WaveWizard

Snaar-animator

Snaar-animator

Ik vind de 2 coördinaten erg interessant. Als ik het goed begrijp is de 0,3 de snaarlengte en dus de toonhoogte? En de 0.2 voor de doorlating van de harmonischen, klankkarakter?
De twee getallen achter 'snaar' geven resp. het tokkelpunt en het opnamepunt. De snaarlengte is altijd gelijk aan 1. Dus als het tokkelpunt gelijk is aan 0,3 dan wordt de snaar getokkeld op drie-tiende van het eindpunt van de snaar. Wil je de snaar precies in het midden aanslaan, dan is tokkelpunt gelijk aan 0,5.
Hetzelfde geldt voor het opnamepunt; dat is de plaats waar het opname-element zit (denk aan electrische gitaar)

Dus tokkelpunt en opnamepunt hebben geen invloed op de toonhoogte. Die regel je in de eerste regel van de code van de Feedbackgenerator:
Code:
Frequentie (Hz of TOETS)

WaveWizard heeft een speciale, interactieve animatie waarmee je zowel de golfvormen als de spectra van de trillende snaar kunt bestuderen. Achter die animatie zit een digitale waveguide, met ingebouwd 1-ste orde Karplus Laagdoorlaatfilter. Als je in de Feedbackgenerator bij golfvorm 'snaar' invult, dan wordt die waveguide van de snaar-animator geactiveerd voor precies 1 periode. Die levert dan die typische snaargolfvorm die verder in de Feedbackgenerator wordt gebruikt om een toon op te wekken, precies zoals je ook een blok, zaag, sinus of ruis etc kunt gebruiken als golfvorm.

Als je wilt weten hoe sterk de boventonen zijn als je de snaar op een bepaald punt tokkelt en op een bepaald punt registreert, dan kun je beter gebruik maken van de snaaranimator. Hieronder een preset en een plaatje.
Het plaatje levert alle informatie over de trilling van de snaar:
(1) links boven: het modale spectrum (d.w.z. het spectrum van de snaarvorm op moment van aantokkelen)
(2) midden onder: de bewegende snaar (blauw) en de mix van een (instelbaar) aantal boventonen (oranje)
(3) links onder: de golfvorm zoals het opname-element dat registreert. Dit is die trapeziumgolf die je hoort.
(4) rechts onder: het spectrum van de golf die je hoort. Dit spectrum roteert in 3D, en geeft zo de relatie met de fasor-animatie die we al eerder noemden (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1482801&postcount=62). Hier worden de fasors niet boven op elkaar gestapeld, zoals in de fasor-animatie, maar "gewoon" naast elkaar afgebeeld als spectrum. Deze rondraaiende fasors zijn tevens bedoeld om een animatie te geven van de Fourieranalyse.

Meer over de snaar-animator vind je in http://muziekexact.nl/De_getokkelde_snaar.pdf.

Attachments

• Preset_Snaar_animattie.txt
    959 bytes · Bekeken: 160
  • Snaar animator.jpg
    Snaar animator.jpg
    33 KB · Bekeken: 139
Feedbackgenerator heeft geen input, uitsluitend een beginconditie

Feedbackgenerator heeft geen input, uitsluitend een beginconditie

Ook een vraag omdat je het over buizen had. Dit was mij ook al opgevallen en probeerde dus een 'aangeblazen' snaar te maken. Alleen, wanneer ik de attack trager zet, dan zakt het volume. Hoe krijg ik die feedback dan weer hoorbaar?
In de Karplus-Strong-draad hebben we het daar al eens over gehad. (bijv. https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1470251&postcount=76)
De Feedbackgenerator kent alleen maar een beginconditie en geen input-kanaal. Die beginconditie bestaat uit precies 1 periode, de "golfvorm".

Je kunt met WaveWizard wel zoiets maken, maar dan moet je dat met meer fundamentele functies zoals 'Bewerk signaal' doen.

Zou je graag zien dat de Feedbackgenerator een input-lijn krijgt?

Dank voor de duidelijke antwoorden. Door het spelen met de attack waarde was mij dit al duidelijk geworden. Maar wanneer je een input er aan toevoegt, geeft dat natuurlijk interessante mogelijkheden. Kijk b.v. in de G2Demo eens naar de string oscillator. Deze mag een puls als beginconditie hebben, maar hoeft niet. Eigenlijk ook een 'snaar' of 'buis' met demping. Afhankelijk hoe de beginconditie is. Ook zijn er mooie effecten mee te verkrijgen met audio processing. b.v. een DX9 schakeling met audio in met ipv operators de string osc's.

Attachments

• 4 String osc test.pch2
    3,4 KB · Bekeken: 147
Laatst gewijzigd:
Intrigerende klanken ja! Dat wil ik ook! :P
gauw een input aan die Feedbackgenerator hangen!

Ja dat is mogelijk, maar zoiets bouwen kost aanzienlijk meer tijd dan een input-kanaal toevoegen. Het zit niet in de planning voor de upgrade van sept a.s. Maar wie weet...

Daar valt zeker aan te denken. Er zit al wel een Van Der Pol oscillator in WaveWizard, maar in de huidige versie heb ik de menu-functie ervan afgezet, omdat ik niet tevreden ben over de gebruikersinterface en nog een goede introductie moet schrijven. Dat moet dan gebeuren vanuit een wat breder perspectief op de betekenis van de chaostheorie voor de klankopwekking. Daarin zouden ook Rossler en Chua een plaats kunnen krijgen.

Die Van Der Pol osc is al weer 8 jaar geleden... Ik ga daar weer eens induiken, dit weekeinde. Hang on! :biertje: :L

audiosignaal tevens stuursignaal filter Cutoff

audiosignaal tevens stuursignaal filter Cutoff

Met een modulair systeem kun je de output van een oscillator niet alleen naar de input van een filter sturen, maar tegelijkertijd gebruiken als stuursignaal voor de CutOff van datzelfde filter. Die omzetting van audio naar een stuursignaal dat alleen maar positieve waarden mag hebben, maakt bepaalde bewerkingen noodzakelijk die automatisch door de filtermodule worden geregeld. Daarbij wordt de modulatiediepte gepresenteerd als een regelknopje.

Met code-gebaeerde software zoals WaveWizard kun je zoiets uiteraard ook. Tevens maakt de presetcode zichtbaar wat in een modulair systeem onder de motorkap gebeurt.

Een voorbeeld heb ik zojuist gepost in de draad over Rob Hordijk Design:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1491979&postcount=37.

wow! dat noem ik moduleren! (Heb alleen de wav beluisterd; de patch moet ik nog gaan bekijken.)

Wat Van Der Pol betreft, die moet nog even in de ijskast blijven, ben ik bang. Ik heb er dit weekend nieuwe dingen over gelezen, en begin nu meer en meer te denken dat dit soort chaotische oscillatoren niet zozeer interessant zijn voor directe audio, maar meer voor bijzondere, of realistische aansturing van processen.

Wat toepassing van chaos direct in audio en MIDI betreft, denk ik nog vaak aan een krachtige uitspraak van Paul Berg, sonologie, sept '91, dus vlak na de ICMC waar hij altijd nauw bij betrokken was, over dit onderwerp, dat toen een tijd erg in de belangstelling had gestaan. Hij vatte zijn verse indrukken van de ICMC samen met: "Chaos is out...".

Maar in die tijd waren physical modeling en neurale netwerken, tenminste in Den Haag, nog nauwelijks in zwang. En juist daar zou Van Der Pol misschien een veel interessantere rol kunnen spelen.

Dank je, WaveGuide. Heb nog meer van dit soort modulaties uit de oude doos.
Paul ken ik ook nog uit Utrecht. Mn vorige opmerking over chaos osc en over filtercombi's lijken me juist zo interessant om te onderzoeken. Eigenlijk doe ik dat al jaren op een omslachtige(lees: modulaire) manier. Dat heeft te maken met, denk ik, jij zo blij wordt van auto's op mars. En ik om IN dat autootje te rijden en te sleutelen. Ik weet de beperkingen van de modulaire synthese maar ondanks dat heb ik na 35 jaar nog steeds die aha-erlebnissen. Overigens houden jouw posts hier mij jong. Ik zie ze als een prikkelende manier om naar het zelfde te kijken.

(sorry WaveGuide dat dit hier terecht komt)
Overigens gaat het mij om kennisuitwisseling net zoals in de Clavia G2 draad. De draad teruglezend merk je doe een aantal mensen dit probeerden te verzieken en met succes. Veel heb ik daar niet meer gepost.
WaveGuide, zoals ook daar geschreven, met de G2Demo(en HW Editor) kan je de knobfloater oproepen d.m.v. appeltje+k of Cntr+k in te drukken. Ook kan je een midi-keyboard toewijzen in het audio/midi menu.

(sorry WaveGuide dat dit hier terecht komt)
Overigens gaat het mij om kennisuitwisseling net zoals in de Clavia G2 draad. De draad teruglezend merk je doe een aantal mensen dit probeerden te verzieken en met succes. Veel heb ik daar niet meer gepost.
WaveGuide, zoals ook daar geschreven, met de G2Demo(en HW Editor) kan je de knobfloater oproepen d.m.v. appeltje+k of Cntr+k in te drukken. Ook kan je een midi-keyboard toewijzen in het audio/midi menu.

Ik had in de Clavia G2 draad je opmerking over Ctrl + k al gelezen en direct toegepast, waarvoor dank.

Back