WaveWizard

Dat jouw loop perfect is, ben ik het helemaal mee eens. Er zit geen schakelklik in. Maar dat is niet de enige eis. Er mag bovendien geen knik zitten in de stijgrichtingen van de afzonderlijke sinussen, want die kun je horen. En van zulke knikken is hier duidelijk hoorbaar sprake...

Ik heb een sonogram gemaakt van jouw Shepard over de volle 60 seconden, waarop je op 20 en 40 seconden die knikken duidelijk kunt zien.
In het sonogram zie je de tonen lineair stijgen. Bij lineaire stijging kan het niet anders dan dat zich knikken voordoen. Dit komt omdat de stijgsnelheden van alle octaven onderling verschillend zijn. Hoe hoger het octaaf, des te sneller het stijgt. Als de laagste sinus in 20 seconden stijgt van bijv. 100 naar 200 Hz, dan stijgt het octaaf van 200 naar 400 Hz en legt dus een twee keer zo groot frequentie-traject af in diezelfde tijd. Het tweede octaaf stijgt van 400 naar 800 Hz, en heeft dus een vier keer zo groot traject afgelegd als de laagste toon.
Als je nu na 20 seconde afbreekt en het begin van de kopie plakt aan het eind van het origineel, dan sluiten de octaven weliswaar mooi op elkaar aan in hetzelfde knooppunt, maar ze vertonen noodzakelijk een knik in hun stijgrichting: de sneller stijgende octaaftoon van de kopie moet immers aansluiten bij langzamer stijgende laagste toon van het origineel.

Nu kun je de zaak ook omkeren en, uitgaand van het sonogram, de vraag stellen: "denk je echt dat ons gehoor zo slecht is dat je de knikpunten in dit sonogram alleen maar kunt waarnemen met je ogen en niet met je oren?"

Attachments

• sonogram Shepard audiocollage.jpg
    sonogram Shepard audiocollage.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 125
Ik zag/hoorde het duwtje ook hier, dacht eerst dat het aan de gebruikte klank lag.
Daarna even met G2 getest, stereo:

Attachments

• Duwtje.jpg
    Duwtje.jpg
    101,6 KB · Bekeken: 134
  • Stereo Shepard.jpg
    Stereo Shepard.jpg
    157,3 KB · Bekeken: 130
  • Stereo Shepard.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 143
Laatst gewijzigd:
Ik zag/hoorde het duwtje ook hier, dacht eerst dat het aan de gebruikte klank lag.
Daarna even met G2 getest, stereo:
Die linkse figuur komt niet overeen met mijn wav-file, Roland, of heb je het over deze van WaveGuide7 ?
Die knik waar Guide7 het over heeft begrijp ik wel maar die kan je n.m.i. gehoormatig maskeren door de golfvorm te verrijken. Het gaat tenslotte om wat je hoort niet omwat je ziet.
Hoewel ik deze stelling ook wel interessant vind : "denk je echt dat ons gehoor zo slecht is dat je de knikpunten in dit sonogram alleen maar kunt waarnemen met je ogen en niet met je oren?"
Verder ben ik wel benieuwd hoe je dat op de G2 gedaan krijgt (kan je die eeuwig laten stijgen) ?

Laatst gewijzigd:
Het was jouw knikje Audiocollage. En wat is horen? Voelen gaat hier ook op, voor mij. Ik voel het meer in 1ste zin en na terug luisteren hoor ik het. Nogmaals jouw audio file als plaatje.
Op je vraag:
Het gaat er niet om dat je de osc frequentie dusdanig moduleert met een 'eeuwig stijgende' lfo zaagtand. Het gaat hier om een schijnbaar eeuwige stijging. Zoals op de Barber pole zo goed te zien is. Deze is ook niet eeuwig lang maar in dat kleine kader geeft het toch die illusie. Heel goed te doen met de G2 omdat de meeste mixers al op exp. staan wanneer je ze neer zet. Dus geen lfo rechtstreeks op de osc, want dat is lineair. Dus via een exp. mixer.

Attachments

• Knikje lineair.jpg
    Knikje lineair.jpg
    208,5 KB · Bekeken: 134
Het was jouw knikje Audiocollage. En wat is horen? Voelen gaat hier ook op, voor mij. Ik voel het meer in 1ste zin en na terug luisteren hoor ik het. Nogmaals jouw audio file als plaatje...
Die eerste picture vertoont wel een vertikale verschuiving die er niet is (je hebt daar blijkbaar iets aan elkaar geplakt).
Verder is mijn sound genaamd "eeuwig stijgend" wat die ook kan doen. Shepard verschilt idd door die logaritmische frequentie verhoudingen.
Btw die illusie van mijn sound staat veel dichter bij die Barber pole dan de Shepard tone zelf hoor. (Leg die sonogram figuurtjes maar eens rond een cillinder.)

(je hebt daar blijkbaar iets aan elkaar geplakt).
??????????????????
Ben jij wel goed in je hoofd?
En als ik jouw sonogram om een cilinder leg, krijg je geen evenredige stijging. Door die knik dus.
Het is jouw geluid, jouw knik. Ik heb wel wat anders te doen dan een knik in jouw geluid te freubelen.

Btw die illusie van mijn sound staat veel dichter bij die Barber pole dan de Shepard tone zelf hoor. (Leg die sonogram figuurtjes maar eens rond een cillinder.)

Ik zou me niet graag laten scheren bij een kapper die jouw sonogram op z'n pole rondjes laat draaien...

Je hebt gelijk dat de lijnen op de barber pole rechten zijn. Dat ze, ronddraaiend, mooi overvloeien, komt omdat ze evenwijdig lopen. Op het sonogram van jouw Shepard is ook sprake van rechte lijnen, maar die lopen niet evenwijdig, ze "waaieren uit", want hoe hoger de sinus des te sneller die moet stijgen.

Als je de eerste periode (van 20 sec) van jouw sonogram rond een cylinder legt, dan zul je gaan vaststellen dat de lijnen in begin- en eindpunt inderdaad mooi samenvallen, maar wel een knik maken in het laspunt....

Voor jou Audiocollage. Voor vanavond(just a joke) Cheers.
Overigens vind ik het een nare eigenschap van je, dat wanneer
mensen moeite voor je doen, een trap na krijgen. Dit was niet
de 1ste keer en erg onhebbelijk eigenlijk.

Attachments

• Knikje proost.jpg
    Knikje proost.jpg
    39 KB · Bekeken: 132
Laatst gewijzigd:
(je hebt daar blijkbaar iets aan elkaar geplakt).
??????????????????
Ben jij wel goed in je hoofd?
Ach, man voor je gaat schelden, kijk zelf nog maar eens naar de figuur hieronder zoals je die poste hé !
En als ik jouw sonogram om een cilinder leg, krijg je geen evenredige stijging. Door die knik dus.
Het is jouw geluid, jouw knik. Ik heb wel wat anders te doen dan een knik in jouw geluid te freubelen.
Het gaat om het origineel zoals op m'n website staat. Omdat je blijkbaar niet in staat bent dat te downloaden zal ik het hier nog eens plaatsen. Bekijk dat maar eens als sonogram.

Attachments

• Duwtje.jpg
    Duwtje.jpg
    101,6 KB · Bekeken: 133
  • Een eeuwige stijgende toon.wav
    433,5 KB · Bekeken: 137
@Audiocollage,

Ik heb je wave-file rechtstreeks door de freq analyzer gehaald.
Ok, het 1ste plaatje was niet perfect maar de knik was duidelijk zichtbaar.
Mn 2de van jouw geluid wel.
Net als in het plaatje van jouw geluid van WaveGuide.
Het is toch echt jouw geluid en onze analyse.
Eerst wil je je gelijk halen tov WaveGuide en daarna ga je tegen mij schoppen.
Vind je het gek dat ik zo reageer?
En geen excuus over het jou aanspreken, nee, dan doe je of het aan mij ligt.
Ga vooral zo door. Ik ben bij deze klaar met je.

ps: sorry dit is eigenlijk ot.

Ik zou me niet graag laten scheren bij een kapper die jouw sonogram op z'n pole rondjes laat draaien...

Je hebt gelijk dat de lijnen op de barber pole rechten zijn. Dat ze, ronddraaiend, mooi overvloeien, komt omdat ze evenwijdig lopen. Op het sonogram van jouw Shepard is ook sprake van rechte lijnen, maar die lopen niet evenwijdig, ze "waaieren uit", want hoe hoger de sinus des te sneller die moet stijgen.

Als je de eerste periode (van 20 sec) van jouw sonogram rond een cylinder legt, dan zul je gaan vaststellen dat de lijnen in begin- en eindpunt inderdaad mooi samenvallen, maar wel een knik maken in het laspunt....
Het gaat om een geluid van 20 seconden, dat gelust wordt. Zo is ook een cillinder een vlak dat 'gelust' is.
Verder gaat het om : "een audio-illusie waarvan ook optische varianten bestaan, zoals de "barbers pool".

Het gaat om een geluid van 20 seconden, dat gelust wordt. Zo is ook een cillinder een vlak dat 'gelust' is.
Verder gaat het om : "een audio-illusie waarvan ook optische varianten bestaan, zoals de "barbers pool".

Beste audio, pak nou 's een velletje papier.
Neem een potloodje.
Teken 1 periode van jouw sonogram (20 seconde).
Vouw het velletje in de rondte, zodat je een cylinder krijgt.
Je ziet nu de ene rand van het papier grenzen aan de andere.
Kijk naar de lijnen op de cylinder ter plaatse van de las.
Die sluiten mooi aan. Inderdaad. Daarin heb je absoluut gelijk.

Maar wat zie je nog meer?????????????????????????????????

Die knik inderdaad... maar die is afhankelijk van de stijgsnelheid waarmee de toon gegenereerd wordt, en dat is ook zo bij jou logaritmische toon.
Terwijl bij jou logaritmische toon geen rechte lijnen op die pole verschijnen.

Shepardtonen stijgen (of dalen) exponentieel. Waarom? Omdat ons gehoor exponentiële stijging of daling waarneemt als "lineair".
Juist vanwege die eigenschap beelden we geluid vaak af op een logaritmische frequentie-as.
Waarom logaritmisch? Omdat de logaritme de eigenschap heeft om exponentiële verhoudingen weer te geven als lineair.

Alle sonogrammen die we hier hebben gezien, zowel die van jou, van Roland als van mij, hebben geen logaritmische frequentie-as. Hadden ze dat wel gehad, dan had je de exponentiële stijging van de Shepards van Roland en mij daarop afgebeeld gezien als PARALLELLE, stijgende rechte lijnen. Die vormen dan perfecte barber poles. Jouw lineair stijgende sinussen zouden daarop als krommen worden afgebeeld die knikken vertonen in de las.

Maar ook als we de exponentieel stijgende tonen afbeelden op een lineaire as, dus precies zoals in de sonogrammen, dan krijg je perfecte aansluitingen te zien als je het sonogram rond een cylinder wikkelt. Perfect betekent hier dat alle boventonen:
(1) keurig op elkaar aansluiten;
(2) daarbij geen knik te zien geven.

Wat dat laatste punt betreft, misschien herinner je je uit de wiskundeles nog die bijzondere eigenschap van exponentiële functies: ze hebben zichzelf als afgeleide, d.w.z. dat de stijging van hun grafiek overal gelijk (of evenredig) is aan hun hoogte op de grafiek.

Net zoals met jouw lineair stijgende Shepard, kun je ook een boel exponentieel stijgende sinussen op een velletje papier tekenen en dan rondvouwen tot cylinder. Maar dat is nogal veel werk. Het kan veel simpeler, als je wilt nagaan dat de exponentiële krommen mooi kunnen aansluiten zonder knik.

Het onderstaande sonogram is van de Shepard die gemaakt is met de preset die ik poste in #137 (https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=78900&d=1334227806).

Open deze jpg in Paint.
Selecteer een WILLEKEURIG fragment (bijvoorbeeld wit-omlijnde stuk) en verschuif het met de muis naar links.
Je zult zien dat er vele plaatsen zijn waarop je het fragment naadloos en zonder knikken kunt laten aanschuiven.

Attachments

• sonogram Shepard.jpg
    sonogram Shepard.jpg
    88,2 KB · Bekeken: 124
  • sonogram Shepard 2.jpg
    sonogram Shepard 2.jpg
    72,3 KB · Bekeken: 134
Jullie hadden natuurlijk al lang gezien dat wat hierboven staat niet helemaal klopt (en dus helemaal niet klopt):
Selecteer een WILLEKEURIG fragment (bijvoorbeeld wit-omlijnde stuk)

Je hebt weliswaar vele keuzemogelijkheden voor de breedte van het fragment, maar die moet wel gelijk aan of een veelvoud zijn van de tijd die verstrijkt tussen de inzet van twee sinussen. In dit geval is bedraagt die tijd 2,5 sec.
Dus als breedte van de strook kun je kiezen: 2.5, 5, 7.5, 10.... sec.

Back