaanbaar is, dan is al het belangrijkste daar. en ik begrijp dat dat zo is.

Het is wel verstaanbaar alleen niet echt om aan te horen.

opnieuw doen ?

Een telefoonstem kan je maken door in het mid een flinke piek te maken en het laag en tophoog weg te halen.
Of je met deze handelingen in tegenovergestelde volgorde van een telefoonstem een "normale" stem kan maken weet ik niet zeker, maar je kan het proberen:

meer bas
meer tophoog
piek(en) in het mid opzoeken en afvlakken.

Ik ben benieuwd of het oplevert wat je nodig hebt.

wat er niet meer is, kan je ook niet boosten
eerst maar eens harmonischen genereren met een plugin, daarna de harmonischen EQ'en

In navolging van (of toevoeging op) Matthew en Raphie hun oplossing:

Zou het niet mogelijk zijn om de stem met een Pitchshifter plugin 1 of 2 octaven omlaag te pitchen en dat dan inmixen met het droge signaal?? Ervanuit gaande dat de Pitchshifter lagere frequencies zal toevoegen (want zoals Raphie zegt, wat er niet is.... etc)... T is een ideetje...

Back