Omvormer vraagje

Nisei

Ouwe rot
Ik heb net een MXR M-129 gekocht in de VS en ging er eigenlijk blindelings van uit dat ik wel een omvormer kon gebruiken. Ik heb hem nog niet binnen maar ik vermoed nu dat het ding alleen voor 110V 60Hz is. Welke apparaten kunnen nou wel en welke niet met 110v 50Hz werken? Als een apparaat zowel met 50 als 60Hz werkt, staat dat er dan altijd op? En kun je bij eventuele ombouw alleen de trafo vervangen of moet er een compleet andere voeding in?

Nisei,

Een omvormer van 220 naar 110V en daar kan je hem inpluggen.
De frequentie is idd 10hz te laag maar daar gaat je voeding niet van dood. 50hz is zat :L

:biertje:

Ok bedankt. Maar ik las ergens dat er ook apparaten zijn die niet met die 50Hz om kunnen gaan. Of moet ik dan denken aan apparaten die afhankelijk zijn van die 60Hz zoals TV's (refresh rate), wekkers en dingen met een moter er in?

Je veronderstelling in deze is juist.
In synths e.d. worden (over het algemeen) alleen DC spanningen gebruikt ofwel een spanning met frequentie 0 Herz (voor de voeding dan iig). Of je nu van 50 Herz of 60 Herz DC maakt het resultaat is 0 Herz.

Een synchroonmotor die bv in een timerunit gebruikt wordt geeft zeg eens 1 rotatie per minuut bij 60 Hz en stel dat dat overeenkomt met een minuut op de timerschaal. Als je de motor dan op 50 Herz laat draaien is er na een minuut slechts 5/6 van de rotatie voltooid en de timerschaal geeft dus aan dat er na een minuut slechts 50 seconden verstreken zijn. Resultaat de timing van de timer klopt niet meer. Totaal niet relevant voor synths.

Hey bedankt voor de uitgebreide uitleg. Alles waar dus een voeding in zit moet geen probleem zijn.
En een apparaat aanpassen aan 230V waar een voeding in zit is een kwestie van alleen de trafo vervangen?

Ja klopt, als je een apparaat hebt dat een ingangsspanningselector heeft (vroeger, toen er nog buizen in apparaten gebruikt werden, zag je die schakelaars heel veel, nu nog maar zelden) dan is dat in feite een schakelaar waarmee je het netsnoer met een andere aftakking/wikkeling van dezelfde trafo verbindt. Dankzij de technologische ontwikkeling is het tegenwoordig niet meer rendabel in deze optie te voorzien wegens diverse redenen waar ik hier verder even niet op in ga.

Verder kun je theoretisch gezien de zekering van het apparaat (vaak zo'n lief klein glazen buisje met draadje) qua stroomwaarde halveren. Het opgenomen vermogen blijft gelijk dus zal de opgenomen stroom halveren bij het verdubbelen van de spanning. Of het ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft valt over te twisten.

Stel nu dat je een apparaat hebt met een geschakelde voeding ipv een trafo dan is de ingangsspanning meestal vanaf om en nabij 85 Volt. Dit houdt in dat dit soort voedingen probleemloos met 110 Volt 60 Herz als ook 230 Volt 50 Herz overweg kunnen. Zonder verdere aanpassing.

En weer bedankt :)
Ah, bedankt voor die tip van het vervangen van de zekering, al maakt dat natuurlijk niks uit voor het gebruik. Een geschakelde voeding is idd veel praktischer als het gaat om verschillende spanningen maar die zit er in dit geval niet in. Ik ga wel even kijken hoe hij is opgebouwd en als de trafo makkelijk te vervangen is dan zet ik er wel een andere in.

Back