Studio van mede-leden bekijken

heb wel interesse in 3.1 ik heb nog steeds 2.0 voor mn atie. (heb wel notator ;)

@Yoozer Thanks, dat van die BBG van Tweakers neem ik zeker mee, was van plan er weer een fanless gfx kaart in te stouwen. :) Leuke RME aanbieding idd.

@Pimpampeter Ben 't niet met je eens, een dikke PC voorkomt straks dat grote softsynths (wat betreft library-grootte of cpu usage) alsnog lastig gaan doen. Zoals gezegd ken ik Cubase redelijk goed, het gaat me vooral om de inrichting (hardware, interfaces, opstelling, etc) die anderen gebruiken. Bedankt voor de uitnodiging! :okdan: Als ik een keer in de buurt ben ..

Bedenk wel dat een dikke PC met de wellicht op één of twee na snelste processorset misschien wel 2, 3 of 4 keer duurder kan zijn dan ik noem maar wat een quadcore 6600 (zo je die nog kunt vinden). Het zou mij niet verbazen wanneer je met een beetje goed zoeken voor de prijs van een dikke PC bijvoorbeeld een Q6600 PC kunt aanschaffen en daarnaast nog geld over hebt voor een Mac Mini en een NAS-server om maar wat te noemen. Dan ga je toch wel ff nadenken.

Het gaat volgens mij niet eens zozeer om de verwerkingskracht (al is snelheid natuurlijk wel de essentie van computers) maar veel meer om de inrichting van je workflow. Over die inrichting moet je echt goed nadenken. Met én een PC én een Mac Mini én een NAS server ben je tig keer flexibeler dan met alleen een dikke PC.

Die vergelijking met digitale fotocamera's vind ik wel een aardige. Tig mensen schaffen camera's aan terwijl ze maar een fractie van de mogelijkheden daarvan gebruiken. Zou mij niet verbazen wanneer slechts een fractie daarvan aan calibratie in die workflow doet.

Die vergelijking met digitale fotocamera's vind ik wel een aardige. Tig mensen schaffen camera's aan terwijl ze maar een fractie van de mogelijkheden daarvan gebruiken. Zou mij niet verbazen wanneer slechts een fractie daarvan aan calibratie in die workflow doet.

Je kan het beter over een telefoon hebben denk ik ;)
Met cameras's krijg je eerder weer een discussie van "analoog" is beter ;) waar ik ze natuurlijk geheel gelijk in ga geven :D

Ontopic:

Misschien is het leuk voor de topic starter en ook anderen om een kijkje in de keuken te geven.... ik geloof dat er al een paar filmpjes rouleren hier en dat Raphie zelfs een hele beschrijving aan het maken is (kookboek) :W
Natuurlijk is het leuker om de geur van een studio op te snuiven natuurlijk :koffie:

de jacht naar de beste snelste computer vind ik eigenlijk geen hoofdzaak. met een goede computer kun je al veel. ik heb een goede computer maar daar dan ook mee basta. heb hem voor het scherm en omdat het een apple is. gebruik de power overigens niet to the max maar snel renderen en in ableton of logic werken is zeker leuk.ik snap dat als je alleen maar softwarematig je ding doet en 100 plugins wil draaien je altijd de beste computer wil. ik investeer liever geld in een tijdloos instrument die altijd zijn waarde blijft behouden.

Bedenk wel dat een dikke PC met de wellicht op één of twee na snelste processorset misschien wel 2, 3 of 4 keer duurder kan zijn dan ik noem maar wat een quadcore 6600 (zo je die nog kunt vinden). Het zou mij niet verbazen wanneer je met een beetje goed zoeken voor de prijs van een dikke PC bijvoorbeeld een Q6600 PC kunt aanschaffen en daarnaast nog geld over hebt voor een Mac Mini en een NAS-server om maar wat te noemen. Dan ga je toch wel ff nadenken.

Het gaat volgens mij niet eens zozeer om de verwerkingskracht (al is snelheid natuurlijk wel de essentie van computers) maar veel meer om de inrichting van je workflow. Over die inrichting moet je echt goed nadenken. Met én een PC én een Mac Mini én een NAS server ben je tig keer flexibeler dan met alleen een dikke PC

Niet mee eens. Op het moment dat je iemand serieus een Q6600 processor uit 2007 gaat aanraden (ongeveer 3 of 4 CPU generaties geleden) dan verleen je 'm geen dienst.
Zeker niet omdat de opvolgende i7 processors zodanig veel krachtiger zijn in de bewerkingen die nodig zijn voor moderne softsynths, dat hiermee vergeleken de voorgaande Core2Quad CPU's richting onbruikbaar gaan.
Daarmee doe je geen aankoop waarmee je nog prettig 3 - 4 jaar vooruit kunt, wat wel gewoon mogelijk is met een moderne machine.
Voor de prijs van computer hardware hoef je tegenwoordig het niet te laten, daar zit 'm tegenwoordig echt het geld niet zo in, vergeleken met andere studio-componenten.

Het concept waarmee je iemand aanraad om maar 3 (totaal verschillende) goedkope apparaten te kopen, inplaats van 1 oplossing waar je stevig mee vooruit kan vind ik daarbij ook niet zo geweldig.
Flexibeler? A jack-of-all-trades is a master of none. Het werkt daarbij een stuk minder ergonomisch, zeker als de topicstarter aangeeft dat hij niet thuis is in de laatste ontwikkelingen.
Dan wil je iemand toch geen systeembeheerder laten spelen? Gewoon lekker muziek maken!

Niet mee eens. Op het moment dat je iemand serieus een Q6600 processor uit 2007 gaat aanraden (ongeveer 3 of 4 CPU generaties geleden) dan verleen je 'm geen dienst.
Zeker niet omdat de opvolgende i7 processors zodanig veel krachtiger zijn in de bewerkingen die nodig zijn voor moderne softsynths, dat hiermee vergeleken de voorgaande Core2Quad CPU's richting onbruikbaar gaan.
Daarmee doe je geen aankoop waarmee je nog prettig 3 - 4 jaar vooruit kunt, wat wel gewoon mogelijk is met een moderne machine.
Voor de prijs van computer hardware hoef je tegenwoordig het niet te laten, daar zit 'm tegenwoordig echt het geld niet zo in, vergeleken met andere studio-componenten.

Het concept waarmee je iemand aanraad om maar 3 (totaal verschillende) goedkope apparaten te kopen, inplaats van 1 oplossing waar je stevig mee vooruit kan vind ik daarbij ook niet zo geweldig.
Flexibeler? A jack-of-all-trades is a master of none. Het werkt daarbij een stuk minder ergonomisch, zeker als de topicstarter aangeeft dat hij niet thuis is in de laatste ontwikkelingen.
Dan wil je iemand toch geen systeembeheerder laten spelen? Gewoon lekker muziek maken!

Je aanname aangaande moderne softsynths gaat niet op. Softwarebouwers die hun brood verdienen met het schrijven van software zullen ten alle tijden uit gaan van een bepaalde minumum configuratie waar hun programma's goed op moeten kunnen draaien. Voor die configuratie optimaliseer je je code, niet voor de snellere processoren.

Ik nam de Q6600 als uitgangspunt omdat dat de eerste betaalbare quadcore van Intel was die in grote aantallen verkocht is. Het enige wat echt ten nadele van die processors gezegd kan worden is het stroomverbruik. Er is geen enkele softsynth die die Q6600 niet aan kan. Sterker nog, ook die Q6600 zal het gros van de tijd 'idle' niets staan te doen.

Het is echt een foute aanname te denken dat hardware bepalend is. Het is vele malen meer de software die bepaalt hoeveel je uit je hardware haalt. Goede software schrijven is al lastig genoeg, laat staan programma's die anderen hebben geschreven onderhouden. Tenzij er echt een fundamentele wijziging op treedt qua hardware, bijvoorbeeld door het toepassen van die SSD voor het besturingssysteem. Dan is er snelheidsverbetering. Maar die kun je ook toepassen op wederom die Q6600. Waarom denk je dat de Mac Air de Mac Probook aan het kanabaliseren is? Precies, vanwege het SSD in de Air ten opzichte van de HD in de Probook.

Los van die ontwikkeling is het sowieso altijd wel handig eerst goed na te denken hoe je je harde schijf gaat indelen teneinde de prestaties te optimaliseren. Oftewel partities aan maken teneinde zowel het besturingssysteem, het virtuele geheugen, je programma's, je herstelpartitie en je data-partitie van elkaar te scheiden. Hoe bedoel je met dezelfde configuratie betere prestaties halen.

'A jack-of-all-trades is a master of none' is wederom een aanname die wat mij betreft weinig hout snijdt. Jezelf beperken tot weinig omdat je denkt dat je daardoor daarin dan zal excelleren? Je excelleert ergens in wanneer je door hebt wat er mogelijk is met de middelen die je tot je beschikking hebt. Optimaal gebruik maken van de beperkte middelen. Voor de meesten onder ons is geld beperkt aanwezig.

Tot slot gaat het er in mijn ogen niet om of iets goedkoop of duurder is maar veel meer of iets toereikend is voor wat je daarmee wilt doen. Dure hardware aanschaffen en daar maar een fractie van te gebruiken is 'a waste of resources.' Je hoeft maar naar de marktplaats hier op het forum te kijken om te constateren dat tig mensen in het verleden spullen aan hebben geschaft om die al dan niet veel later weer van de hand te doen. Niet omdat die spullen niet goed zouden zijn maar omdat die niet (meer) passen in hun workflow.

Gisteravond bij een forumlid (en tevens oud-collega) n.a.v. dit topic op bezoek geweest en daar zijn Apple i.c.m. Logic & Cubase workflow gezien. Voor mij geen Logic en wrs. ook geen Apple, gewoon vertrouwd Cubase op de PC. 6.5 zag er overigens een stuk mooier uit dan versie 3 die ik nog heb draaien.

Ik probeer 't nog een keer: wie voelt zich gastvrij genoeg ;) en heeft een (semi-professionele?) Cubase setup staan die ik kan komen bekijken?

Gisteravond bij een forumlid (en tevens oud-collega) n.a.v. dit topic op bezoek geweest en daar zijn Apple i.c.m. Logic & Cubase workflow gezien. Voor mij geen Logic en wrs. ook geen Apple, gewoon vertrouwd Cubase op de PC. 6.5 zag er overigens een stuk mooier uit dan versie 3 die ik nog heb draaien.

Ik probeer 't nog een keer: wie voelt zich gastvrij genoeg ;) en heeft een (semi-professionele?) Cubase setup staan die ik kan komen bekijken?

Haha, nogmaals, de koffie staat klaar hoor! wel ff naar Brabant rijden! ;)

Op het moment dat je iemand serieus een Q6600 processor uit 2007 gaat aanraden (ongeveer 3 of 4 CPU generaties geleden) dan verleen je 'm geen dienst.

Niet mee eens. Mijn P4 3.0 Ghz doet het nog steeds prima. Al vele jaren intussen. Voor 150€ koop je dus een PC waarmee je perfect muziek kan maken.
Wat bedoel je overigens met "moderne softsynths" Hanz ?
Is de Z3Ta+ al "vintage" intussen ? :)

Als je er geen probleem mee hebt om naar het oosten des lands te komen (Zevenaar, tussen Arnhem en de duitse grens), kun je wel bij mij komen kijken. Ik draai o.a. Cubase 6.5 op een i7 met daaraan een MIDI USB interface, Audio FireWire interface, 3(!) controllers en een aantal synths (tevens als masterkeyboards voor VSTi). En tevens een volledige hardware-studio.
Mocht je interesse hebben, neem dan maar even contact op via de PB , zodat we tijd/datum af kunnen spreken.

Setup, aansluitlogica en werking kun je ook (alvast) lezen op mijn website. Daar staat het een en ander beschreven over het aansluitconcept: www.amps-recordings.nl. Kijk daar maar even bij apparatuurlijst. Daar staat wat uitleg.

Niet mee eens. Mijn P4 3.0 Ghz doet het nog steeds prima. Al vele jaren intussen. Voor 150€ koop je dus een PC waarmee je perfect muziek kan maken.

Ben dan benieuwd welke verie DAW je draait. Zal vast geen Cubase 5 of 6 zijn.
Mijn PIV 2,53GHz ging bij de Cubase 5 demosong al door de knieën.

Ben dan benieuwd welke verie DAW je draait. Zal vast geen Cubase 5 of 6 zijn.
Mijn PIV 2,53GHz ging bij de Cubase 5 demosong al door de knieën.

Logic 5.5 ...en dat maakt verder niets uit.
Staat trouwens het soort DAW in relatie tot het (muzikale) resultaat ?
Ik dacht het niet. Vergeet niet dat ik ooit nog met een 48-track tape recorder heb kunnen / moeten werken.
Van computers was nauwelijks sprake. En toen werd er ook muziek gemaakt.
Bespaar me dus die onzin.

Hoewel ik graag zou overstappen naar Logic Pro 9 en een Mac Pro, zie ik geen enkele reden om dat te doen.
Denk je nu echt dat zulke investering een garantie is voor betere resultaten ? Was dat maar waar...

Logic 5.5 ...en dat maakt verder niets uit.
Staat trouwens het soort DAW in relatie tot het (muzikale) resultaat ?
Ik dacht het niet. Vergeet niet dat ik ooit nog met een 48-track tape recorder heb kunnen / moeten werken.
Van computers was nauwelijks sprake. En toen werd er ook muziek gemaakt.
Bespaar me dus die onzin.

Hoewel ik graag zou overstappen naar Logic Pro 9 en een Mac Pro, zie ik geen enkele reden om dat te doen.
Denk je nu echt dat zulke investering een garantie is voor betere resultaten ? Was dat maar waar...

Dat is mooi voor jou. ;)
Maar het maakt wel uit hoor (zie verderop hieronder).

Leuk dat je met een 48 track hebt gewerkt. Moet mooi geweest zijn :luv:
Ik heb nog met een 4-track multitracker met cassettebandjes gewerkt :D. Nou en?

TS vraagt of hij in de keuken mag kijken bij iemand met Cubase 6. Dan moet je gewoon een redelijk dikke PC hebben (of Mac). Klaar. Dat lukt gewoon niet meer met een PIV.

Deze discussie gaat er helemaal niet over waarmee je wel/geen resultaat kunt halen.
Trouwens heb ik nooit beweerd dat je met een (nieuwere) DAW beter muziek kunt maken dan vroeger gewoon opnemen op een taperecorder. Voor mijn audio-opnames vervult de PC vaak ook slechts deze functie.

Off topic: nee, om muziek te maken heb je geen dikke PC/Mac nodig. Helemaal geen zelfs. Ook niet met Logic 5.5. Dat kan zelfs zonder stroom. Voor een akoestische gitaar t/m symphonisch orkest heb je geen stroom of niets nodig. Alleen maar een instrument, een beetje talent en flink oefenen. Héhé. :halleluja

De afgelopen twee weken ben ik bij synthforumleden arnomusicman en Pimpampeter langsgeweest, erg gastvrij dat ik uitgebreid mocht meekijken, het waren echt nuttige sessies. Heb een hoop tips gehad over mixing, mastering, plugins, aan te schaffen apparatuur, etcetc. Ook leuk om eigen muziek over een zeer professionele installatie terug te luisteren - en vervolgens tips te krijgen om de boel op te knappen.

Als anderen dit lezen en net als ik hun (home)studio naar een hoger plan willen tillen kan ik zulke sessies van harte aanbevelen. Heren, nogmaals bedankt! :okdan:

Laatst gewijzigd:
De afgelopen twee weken ben ik bij synthforumleden arnomusicman en Pimpampeter langsgeweest, erg gastvrij dat ik uitgebreid mocht meekijken, het waren echt nuttige sessies. Heb een hoop tips gehad over mixing, mastering, plugins, aan te schaffen apparatuur, etcetc. Ook leuk om eigen muziek over een zeer professionele installatie terug te luisteren - en vervolgens tips te krijgen om de boel op te knappen.

Als anderen dit lezen en net als ik hun (home)studio naar een hoger willen tillen kan ik zulke sessies van harte aanbevelen. Heren, nogmaals bedankt! :okdan:

T was gezellig. Erg leuk om enthousiaste mensen te ontvangen! Ben heel benieuwd naar je final mix van die (erg vette) remix waar je mee bezig bent!

Hier macs in de studioos met protools 10 hehe
Maar je mag altijd ff kijke:)

Als anderen dit lezen en net als ik hun (home)studio naar een hoger plan willen tillen kan ik zulke sessies van harte aanbevelen. Heren, nogmaals bedankt! :okdan:

Ja, het was erg gezellig Michiel. Veel succes met het samenstellen van je nieuwe computer en met de toekomstige setup!

Ik verbaas me er vaak over dat mensen geen risico willen/durven nemen bij dit soort aankopen en volledig geadviseerd willen worden.

Ik zou willen zeggen: gewoon ergens beginnen met een synth, computer of andere gear, en van daaruit verder redeneren wat je anders/beter wilt. En tijdschriften lezen als Computer Music, Future Music, Interface, Sound on Sound.

Heb je een miskoop, dan heb je pech maar weet je wel beter wat je wel wilt. Waar hebben we het over, paar honder euro is het ergste geval als je iets nieuw koopt wat niet eenvoudig door te verkopen is?

Los daarvan is het natuurlijk altijd leuk om in een studio te kijken.

Back