Studio van mede-leden bekijken

Michiel

Ingeburgerd
Wie staat er voor open om mij een kijkje in zijn/haar keuken te laten werpen? Als het even kan regio Zuid-Holland / Utrecht, ik woon zelf in Zoetermeer.

Achtergrond: in een ander topic begon ik over de aanschaf van een nieuwe PC, ik ben nog steeds zoekende naar de juiste setup en heb intussen bijna een burnout van alle keuzestress. :erm:
Ik overweeg om bij het PC platform te blijven, i.c.m. Cubase. Wie heeft er een snelle PC / mooie setup die hij mij zou kunnen 'uitleggen' / laten zien? Het liefst dus iemand met Cubase 6 (32 of 64 bit) en evt. een flink aantal / zware VSTI's. Als je studio(tje) ook nog eens akoestisch verantwoord is ingericht zou dat helemaal mooi zijn, ook daar ben ik me nu over aan 't inlezen.
Ik weet prima m'n weg in Cubase, maar heb 't gevoel steeds verder achter te lopen, zowel wat software als hardware betreft en ben toe aan een flinke update.

Wat het samenstellen van je PC betreft, da's niet zo moeilijk. Je pakt een van de configuraties op bijv. Tweakers.net die bij je budget past, haalt er alles uit wat je al hebt (CD/DVD-rom/rw, harddisks, toetsenborden, muizen en monitors kun je vaak gewoon meenemen), downgrade wat je niet nodig hebt (dikke grafische kaarten zijn waardeloos in een audio PC) en spendeert de rest aan meer intern geheugen of een snellere CPU.

Vervolgens duw/hang je er een dure audio interface in/aan met lage latency. Als je op safe wil spelen en het bij desktops houdt zonder een fortuin te spenderen kun je kijken naar een goede PCI-express kaart; er staat hier op 't forum een RME te koop voor weinig waarbij je een hoop inputs krijgt.

"Goed werken" heeft te maken met de kwaliteit van de hardware en de drivers te doen. Als dat in orde is zou alles goed moeten gaan.

Ik denk dat je helemaal geen supersnelle dikke pc nodig hebt met extreem grote softsynths enzo.

Ik werk met een I7 core op windhoos xp met Cubase5, en dat werkt perfect.

Gewoon veel met cubase bezig zijn, en tutorials kijken, en je komt er wel. De echte kneepjes van t vak leer je toch alleen maar door te doen.

En je bent welkom voor een bak koffie in Best (bij Eindhoven) hoor! Wel na 25 april, want tot die tijd zit de studio vol.... ;)

@Yoozer Thanks, dat van die BBG van Tweakers neem ik zeker mee, was van plan er weer een fanless gfx kaart in te stouwen. :) Leuke RME aanbieding idd.

@Pimpampeter Ben 't niet met je eens, een dikke PC voorkomt straks dat grote softsynths (wat betreft library-grootte of cpu usage) alsnog lastig gaan doen. Zoals gezegd ken ik Cubase redelijk goed, het gaat me vooral om de inrichting (hardware, interfaces, opstelling, etc) die anderen gebruiken. Bedankt voor de uitnodiging! :okdan: Als ik een keer in de buurt ben ..

Een i7 is eigenlijk best dik, de i5/i3 zijn voor lolcats en e-mail ;)

@Yoozer Thanks, dat van die BBG van Tweakers neem ik zeker mee, was van plan er weer een fanless gfx kaart in te stouwen. :) Leuke RME aanbieding idd.

@Pimpampeter Ben 't niet met je eens, een dikke PC voorkomt straks dat grote softsynths (wat betreft library-grootte of cpu usage) alsnog lastig gaan doen. Zoals gezegd ken ik Cubase redelijk goed, het gaat me vooral om de inrichting (hardware, interfaces, opstelling, etc) die anderen gebruiken. Bedankt voor de uitnodiging! :okdan: Als ik een keer in de buurt ben ..

Dat klopt, maar dan zou ik zowieso wachten tot alle software leveranciers 100% met Windhoos7 en 64bit kunnen werken. Tot die tijd blijf je altijd consessies doen. Er zijn meer dan genoeg pakken die (nog) niet stabiel draaien onder 64 bit.

Dan zou ik dus eerst kijken wat je hebt, en inventariseren wat al op 64 bit perfect draait, en dan eens verder gaan kijken.

Routing qua hardware etc, is helemaal niet zo interessant. Tenzij je een super uitgebreide setup gaat maken. Mijn setup is bijvoorbeeld 24 analoog in/uit, maar blijft super eenvoudig zonder moeilijke routings etc.

Bedankt voor alle suggesties maar ik zou nog steeds graag bij iemand live meekijken voordat ik allemaal dingen ga aanschaffen.

@Marcuuu Je hebt gelijk vwb de knoop doorhakken maar het is meer dan alleen een PCtje. Het gaat me om iemand's workflow, inrichting, etc.

als ik je een advies mag geven. Koop wat nu mooi is en wat je kan betalen en blijf daar bij. Ga dan aan de slag.
Er is namelijk altijd wel een betere en grotere VST, of een nieuwe synth met betere specs. Zet dat van je af.

Ik zie nu namelijk nog steeds topmuzikanten met M1's en Triton's. Maakt allemaal niet uit.

Qua Pc zou ik nemen: core i7, cubase 5, een snelle hdd (misschien kleine ssd voor het OS) en vooral veel RAM. Liefst eerder snel dan heel veel. Maar minimaal 8 GB. Het ligt ook maar net aan je muziekstijl. Als je een heel orkest wilt zal je meer samples moeten laden bv. Als je weinig hardwaresynths hebt en geen drums wilt opnemen dan hoef je ook geen interface te kopen met veel inputs, dat zou echt zonde van het geld zijn, zelfde geldt voor outputs. Gebruik zelf een Saffire van Focusrite. Best aardig als hobbyding. Als je betere latency latency wilt zal je wel iets meer kwijt zijn. Daar kan je beter niet op besparen.

mijn tips:

studio verschuift steeds meer naar ITB, een PC kan niet snel genoeg zijn
investeer in 1 na snelste processor (meestal beste prijs/prestatie) 16GB snel geheugen (DDR-2200 o.i.d.)
SSD's

fatsoenlijke audio (RME bijv)
Cubase 6

en koop verder nog ff helemaal niets, met de nieuwe Cubase plugins heb je al een hele set goede VSTi's waarop je los kan en vanuit daar kan je kijken wat je mist

Onzin, de i5 voldoet prima voor muziek productie!

Ja, dat zeg je als je U-He DIVA nog nooit op 24/96 met accuracy: great hebt proberen te draaien :D

(nee, natuurlijk is een i5 ook prima, vandaar ook de ;) )

Gewoon nog even wachten op Ivy Bridge, dan neem je die of de i7 die kan waarschijnlijk weer wat in prijs zal zakken.

Met de nieuwe Ivy Bridge heb je trouwens ook geen video kaart meer nodig, dus dat scheelt weer met koelen,

Muziek maken is gevoel, de rest zijn tools om je muziek tot uiting te brengen, net een foto camera....een dikke Canon 5dMk2 maakt je nog geen fotograaf, al denken veel van wel ;-) We hebben er ineens 500.000 bruidsfotografen bijgekregen, hahaha...of een kennisje doet het wel even !!

Fotografie en muziek is allemaal creativiteit en gevoel......daarom is het jammer dat veel muziek 'hetzelfde' klinkt tegenwoordig, de bands uit de 80's hadden wel synth, maar hadden wel een 'eigen sound' , waarom? Ze moesten toch nog wat creatiever zijn als nu, nu wordt veel 'creativiteit' al voor jouw bedacht. Of als je samples kan 'plakken' kan je ook ver komen. Beetje feeling voor music en ritme is natuurlijk wel gewenst.

Gewoon even een macbook aanschaffen met logic, en je kan aan de gang......als je tenminste creatief genoeg bent.

Ik ben bijvoorbeeld heel creatief, maar heb het geduld weer niet om iets af te maken, hoe vaak ik al niet gehoord heb, klinkt goed maakt is iets af.......stomweg het geduld er niet voor, das heel lastig kan ik je zeggen. Muziek is voor mij iets ontspannends......uurtje of 2 p/dag pingelen en de 'stress' is weer weg.

Zo dat was weer een verhaaltje van een 40 plusser......die nu weer wat toetsen gaat betasten ;-)

mijn tips:

studio verschuift steeds meer naar ITB, een PC kan niet snel genoeg zijn
investeer in 1 na snelste processor (meestal beste prijs/prestatie) 16GB snel geheugen (DDR-2200 o.i.d.)
SSD's

fatsoenlijke audio (RME bijv)
Cubase 6

en koop verder nog ff helemaal niets, met de nieuwe Cubase plugins heb je al een hele set goede VSTi's waarop je los kan en vanuit daar kan je kijken wat je mist

+1 :okdan:
Helemaal mee eens.

Nu bijna 3 jaar geleden de dikste i7 (920) gekocht die ik betalen kon, en geen moment spijt van gehad. Nu kan ik er nog steeds perfect op draaien. Allen RAM uitgebreid van 6GB naar 12GB (maar was niet noodzakelijk). En binnenkort misschien een CPU upgrade naar de dikste die er in mijn mobo past (ook niet noodzakelijk).
Daarmee wil ik zeggen, dat als je nu een zo snel mogelijk systeem koopt, je er een paar jaar geen omkijken meer naar hebt. Koop je een i5 ofzo, dan kun je over 1 of 2 jaar al weer gaan upgraden.

De vraag is wat goedkoper is: heel veel geld steken in een dure bak die na 2 jaar ingehaald wordt door een middenklasser, of elke 2 jaar een verse middenklasser kopen. Goed, je bent de eerste 2 jaar wellicht langzamer als de topbak, maar daarna weer een stuk sneller.

Computers 5 jaar lang zonder upgrade in gebruik houden en dan hopen dat 'ie nog snel genoeg is is een beetje een verloren zaak. Die Q6600 die ik in de zomer van 2007 heb gekocht loopt hopeloos achter op een i5 van vandaag de dag.

Er staan miljoenen studios online( filmpjes en plaatjes, en soms zelfs uitleg!).
Dit is wat mij altijd heeft geholpen en veel inspiratie heeft gegeven om een volgende aankoop te doen, uiteindelijk vind ik het alleen maar beter om alles beetje bij beetje te kopen( en zelf uit te zoeken wat ik lekker zou vinden om te werken), dan koop je elke keer wat je het hardst nodig hebt op dat moment, en kan je daarna tot de volgende aankoop eraan zitten zodat je dat ding 100 procent onder controle hebt.

edit:

In jou geval zou ik gewoon een goede midi controller + geluidskaart + een stel diverse Vst's aanschaffen, de akoestiek in je kamer eventueel doen, en daarna lekker verder zien wat je erbij zou willen hebben.

Je mag bij mij een keer een uurtje komen neuzen maar ik heb niet eens een kompjoeter in mijn setup,
dus ik denk niet dat jij er echt mee gebaat bent dan. Zit je straks aan de tape-recorders. :P

Back