Als je meerdere geluidsbronnen (laptop / MPC) tegelijk wilt beluisteren op je KRK's zou ik toch voor een mixer kiezen. Er zijn al hele simpele mixers met maar twee of drie kanalen en verder weinig andere toeters en bellen, die helemaal niet zo duur zijn.
Zo te zien lopen er wat begrippen door elkaar, :
Het verschil tussen passieve mixers en actieve mixers is dat er in actieve mixers meer electronica zit die bijvoorbeeld het geluidssignaal wat kan versterken zodat eventuele (meestal geringe) signaalverliezen bij het mixen gecompenseerd kunnen worden of dat je een wat zachtere geluidsbron met de mixer op hetzelfde niveau kan brengen als al je andere geluidsbronnen met een 'normaal' geluidsniveau. De meeste mixers die je gaat tegenkomen zijn actief, en voor wat jij wilt bereiken is dat prima. Deze actieve elektronica is iets anders dan een versterker!
Je hebt ook nog een verschil tussen powered en normale mixers. Powered mixers hebben een versterker ingebouwd, waarmee je een versterkt signaal kan sturen naar een normale (passieve) luidspreker. Powered mixers worden vooral bij PA installaties gebruikt, en hebben vaak speciale speaker aansluitingen die dan ook op de PA speakers weer zitten. Een powered mixer en passieve studiomonitoren zou ik niet zo snel samen gebruiken (misschien kan het wel, maar dan zou ik liever kiezen voor een normale mixer met een losse versterker voor bij passieve studiomonitoren).
Het verschil tussen passieve en actieve luidsprekers is simpel gezegd dat een passieve luidspreker 'gewoon' een luidspreker is, terwijl een actieve luidspreker een luidspreker met ingebouwde versterker is. Bij een passieve luidspreker heb je dus nog een losse versterker nodig (of een powered mixer waar deze ingebouwd is). Bij actieve luidsprekers heb je geen aparte versterker nodig en daar zou je dus direct de uitgangen van bijvoorbeeld je synthesizer, je computer of (actief of passief) mengpaneel op kunnen aansluiten.
Nu jouw situatie:
Ik zou in ieder geval niet de verschillende aansluitingen op je in dat geval actieve monitoren gebruiken om verschillende geluidsbronnen op aan te sluiten. Daar zijn ze over het algemeen niet voor gemaakt. Gewoon één aansluiting kiezen die het beste aan te sluiten is op de geluidsbron die je wilt gebruiken (in dit geval dan de mixer, of zolang je die nog niet hebt je laptop of MPC). Voor je mixer zou ik gewoon een klein mixertje nemen van Behringer of Phonic als het goedkoop moet zijn, en van bijvoorbeeld Tapco of Mackie als het iets meer mag kosten. Die zullen allemaal actief zijn. Zolang je geen powered mixer koopt zit je goed (maar die zijn over het algemeen ook duurder).