Midi Interfaces - Hoe veel verschil?

Ophidian

Ouwe rot
Hola,

Ik heb even een vraagje. Je ziet van veel verschillende merken allerlei types midi interfaces met verschillende specs. Mijn vraag is nou: ontloopt dat elkaar nou echt nog wat qua timing e.d.? Het lijkt mij dat met een redelijk eenvoudig protocol als midi er niet ontzettend veel verschil in kwaliteit kan komen te zitten.

Een specifiek voorbeeld heb ik hier in mijn studio. Ik gebruik al jaren een Midiman Midisport 8x8 (M-Audio). Niet echt top of the line, maar hij heeft het altijd zonder morren gedaan. Nu heb ik van iemand een Steinberg Midex 8 hier liggen. Met de nieuwe drivers voor Windows 7 kan ik deze dus weer aanzwengelen. Maar is dat eigenlijk een vooruitgang t.o.v. mijn oude kaart? Ik gebruik alleen de letterlijke midi functies, in en out, geen clock, smpte, etc. etc.

Of zeggen jullie: wat doe je nou raar, dump allebei die dingen en koop gewoon een goeie namelijk de: [....] ?

P.S. Ik heb hier ook nog een emagic MT4 2in 4uit liggen. Heeft iemand daar heden ten dage nog wat aan en zo ja wat is het dan waard? Eurotje of 25?

Bedankt!

Die Midexen schijnen voor Cubase wel een strakkere timing op te leveren dan de overige merken. Iets met een time-stamp protocol van Steinberg dat alleen door die midex ondersteund wordt. Verder is midi over USB altijd niet strak, vanwege de duty-cycles van de usb bus die prioriteit krijgt boven de midi signalen. Maar wie weet hoe het echt zit, want ik heb alleen de klepel zien hangen geloof ik.

Kan me nog een uitgebreide discussie herinneren over diverse timing-tests, uitleg en optimalisatie voor Emagic interfaces, zie hier: leesvoer (wel een beetje tussen het welles-nietes gebeuren heenlezen ;)).

'k ben tevreden met de midex8 op XP Cubase 5, Witte macbook, al is het vooral om de realtime midi in.
K gebruik een amiga als sequencer

'K heb eens een midi jitter test gedaan met alles wat ik heb liggen
en de midex is okey maar niet perfect, en alleen als de LTB wordt ondersteund
De atari met cubase 2 of notator is de referentie...
De AMT/Unitor vind ik zalig als midi in voor sounddiver, omdat je verschillende exemplaren kan stacken

Laatst gewijzigd:
hey man,

die LTB wordt toch nog wel gebruikt volgens de siteadmin van steinberg:

LTB is still supported by our current sequencer releases but we haven't made any timing tests related to this with the new drivers.

Let wel: de nieuwe drivers zijn wel unsupported.

Laatst gewijzigd:
Thanks.

Ja, ik had zelf dus ook het vermoeden dat, wat het ook was wat Steinberg toen als speciale techniek had, het er nu niet meer toe zou doen. In principe werd de Midex vroeger geloof ik wel als betrouwbaar gezien, maar ik weet niet in hoeverre de nieuwe 64 bit drivers een soort frankensteinmonsters van een code zijn. Misschien zijn ze dat wel helemaal niet! Voorlopig lijken ze wel aardig te werken volgens het midi-test proggie wat ik net gerund heb. Probleem is alleen dat die Midisport nu even boos doet (moeite met te lange usb kabel denk ik), dus ik kan even geen 1 op 1 vergelijking maken.

Eh.. ok. thanks haha :) Ik gebruik best redelijk veel cubase, dus dan houd ik voorlopig die Midex er even aan, kijk ik even aan hoe het gaat. Die LTB, moet ik dat op een of andere manier inschakelen of herkennen die beestjes elkaar?

dat gaat vanzelf. cubase en midex zoeken mekaar op ja.

Uit het hoofd moet je het volgens mij wel ergens kunnen zien in cubase zelf, LTB on ofzo, of LTB optimalisation located, maar dat is alweer zoooooo lang gelee :D

Uit het hoofd moet je het volgens mij wel ergens kunnen zien in cubase zelf, LTB on ofzo, of LTB optimalisation located, maar dat is alweer zoooooo lang gelee :D

Je moet Midi Timestamp aanzetten om LTB te activeren.

...Probleem is alleen dat die Midisport nu even boos doet (moeite met te lange usb kabel denk ik), dus ik kan even geen 1 op 1 vergelijking maken.
Tip.
Al meermaals heb ik ervaren dat (midi-)apparaten aangesloten via een USB-hub flink trager gaan reageren indien ze later op een andere poort van diezelfde hub aangesloten worden. Het gaat dan wel eerder om het herkennen van het toestel dan om de data die nadien gecommuniceerd wordt. Beter lijkt me dan eerst de driver te de-installeren en dan pas op die andere hub-poort connecteren ofwel de poort labelen indien je dikwijls moet loskoppelen en terug aankoppelen.
(P.s. beide hub's die ik gebruik hebben een afzonderlijke voeding).

niet alleen met een hub, ik heb ook wel eens 'gezeik' gehad omdat ik mijn Midisport op een andere usb-poort aansloot dan op de 'installatiepoort'

ik gebruik de ROLAND cakewalk USB interfaces, deze zijn echt superstrak
de MIDI breakouts op m'n RME HDSPe MADI trouwens ook.
De Midipoort op de Novation Impulse daarintegen swabbert weer alle kanten op.

Ik heb goede ervaringen met UM 880 van edirol als universele interface, deze heeft ook hardware merger aan board!
Midex 3 of 8 op cubase is idd retestrak, nieuwe drivers werken ook goed onder x64.
De oude serie m-audio ging ook wel aardig, de nieuwe productie zit andere chip in en vond ik bagger.
Heb alles altijd met windows xp en xp x64 gebruikt.

Gek genoeg is het nooit meer zo geweldig geweest als een simpele atari st, wtf went wrong ;-).

Back