Ik heb er maar eens een besteld......

Zou je misschien voorbeelden kunnen geven van compatible toestellen?

TR707, MC202,
Waarschijnlijk ook 909 en bijna elke digitale sequencer, drumcomputer...

is gewoon "tape sync".

Let wel, de "latere" fsk versie met ingebouwde tijdscode (MC-80) werkt voorlopig nog niet
heb ik ook helemaal geen ambitie om dat alsnog te gaan coden

Denk dat de innerclock systems toch de meest directe optie is..

Niet meest directe, want in de innerclock gebeurt er ook nog een conversie..
meest directe is echt wel DC coupled soundcard. Maar dat maakt geen drol uit, beide zouden even goed werken ;)

Trouwens, Silent Way heeft ergens een filmpje staan met midi via audio..
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=148728
(nou, zie ik dat jij hem zelf aangemaakt hebt die draad ;) )

FSK-Frequency shift key.
Gewoon een pulsdie je op band opneemt en die een sync signaal uitstuurt.
Je hebt FSK 1 en 2. Bij 1 kun je niet pauzeren en vanaf de onderbrekeing doorgaan. Je moet dan opnieuw begnnen. Een ouderwetse techiek die ik op mijn laatste twee cassettes en mijn eerste cd heb gebruikt. Gelukkig hebben we nu betaalbare hard disk recording en smpte.

minstens een van die apparaten kan vast ook wel een clock signaal produceren lijkt mij? Naar mijn ervaring (en ok, daar staat dan wel een oer oude computer, maar goed..) lopen mijn hardware sequencers vele malen strakker dan mijn computer qua clock-generatie. Lijkt me dat die tempest die ook clock genereerd en misschien is het tempo nog met midi vanuit de computer te automaten ook. Mocht het mogelijk zijn, zou ik persoonlijk daar voor gaan..

hmm. fsk sync, wasdatnouweer. En voor de Silent Way moet je alsnog een audio output opofferen?

edit. laatmaar, gecheckt, heb je wel een DC coupled compatible output nodig.. shit dat ik net mijn lexicon MPX heb weggedaan want die was dus ook compatible :(

Ik gebruik een presonus firestudio ervoor, geen idee of die DC coupled is (wel die MOTUs die ik te koop heb staan :P )

Maar ik hoef er geen vco mee te tracken, clockpulse is gewoon 5volt aan/uit. En als je de Silent Way AC encoder plugin insert in dezelfde track als die sync (of elke andere van ze) dan kan je ook AC coupled interfaces gebruiken ofzo..

ik heb de unit nog niet binnen, maar het eerste probleem dient zich al aan:

behalve de JP-8080 en de Tempest heeft m'n gear geen dubbele midi ingang
de clock moet dus gemerged worden met bestaand midi signaal BUITEN de PC

moet ik dus toch nog een 8 poorts midi interface gaan kopen. Ik meen me te herinnen dat de Midi Express XT midi kan mergen (dus de innerclock midi out op 1 input hangen en dat naar alle outs sturen?

Dat zou dan de goedkoopste oplossing zijn (150 euro meer dan een MOTU 8*8)
anders kom je op meerdere midi solutions merge boxjes die ieder ook al weer 62 euro zijn.

Volgens innerclock zouden midi note events in Cubase ook gewoon strakker moeten spelen. als dit NIET het geval is en dus alleen maar midi slaved devices strakker in de maat laat meelopen dan is het best wel een dure oplossing. Maar vandeweek weten we het, dan komt ie binnen

Je kan midi signaal in de PC mergen met Midi-OX, gratis tooltje, b.v met een 2e midi interface.

Kan je je signaal routing een beetje schetsen, en hoe die Innerclock in de routing zit? Is de innerclock de masterclock, of alleen maar een extra device om de clock strak uit te sturen.

Als je alleen een merger zoekt, dan kan je ook zo een oude Motu midi express kopen voor parallele poort, die kan stand alone 8 x 8 mergen, dus alle inputs naar alle outputs. Met software kan je user presets maken, b.v 2 groepen van 4 mergen naar zelf aan te wijzen outputs.

Maar goed, een schemaatje zal helpen voor een slimme oplossing.

midi-ox gebruik ik al jaren, maar de truck is juist de merge buiten de PC te laten plaatsvinden

l2mphoto.jpg

Ik heb er hier ook een paar van, altijd makkelijk

nou vooruit, huidig VA & analoog:
MOOG Voyager RME
MOOG Slim Phatty
DSI TEmpest
DSI P08 rack
ROLAND JP-8080
JOMOX Mbase-11
Lexicon PCM91
Virus TI

Roland SH-101
Roland Juno-6
Roland System-100m
110-112-121-130-172
140-140-132-150-131
181 CV-Keyboard
Roland CR-78
Roland TR-808
Roland CSQ-600
Roland RE-201
Boss DR-55
A.Sol Oberkorn v3
Ibanez UE-405
Ibanez UE-400
Ibanez GE-3101
Fostex 3180
Phillips F-3538
PAIA Vocoder
Yamaha C-605
Yamaha E-1005
Yamaha PG-1
Yamaha SY-1
Casio MT-45

We zouden voor de grap eens een keer een week moeten ruilen en kijken wat er uit komt

wat gebruik je nou het meest? geen Space Echo en 909 meer? veel pedalen ook?

Inderdaad, als de midi clock uit de MT4 niet stabiel genoeg is (zoals je al aangaf), dan moet je de stabiele clock mergen met note data.

Wil je toekomst proof zijn dan koop je een nieuwe Motu als midi interface en om de clock van de innerclock te mergen, of een stand alone merger (b.v. oude Motu, Roland A880, Kenton 4 x2) achter de MT4 hangen.

Als de note data niet echt 100% strak hoeft te zijn (zeg, 98%, beetje jitter accepteren), dan denk ik dat het met Midi OX ook moet kunnen, innerclock terug naar de PC, en mergen met MT4 output.

Ik heb niet helemaal scherp of jitter in software midi clock ontstaat in de bron, of tijdens transport via USB

Cakewalk midi interfaces hebben iets slims tegen jitter, ik heb een 3 poort interface, de Mbase011 die er aan hangt loopt super strak mee. Is wat anders dan je hele hardware rig er aan aanhangen.

En geen sysex meesturen, dat is volgens mij veel meer data dan midi CC.

ik denk dat ik maar eens een nieuwe midi express XT USB ga bestellen, dan heb ik i.g.g. de routing en merging beschikbaar. want de standaard MOTU kan dit niet

wat gebruik je nou het meest? geen Space Echo en 909 meer? veel pedalen ook?

Ik denk de 808 omdat dat mijn main-drummer is.

Space Echo heb ik nog wel. 909 inderdaad niet meer.
Klinkt misschien stom, maar ik maak haast alleen nog maar ambient-achtige dingen
en die 909 stond daardoor gewoon teveel stil. 303 is ook weg :( die wil ik wel terug
maar dan niet weer zo'n hele mooie, liever eentje waar de verf al van af is.

Back