Vraag over jacks en bedrading JH triple Chorus

renepela

Ouwe rot
Ik ben bezig een JH triple Chorus module te bouwen zoals beschreven op deze site:
http://www.dragonflyalley.com/constructionJHTripleChorus.htm
De pcb is zo goed als bestukt en ik kan dus bijna beginnen met het altijd lastige bedraden.
Ik heb de site even goed doorgelezen en liep tegen drie vragen aan die daar niet beantwoord worden. Ik hoop dan ook dat iemand hier de antwoorden weet.

Allereerst wordt er onder het kopje "2. Connection & Controls" bij optie F gesproken over een mixed output. Als ik het goed begrijp kan ik daar kiezen voor een versie met- of een versie zonder daughter bord. Hier wordt verder niks over uitgelegd. Wat is het voordeel van dat daughter bord en waarom zou ik niet voor de simpele eerste optie kiezen?

Verder gebruikt met voor veel draadverbindingen coax kabel. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb eerlijk gezegd een bloedhekel aan het werken met coax kabel. Wat is het voordeel van Coax kabel? Kan ik niet gewoon standaard draad gebruiken hier?

Tot slot wordt voor de OUT1, OUT2 en OUT3 sockets gebruik gemaakt van de switchcraft 112B i.p.v. de switchcraft 112A. De datasheet van die sockets snap ik niet helemaal. Wat is nu het verschil tussen die switchcraft sockets. De 112A variant heb ik nog genoeg liggen hier, maar die B variant zou ik moeten bestellen. Kan ik niet gewoon de 112A overal gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met m'n vragen, voordat ik straks verkeerde keuzes maak en het bedraden weer opnieuw kan doen.

Ik zou nooit coax gebruiken voor audio. Op de website van Haible zelf zie je trouwens dat hij ook gewoon overal montagedraad gebruikte.

Ik zou sowieso de originele website even doorlezen, want volgens mij wordt een deel van je vragen daar beantwoord, zeker wat betreft de extra boards. Haible had inderdaad een hele veriatie aan mogelijkheden.

Zo'n "third party" website lijkt me niet echt het beste voorbeeld, zeker niet van iemand die coax aanraadt voor audio en zo openlijk z'n PCB sloopt tijdens het bouwen :bekdicht:

De datasheet van die sockets snap ik niet helemaal. Wat is nu het verschil tussen die switchcraft sockets.

De ene is TS met switch en de andere TRS? In ieder geval heeft de chorus geen balanced outputs, dus daar TRS gebruiken lijkt me niet nodig.

Attachments

• Schermafbeelding 2012-03-07 om 09.24.43.png
    Schermafbeelding 2012-03-07 om 09.24.43.png
    14,9 KB · Bekeken: 87
Thanks! De enige reden waarom ik ook op die website kijk, is omdat ze daar hetzelfde frontpanel gebruiken als wat ik en daar de aansluitingen wat duidelijker beschreven worden.
Het enige wat ik nu nog niet helemaal snap zijn die twee toggle schakelaartjes op dat paneel. Als ik in hun bom kijk gebruiken ze een On-Off-On schakelaar. Begrijp ik goed dat dat ding dus drie posities heeft? Ik heb gewoon twee standaard On-On schakelaartjes gekocht (dus zo'n schakelaar waarbij de bovenste twee of de onderste twee pinnentjes met elkaar in verbinding staan). Mischien dat ik dus de verkeerde schakelaars gekocht heb. Op dat paneel zie ik echter maar twee standen bij die schakelaars staan.

't Zijn inderdaad wel een stelletje prutsers als je ziet wat ze met die pcb hebben uitgevreten. Die van mij zit gelukkig een stuk netter in elkaar.

P.S. Ik zie op die Dragonfly website overigens nergens coax. Wel gewoon afgeschermde audiokabel.

Van hun website:
HIGH pot (10K lin) - twisted triple wire 7in.
MID pot (10K lin) - twisted triple wire 8-1/2in.
LOW pot (10K lin) - twisted triple wire 10in.
INPUT to INPUT pot - coax 8-1/2in.
MODE switch - twisted quadruple wire 6in.
WAVEFORM (SHAPE) to OUT 3 jack - twisted triple wire 7in.
OUT (on PCB) to MOD switch - coax 8-1/2in.
DRY OUT (on PCB) to DRY OUT jack - coax 10in.
OUT 1 (on PCB) to OUT 1 jack - coax 10-1/2in.
OUT 2 (on PCB) to OUT 2 jack - coax 9-1/2in.
OUT 3 (on PCB) to OUT 3 jack - coax 8-1/2in.

Tja, vrij letterlijk genomen is dat soort kabel natuurlijk ook "co-axial". Ik dacht bij coax meer aan die dikke 75 ohm kabel met een geweven mantel.

Het ligt er helemaal aan hoe "high end" je het wil maken. Ik vind afgeschermde kabel voor dit soort stukjes altijd een beetje overdreven, zeker als de print zelf vervolgens niet afgeschermd is. Vergeet niet dat bananen-modulars zelfs geen afgeschermde patchkabels gebruiken, en die doen het toch ook prima.
Maar de meningen verschillen daarover :D

Het originele wiring-diagram van Haible heeft ook geen on-off-on schakelaars, alleen maar vier on/off schakelaars. Ik zie ze ook niet genoemd in hun beschrijving, dus dat lijkt me een foutje.

Helemaal duidelijk nu. Doordat ze de term coax gebruikten was ik in ieder geval wel even op het verkeerde been gezet.

Back