WaveWizard

Dank WG. Voor mij wordt het de eeste van een serie masterclasses daar. Wel klinkt het veel mooier in het Italiaans :D.
Waveshaping en logic staan op het programma. Een voorproefje met een knipoog:
http://www.audiocentralmagazine.com/creare-un-barbers-pole-booleano/

Leuk Roland! Baaaarberè Poolè di Shepaaardè!!
(btw: " è un suono costituito dalla sovrapposizione di onde sinusoidi separate da ottave di distanza": gelet op de kritieke bandbreedte van ons gehoor, werken kortere freq-afstanden, bijv. grote of kleine tertsen, versterkend op het effect. https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1496067&postcount=137)

Ik neem aan dat je even geen tijd hebt voor gedachtenexperimenten met de sinus-zaal. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik daar binnenkort mee door ga?

Ik vind een koffiekopje bijzonder gebruikersONvriendelijk, wanneer ik er een spijker mee in de muur probeer te slaan.
En dat is precies wat jij probeert te doen met WaveWizard.

Hoor eens, audio, ik vind je een zeer gewaardeerd forumlid en in je kennis van MIDI en apparatuur laat je zien dat je een echte profi bent. Maar met signaalverwerking heb je zelfs nog geen begin gemaakt, in die drie jaar. En dat is waar WaveWizard over gaat. DSP interesseert je wel, maar je hebt de mouwen er nog nooit echt voor opgestroopt en de inleidende, Nederlandse tekst, Sound Design, die tevens een handleiding voor WaveWizard is, heb je al direct naar de prullemand verwezen. Ik begrijp heel goed dat daar even een sprong voor nodig is; die moet niet alleen elke leerling, maar ook elke docent wis-/natuurkunde maken en dat is voor iedereen eerder een psychologische drempel dan een kwestie van IQ of zo. Als je die sprong zou kunnen maken - wat ik nog steeds niet uitsluit, gezien jouw programmeerervaring, dan zul je ongetwijfeld ook anders tegen WaveWizard gaan aankijken en ontdekken dat de gebruikerinterface volkomen logisch en voor de hand liggend is.

Wat jouw tips betreft, ik doe daar wel degelijk iets mee, ook al zie je dat nog niet. Sommige dingen zijn heel snel te verwezenlijken, andere vragen meer tijd (zoals het latency-probleem bij realtime spectrumanalyse); ik heb bovendien, naast WaveWizard, nog stapels ander werk liggen en, net als Roland hierboven, beschik ik slechts over twee handen.
Het woord hopeloos heb ik wel degelijk bewust gebruikt, ik moet het nogmaals doen om leugens te weerleggen.
Die Nederlandse tekst van Sound Design is juist de aanleiding geweest om WW aan te schaffen, omdat die bij aanvang DSP zo helder verklaard.
Maar na een aantal bladzijden veranderd die tekststijl van een vlot lezend interessant verhaal in en een haast onbegrijpbaar moeilijke tekst.
DSP heeft veel te maken met wiskunde en wel van een zeer hoog niveau. Ik ben daar nooit goed in geweest en heb daar ook geen zin meer in, temeer ik het functioneel niet benodig. Mijn gebruik van WW is dus enkel om jou wiskundige kronkels eens te bekijken en indien niet te veeleisend doorgronden. (Ik ben geen student in jou klas. Helaas, gelukkig.) Verder weet ik van signaalverwerking voldoende om niet door jou telkens als 'een klein van nul startend kind' behandeld te worden, maar dat streelt blijkbaar jou ego. DSP is, zoals jij wel weet, heel wat meer dan signaalverwerking en verschilt ook hemelsbreed van bvb. analoge signaal verwerking. Dat onderscheid maak je hier niet om de belediging wat meer in de verf te zetten.
Mijn kritiek op WW is heel duidelijk afgebakend en beperkt, meestal nog gepaard gaand met opbouwende tips.

Een fiets kan nog zo goed en nuttig lijken, als de banden mankeren zullen weinigen ermee willen rijden. De banden ... een kleinigheid, maar ja.

Mogelijk was er minder ergernis als je het bvb DSP-teacher had genoemd. Da's ook een tip, niet ?

Finito.

(...)
Die Nederlandse tekst van Sound Design is juist de aanleiding geweest om WW aan te schaffen, omdat die bij aanvang DSP zo helder verklaard.
Maar na een aantal bladzijden veranderd die tekststijl van een vlot lezend interessant verhaal in en een haast onbegrijpbaar moeilijke tekst.

Je kocht WaveWizard dus NAAR AANLEIDING VAN de tekst van Sound Design, die de handleiding van WW bevat en die je direct al "onbegrijpbaar moeilijk" vond.
Hier bevestig je het zelf nog eens: je wist TEVOREN wat je met WaveWizard in huis haalde.
Jij wist dat al dat je het wist , ik wist dat ook al dat ik wist dat jij het wist , nou weten we het samen.:Z:z:z:Z:gaap::gaap:

[Ik neem aan dat je even geen tijd hebt voor gedachtenexperimenten met de sinus-zaal. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik daar binnenkort mee door ga?]

Zeker niet, en blijf het met belangstelling volgen :okdan:
De de sinus-zaal, het andere niet.

Sinus-zaal: hoe vind je de (zeer bijzondere!!) frequentierespons het snelst?

Sinus-zaal: hoe vind je de (zeer bijzondere!!) frequentierespons het snelst?

Als je in een sinus-zaal (die als werkelijke, akoestische ruimte onmogelijk kan bestaan) in je handen klapt, hoor je een kort sinustoontje, dat bestaat uit precies een geheel aantal perioden. Dat toontje is dus de pulsrespons. Hoe spraak in een sinus-zaal klinkt, is te horen in de mp3 van #313 (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1560704&postcount=313). Het klinkt als een slecht soort bandfilter, waarin de frequentie van die sinus-pulsrespons overheerst, zoals Patat al vermoedde.
Voor klanksynthese heb je er dus bar weinig aan. Dus wat is er dan zo boeiend aan die sinus-zaal? Het zit 'm in de heel bijzondere frequentierespons.

In #302 (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1560286&postcount=302) bleek dat je de frequentierespons van een zaal (of een filter, want een zaal IS een gewoon filter) kunt vaststellen door een sinus-zwiep en dat de pulsrespons tevens de inverse Fouriergetransformeerde is van de frequentierespons. Dus als je de laatste weet, kun je door "terugtransformeren" (IFFT) de pulsrespons vinden.
Maar hier hebben we die pulsrespons al, nl. een kort sinustoontje en willen we graag de frequentierespons kennen. Is het omgekeerde van de stelling van #302 ook waar? Is de frequentierespons de Fouriergetransformeerde (FFT) van de pulsrespons? Dat is inderdaad het geval.
Dus we hoeven helemaal geen moeizame sinus-zwiep uit te voeren en kunnen de pulsrepons direct met de FFT vaststellen! Dat gaat ongeveer 10.000 keer zo snel.

Morgen de code voor de berekening en voor het weergeven van de karakteristiek van de frequentierespons.

Misschien een rare vraag WG7,
Ik heb met de G2 ruis als filter kunnen gebruiken. Pseudo ruis wel te verstaan. Kan je hier in dit verband(Sinus-zaal) ook wat mee?

Zoals je al min of meer kon afleiden uit het nogal nietszeggende bandfilter-effect dat spraak (toch ook een random signaal) in de sinus-zaal ondervindt, zal ook elk ander signaal in deze pseudo-ruimte een weinig sensationele bewerking ondergaan.
Maar de sinus-zaal heeft wel door z'n heel bijzondere frequentierespons ook een heel bijzondere uitwerking op elk periodiek signaal (= toon) waarvan de periode precies even lang duurt als de pulsresponsie... =)

Goedemorgen WG7,

Zoals ik in een vorige post schreef, moest ik aan ring modulatie denken met je sinus sweep zaal. In deze patch gebeurt iets vergelijkbaars. Alleen wordt hier geen ringmodulator gebruikt maar een Delay module. Een sinus wordt hier doorheen gestuurd terwijl de Delay module('zaal') wordt gemoduleerd door een sinussweep. Met een ring modulator blijft het sinusgolven. Hier niet. Morgen kan ik hier een scope plaatje en audio file plaatsen.

Attachments

• Roland Kuit Audio modulated Delay.jpg
    Roland Kuit Audio modulated Delay.jpg
    21,1 KB · Bekeken: 106
  • Audio modulated Delay.pch2
    1,1 KB · Bekeken: 119
Bij de laatste pch was de Delay alleen vertraging. Hier meer een doosje('zaal') door het terugvoeren van de audio(feedback).

Attachments

• Roland Kuit Audio modulated Delay FB.jpg
    Roland Kuit Audio modulated Delay FB.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 105
  • Audio modulated Delay FB.pch2
    1,2 KB · Bekeken: 103
Goedemiddag Roland!
Ik heb snel even naar je patches geluisterd, nog niet uitgebreid bestudeerd, maar wel staat al vast dat het in beiden gaat om niet-lineaire bewerkingen: FM of AM, daar ben ik nog niet uit. Dat is het onderscheid met convolutie, want dat is een volkomen lineaire bewerking. Dat lineair-zijn noemen ze in de audio-wereld ook wel: "Sinus In, Sinus Uit": als je met een sinusgenerator in een concertzaal gaat staan, en je maakt een zwiep, dan hoor je een zwiep-met-galm (daarbij bedenkend dat bij een zwiep de toename van de frequentie zeer langzaam, dus bijna "onmerkbaar", moet verlopen). Wat je registreert in die zaal is diezelfde, zeer langzaam stijgende sinustoon (Sinus In, Sinus Uit), maar af en toe zal die wel iets harder of zachter kunnen klinken. Dat patroon van harder-zachter worden is de frequentierespons. De vraag is nu: hoe ziet de frequentierespons van een sinuszaal eruit? Ik ben benieuwd of het mogelijk zal zijn om een NM-patch te maken die daar een antwoord op geeft. De patches hierboven doen dat in elk geval nog niet. En dat is ook onmogelijk, want, zoals je zegt:

Een sinus wordt hier doorheen gestuurd terwijl de Delay module('zaal') wordt gemoduleerd door een sinussweep.

Hier maak je een "zaal" met een niet-constante akoestiek, immers de delay wordt gemoduleerd en is dus op elk moment weer anders.
Natuurlijk komt dit allemaal neer op de prangende vraag: kun je een convolutie implementeren met Nord Modular G2? Ofwel, wat op hetzelfde neerkomt, kun je er een FFT mee uitvoeren (zie #345)?

Dank voor de update WG7 :okdan:
Mijn volgende stap was deze oude Delay van mij. Maar dit keer heb ik ook Sample Delays feedbacked neergezet ter kleuring van de klank.
Nu met een sinussweep. Grappig is dat hoe hoger de sinus frequentie gaat, des te luider komt er een feedback rumble. Andersom verdwijnt deze.
Overigens is het mogelijk om totaal digitale delays/filters te maken. Ik heb hier op het forum er 1 of 2 gepost.

Attachments

• Roland Kuit Reverb with Sample Delay.jpg
    Roland Kuit Reverb with Sample Delay.jpg
    123,9 KB · Bekeken: 110
  • Reverb with Sample Delay.pch2
    1,8 KB · Bekeken: 102
Hij (Lucier) speelt geluid herhaald af "in een ruimte". Daarvoor had hij in principe ook z'n eigen (tijdvariante) spraakkanaal kunnen kiezen. :eureka:
He Roland, nou breng je me in de verleiding om de LPC-module uit z'n winterslaap te gaan halen (waar ik helaas helemaal geen tijd voor heb nou....): met LPC-filters jaag je de spraak al met veel minder iteraties over de hump: spraakkanaal-kwadraat, spraakkanaal-tot-de-derde, spraakkanaal-tot-de-vierde.... of natuurlijk met tussenliggende fractionele machten.

De vraag kon nu natuurlijk niet uitblijven: hoe klinkt een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal in een sinuszaal.....................?

Het antwoord is natuurlijk ook heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel simpel...........:P

Back