Meerdere bronnen krks aansturen

Dit kan neem ik aan toch geen kwaad als je maar 1 input per keer gebruikt..??

Ik heb een setje Tannoy Reveal 501a, heeft XLR input en Jack input.
Heb mijn audiointerface op de XLR aangesloten.
Op de jack input wil ik mijn PC geluidskaart gaan aansluiten.
Zodat ik voor een achtergrondmuziekje af te spelen of een YouTube filmpje niet de audiointerface hoef aan te zetten. Ik wil dan steeds maar 1 input gebruiken en niet tegelijk.

Kan dit kwaad omdat ik dan wel de XLR en Jack tegelijk aangesloten heb/hou ook al wordt er maar 1 input afwisselend belast..??

Misschien stomme vraag, better safe than sorry!
:eureka:

(TS: sorry voor het storen met deze vraag tussendoor :engel:)

Allereerst is het de vraag of het ook echt kan (kan zijn dat als je je XLR of Jack aansluit dat automatisch de andere aansluiting geblokkeerd wordt. Maar stel dat het wel kan, dan is een foutje snel gemaakt natuurlijk. Waarschijnlijk zit er in de meeste monitoren ook nog wel een interne beveiliging waardoor het allemaal wel los loopt, maar in dat geval ben ik ook voorstander van het 'better safe than sorry' principe. Als je meerdere geluidsbronnen aansluit, gaat het ongetwijfeld in een onbewaakt ogenblik gebeuren dat ze allemaal tegelijk aanstaan, en aangezien je monitoren daar oorspronkelijk niet voor gemaakt zijn lijkt me het geen goed idee die mogelijkheid te laten bestaan.

Plus dat je met een klein mixertje veel meer controle hebt. Je kan beide signalen gemakkelijk aan, uit, harder of zachter zetten en je kan de master gebruiken als volumeknop, plus dat er vaak handige led-metertjes inzitten waarop je kan zien of je je geluid niet te hard je monitoren instuurt.

Allereerst is het de vraag of het ook echt kan (kan zijn dat als je je XLR of Jack aansluit dat automatisch de andere aansluiting geblokkeerd wordt. Maar stel dat het wel kan, dan is een foutje snel gemaakt natuurlijk. Waarschijnlijk zit er in de meeste monitoren ook nog wel een interne beveiliging waardoor het allemaal wel los loopt, maar in dat geval ben ik ook voorstander van het 'better safe than sorry' principe. Als je meerdere geluidsbronnen aansluit, gaat het ongetwijfeld in een onbewaakt ogenblik gebeuren dat ze allemaal tegelijk aanstaan, en aangezien je monitoren daar oorspronkelijk niet voor gemaakt zijn lijkt me het geen goed idee die mogelijkheid te laten bestaan.

Plus dat je met een klein mixertje veel meer controle hebt. Je kan beide signalen gemakkelijk aan, uit, harder of zachter zetten en je kan de master gebruiken als volumeknop, plus dat er vaak handige led-metertjes inzitten waarop je kan zien of je je geluid niet te hard je monitoren instuurt.

Thanks duidelijk verhaal, ik snap je punt volkomen.
Voorkomen is beter, dan de fout in KUNNEN gaan.
:D

Of er een input geblokkeerd wordt bij gebruik van beide inputs weet ik (nog) niet, zou idd kunnen.
Dan is het sowieso geen optie om te kunnen benutten.

Een extra mixertje is voor mij niet nodig.
Dan stel ik mijn audiointerface in als standaard geluidskaart op PC, of laat de output van de PC geluidskaart op de audiointerface binnen komen.
Dan moet ik de interface steeds ook aanzetten bij gebruik van achtergrond muziek, of ander geluid op de PC anders dan muziek maken.

Dacht dit te kunnen vermijden, zoals uitgelegd, en enkel de interne geluidskaart daarvoor te gebruiken.

thnx voor de vele post , heb er veel info uit kunnen halen.

Uiteindelijk ga ik nu voor een mackie 402 .
lekker compact en groot genoeg voor wat ik nodig heb.

Alleen nog even kijken met de aansluitingen , balanced of unbalanced.
misischien meteen voor de minste ruis en beste kwaliteit wat kabels bijbestellen.

Ik wil met o.a mn laptop en mpc de krks rp6 aansturen zonder continu de kabel te wisselen. Wat kan ik hiertussen zetten?

Je schrijft er niet bij welke MPC je hebt. Een mixer aanschaffen is de beste keuze, maar er is ook een gratis oplossing: koppel je laptop aan je MPC (rec in) en laat je MPC op je KRK-monitoren aangesloten zitten. Dan kun je, mits je MPC aan staat, het geluid van je laptop via de MPC naar de KRK's laten lopen. Althans, bij de MPC2500 kan het en ik neem aan dat het bij andere MPC's ook mogelijk is.

MPC500 , kan idd via de rec mode een andere bron afspelen , maar dan tussendoor niet verder met mn MPC.

Maar inmiddels de mixer binnen en aangesloten .
MPC > MIXER (2 losse Jack 6.3 > jack 6.3 kabels)
PC > MIXER (verloopkabel 2xrca > jack 3.5 )
OUTPUT > KRK RP6 (2 losse Jack 6.3 > jack 6.3 kabels)

De mackie 402 voelt lekker stevig aan en is echt klein , makkelijk voor op bureau.
Zeker tevreden met deze mixer , dank voor jullie adviezen!

Of er een input geblokkeerd wordt bij gebruik van beide inputs weet ik (nog) niet, zou idd kunnen. Dan is het sowieso geen optie om te kunnen benutten.

Ik heb dit inmiddels uitgeprobeerd met mijn Tannoy's 501a, en dit werkt gelukkig.
Heb zowel een Jack als XLR kabel tegelijk aangesloten (2 verschillende input bronnen).
Dit werkt goed, er wordt niets geblokkeerd, beide inputs geven geluid door.

Dus op deze wijze kan ik ze beide afwisselend gebruiken, erg handig voor mij.
:P

Het is niet direct de bedoeling,
maar weet iemand of het schadelijk is om beide inputs tegelijk te gebruiken/belasten,
of is dat geen enkel probleem en niet schadelijk voor de monitoren..??

Back