Wavelab 7: Hoe maakt je een audiotrack langzamer of sneller?

Jacquelien

Stamgast
Hoe maak je een audiotrack langzamer of sneller in Wavelab 7?

En waar vind ik een realtime BPM counter in Wavelab?

Heb al gekeken bij 'Timestretching', is dit goed?

En daarna, hoe verder?

Degene die mij dit het duidelijkst (en stapsgewijs) kan uitleggen krijgt een dikke (denkbeeldige) knuffel!

timestretching is inderdaad de juiste richting (dat dus de toonhoogte gelijk blijft maar het geluid trager word afgespeeld) je kan er nutuulk ook timecompressing (korter maken dus) mee uitvoeren... er valt verder niet zo veel aan uit te leggen eigenlijk, gewoon ff kijken hoe lang je het stukkie audio wil hebben qua tijd en als het goed is kan je verschillende algoritmen/modes kiezen die soms een beter of slechter resultaat geven...

BPM counten kan je ook door een stukje van de audio te selecteren, laten we zeggen een maat of 8 ofzo en daar dan de BPM uit berekenen en daarna met dat gegeven de complete track korter of langer maken...

Laatst gewijzigd:
"...en daar dan de BPM uit berekenen..."

Dit begrijp is als geen ander, maar waar zit dan de BPM counter in Wavelab 7 ? Je antwoord is te algemeen, kan er weinig mee. Jouw antwoord past op alle programma's zoals Logic, Cubase enz. Maar het gaat hier om Wavelab 7. Maar wel erg bedankt voor je moeite.

bpm reken je met de hand uit (of beter gezegd, rekenmachine)

voorbeeld:
Je hebt een beat van 4 tellen en die duurt 1,6 sec

Dat is 0,4 seconden per beat/tel

60 seconde (het gaat om beats per minute) delen door 0,4 = 150 bpm.

De volgende vraag zie ik aankomen:

"jamaar, de hele autiotrack/sample duurt langer dan 4 tellen, duurt 2 minuten !"

Dan selecteer je de eerste 16 tellen bijvoorbeeld, zowat ieder audiobewerkprogramma laat wel zien hoeveel tijd je geselecteert hebt, dan deel je die tijd door 16 (hoe meer je neemt, hoe preciezer de berekening).
Dan heb je de tijd per tel/beat. 60 delen door die tel/beat tijd en je hebt je bpm.

Let op ! bovenstaande berekening werkt alleen vlekkeloos als de boel is aangestuurd/gesequenced door een computert. Als het mensen quantizing is heb je er een stuk minder aan.

in WL7 klik je op timestretching, dan kies je edit tempo en geeft het tempo in bpm aan, bij result/target tempo geef je aan hoeveel bpm het moet worden.

Dank je wel Niel & 6 trak. Geen ruzie maken jongens, nergens voor nodig haha. Da goose, dank je wel, ben het momenteel aan het uitproberen, ziet er goed uit.

kan veel simpeler als je de basis bpm van de file niet weet, de meesten gebruiken het gratis programmaatje mixmeister bpm analyzer hiervoor

http://www.mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp

Daar sleep je de audio track in, dan weet je de exacte BPM, en dan kun je die waarde in wavelab gewoon als basis invoeren en veranderen naar een nieuwe waarde. Maar ik ken wavelab verder niet , maar zou me niet verbazen als die ook zoiets heeft.

Ik ga de knuffel verloten... Degene die het wint wil nooit meer iets anders knuffelen.....

Ik ga de knuffel verloten... Degene die het wint wil nooit meer iets anders knuffelen.....

ik bespeur enig overmatig zelfvertrouwen :engel:

Zo niet, dan heb je een hele berg (inmiddels vrijgezelle of ruimdenkende) knuffelvriendjes en zal je je agenda nog strakker moeten plannen om al die knuffels te kunnen leveren.

Back