WaveWizard

dobbelsteen-ruis en kruis/munt-ruis

dobbelsteen-ruis en kruis/munt-ruis

Over sinuszalen ben ik nog lang niet uitgepraat (ze zijn fundamenteel in de signaalverwerking), maar tussendoor even iets over randomsignalen.

Als je herhaald met een dobbelsteen gooit, krijg je een reeks randomgetallen in het bereik 1, 2, ...6. Met de computer kun je zo'n reeks gemakkelijk maken. Zet je die getallen (met een versterkingsfactor) op spoor S1, dan krijg je ruis te horen.

Maar als je werpt met een munt i.p.v. een dobbelsteen, krijg je een reeks randomgetallen in het bereik 0, 1. Ook dat kun je met een randomgenerator gemakkelijk realiseren. En ook dat levert ruis op, binaire ruis die je kunt opslaan op bijv. spoor S2.

De vraag is nu: klinkt de dobbelsteenruis op S1 anders dan de kruis/munt-binaire ruis op S2?
Met de preset hieronder vind je het antwoord.

Kijk ook eens naar de spectrumanalyzer!!
(spectrumanalyzer: toets m of menu Analyse-> Scoop en Spectrum)

attachment.php

Attachments

• dobbelsteen-ruis en kruis-munt-ruis.txt
    591 bytes · Bekeken: 144
  • ruisvormen.jpg
    ruisvormen.jpg
    57,4 KB · Bekeken: 106
Bedankt voor de Sinuszaal complex. Weinig tijd op het moment. Kijk even in mn LAB draad voor een Syntherklaas cadeautje:)

boeiend kado, Roland, dank! :okdan::halleluja

Hier in deze draad hebben we WaveWizard en Clavia al vaak vergeleken en dan bleek steeds dat WW iets wèl kon dat met Clavia zelfs in de verste verte niet realiseerbaar was. Maar de geluidsvoorbeelden van jouw syntherklaaskado maken nog weer eens duidelijk dat het omgekeerde evenzogoed het geval is - wat ik overigens nooit heb bestreden. Je zei ergens dat je jaloers was op WW, maar omgekeerd ben ik dat ook op modulair. Jouw patches (en bijv. ook die van j.baars) brengen me vaak tot de vraag wat ik in de architectuur van WaveWizard zou moeten aanpassen om het iets van die modulaire kracht te geven. Het zal, denk ik, gaan in de richting van objecten (zoals in C++) die werken in een "one-shot" modus zodat ze door andere objecten aangestuurd kunnen worden. Dan heb je in principe de structuur van een modulair systeem.
Maar voorlopig zijn er aan WW nog veel andere belangrijke aanvullingen nodig. Op de eerste plaats natuurlijk IF...THEN...ELSE en de mogelijkheid tot zelf definiëren van functies en subroutines. Dat zijn in feite al objecten die een modulair effect hebben.

Dit vergeljk werkt voor mij inspirerend! De zoektocht naar de oplossing geven vaak inzicht in weer andere mogelijkheden. Soms ben ik een beetje grumpy omdat het niet kan ;) Maar altijd brengt het wat, dat onderzoek. Binnenkort plaats ik wel wat patches van deze zoektochten. B.v. een Multi-Path Gated Ring Oscillator TDC With
First-Order Noise Shaping, om maar even op je ruis in te haken.

-objecten (zoals in C++) die werken in een "one-shot" modus zodat ze door andere objecten aangestuurd kunnen worden-
WOW-----UNIEK PLAN!

Laatst gewijzigd:
ik heb, (vanwege mijn Clavianalfabetisme) de patches beschouwd als black boxes en de output (een sinus-zwiep) door de spectrumanalyzer van WW gehaald, gebruik makend van de optie MAX. Die brengt direct de amplituderesponsie in beeld. Omdat de frequentie van de zwiep niet-lineair verloopt, en dus de frequentieresolutie per tijdseenheid afneemt, is de grafiek van de amplituderesponsie voor hogere frequentie steeds minder betrouwbaar. (Je zou de zwiep misschien nog langzamer kunnen laten verlopen).

attachment.php

Maar ook deze onvolkomen amplituderespons wijst erop dat dit gaat om een 1ste orde differentie, die beschreven wordt met de vergelijking

Code:
y[n] = x[n] - x[n-1]

Het zou veel simpeler te testen zijn als je i.p.v. een zwiep een zuivere puls door het systeem zou kunnen sturen. Of mijn part een pulstrein met een frequentie lager dan 20 Hz.
als je dan ook nog de puls(trein) en de filteroutput op twee verschillende kanalen zet en daar even een wav van post, valt er meer over te zeggen.

Attachments

• Roland FF comb2 spectrum analyzer.jpg
    Roland FF comb2 spectrum analyzer.jpg
    33,2 KB · Bekeken: 106
Bestaat er verschil tussen een analoge en een digitale blokgolf?

Bestaat er verschil tussen een analoge en een digitale blokgolf?

Er bestaat inderdaad een verschil. (We spreken trouwens liever over 'continu' (analoog) en 'discreet' (digitaal).)

In de onderstaande preset wordt op spoor S1 eerst een discrete blokgolf gezet van 5 seconden. Dan, direct aanluitend, een continue blokgolf van eveneens 5 seconden.

Als je een continue blokgolf hoort, dan hoor je boventonen tot aan de gehoorgrens (ongeveer 20 kHz). De amplitudes daarvan verhouden zich omgekeerd evenredig met hun nummer; dus boventoon k klinkt k maal zo zacht als de grondtoon.

En dat is bij een discrete blokgolf anders; ook daar hoor je natuurlijk boventonen tot aan de gehoorgrens (als de Nyquistfrequentie maar hoger is dan de gehoorgrens) maar bij de discrete blokgolf wijkt de amplitude van de boventonen steeds meer af van die waarde 1/k; ze zijn groter, zodat een discrete blokgolf ietsje scherper kan klinken. In een sonogram zie je duidelijk verschil tussen beiden.

Met de preset hieronder kun je dat nagaan.

Dit maakt ook duidelijk dat een computer in staat is om niet alleen de discrete, maar ook de continue blokgolf te maken, tenminste voor zover die een frequentieband bestrijkt die tenminste tot aan de gehoorgrens reikt. Dat hangt dus louter af van de sampling frequentie. Die van CD (default in WaveWizard) voldoet daaraan.

Dit alles staat dus helemaal los van de kwaliteit van AD/DA.

Attachments

• verschil continue en discrete blokgolf.txt
    1,6 KB · Bekeken: 157
Ha Rutger,

Op zn Claviaans gaat het niet lukken. Op mijn zoektocht wel erg veel leuke experimenten ontdekt met cross modulatie en zelfs DTF vocoding.
Binnenkort staat er een Sonic Core xite-1 bij mij. Daar kan je, net als met Reaktor, in de core met modules(wiskunde) patches maken. Maar ook in C++ dingen doen.

Ik denk inderdaad dat inmiddels in deze draad wel duidelijk is geworden dat Clavia, voor wat DSP betreft, duidelijk z'n limieten heeft - om niet te zeggen dat 't er principieel ongeschikt voor is. Daarom een goed besluit dat je ook andere systemen gaat gebruiken.

Het vergelijken en het onderzoek is leuk voor mij. Beperkingen geven ook ruimte.
De G2 is real time. Met de G2 heb ik patches verkregen door juist principieel ongeschikte (niet voor de hand liggende) modules in te zetten waardoor er een enorme verrijking is ontstaan in mijn modulaire taal. Het blijft spannend.

weerman in yoghurtbakje

weerman in yoghurtbakje

plastic verpakkingen maken vaak harde, heldere percussieve geluiden. Total yoghurtbakjes klinken ongeveer als "AA" (luister naar bijlage pulsrespons).

attachment.php

Gebruik je die pulsrespons om spraak te convolveren, dan klinkt het stemgeluid AA-achtig; dit is een banddoorlaat-effect; het illustreert dat door het toevoegen van reflecties een filterwerking ontstaat en dus dat een filter niets anders kan zijn dan een convolutie.
Je kunt nu weerbericht.wav zo bewerken dat het lijkt alsof de weerman een yoghurtbakje voor z'n mond houdt. In de mp3 hoor je links het originele weerbericht, en rechts de yohurt-versie.

Attachments

• Total.jpg
    Total.jpg
    8,1 KB · Bekeken: 109
  • pulsrespons Total yoghurtbakje 1.wav
    2,3 KB · Bekeken: 108
  • Weerbericht links origineel rechts yoghurtbakje.mp3
    523,5 KB · Bekeken: 111
Dit effect heeft ook interessante muzikale toepassingen. Hoe klinkt snaarpluk in een yoghurtbak-klankkast? Of pulsresponsies van meerdere percussiegeluiden combineren en daarmee een synth-toon convolveren.
Een heel voor de hand liggend percussiegeluid is een tik op de kast van een akoestische gitaar; daarmee kun je een Karpus-Strong snaarpluk laten klinken in een gitaarklankkast.
Ik zit te broeden hoe ik het best de pulsrespons van een gitaarkast kan maken... :walker:

Gisteren schoot door mijn hoofd de pulsresponsies van een tam-tam en daarmee de klank van een trombone te convolveren. Helaas geen G2 werk. Zat nog te denken aan het re-synthetiseren van een bepaalde nagalm van 1 slot(de hardware NM en de NMG2 hebben 4 slots ,zeg maar klank sporen). en die te ring moduleren met een klank van een ander slot. Dan kan, maar het is anders.

Back