adapter korg? 500mA? 600mA?

zmoez

kik
Naar aanleiding van een thread (van mij) in een andere subgroep, post ik hier de volgende vraag ook hier:

Als je op deze linkt klikt:
http://www.korg.co.uk/accessories/accessories.htm

Zie je dat het type KAC9500 adapter geschikt is voor de Electribe. Volgens deze specificatie is dit een simpele 9v/
500mA. Maar volgens de originele Korg specificaties zit er standaard een 9V/600mA bij de Electribes.

Die 500mA/9V is vrijwel overal te krijgen (van Gamma tot Display tot Conrad), 600mA is weer 'n Korg specifiek dingetje...

Wat voor problemen kan ik verwachten als ik een 500mA gebruik bij een Korg electribe?

Ik kan ook een adapter kopen met een hoger stroom vermogen, maar deze dingen zijn vaak zo lomp groot en vaak gepaard met zo'n irritante volt (1,5 - 12 volt) switch en losse opzet stukjes e.d.. (...ik ben een zeikerd, ik weet 't )

Is der een Natuurkunde/electro-kenner onder ons die mij kan vertellen of een 500mA gaat werken met mijn aankomende Korg ES-1 uit de States... (incl adapter van 110V-in en 9V-uit) ?!

Ik heb zelf een MicroKORG met daarbij ook een 600 mA adapter. Ik had toevallig nog een 500 mA adapter liggen dus die heb ik er even ingeprikt. Ik kwam totaal geen problemen tegen, maar dat hoeft natuurlijk geen garantie te zijn dat de Electribes ook werken met 500 mA. Alle apparaten zijn natuurlijk verschillend qua electronica en benodigd vermogen. Mocht het niet werken dan heb ik hier eventueel ook nog wel een 600 mA adapter over. Geen officiele KORG, maar gewoon 9V, 600mA, dus dat werkt prima.

Groeten, Phontaq

zoals ik al in die andere post had gemeld je kan gewoon een 9v 1000mA adaptor gebruiken dan zit je altijd goed

Ik denk niet dat het verstandig is om meer dan de aanbevolen stroom aan te sluiten op een apparaat. Wanneer je 1000 mA aansluit ipv 600 mA, dan betekent dat dat je bijna twee keer zoveel stroom door het circuit jaagt, waardoor de componenten binnenin, bv. de weerstanden, veel meer te voorduren krijgen en te heet worden dan waar ze voor ontworpen zijn. Dit kan nooit goed zijn lijkt mij.

Inderdaad, die van Velleman zijn goedkoop en niet zo lomp.

Een apparaat van 500 mA trekt maar 500mA uit een Adapter die tot 1000mA "kan" leveren.

Hmmm, daar heb je wel een puntje inderdaad. Anders zouden onze stopcontacten thuis ook al een hoop apparatuur hebben opgeblazen....

Origineel geplaatst door Phontaq
Hmmm, daar heb je wel een puntje inderdaad. Anders zouden onze stopcontacten thuis ook al een hoop apparatuur hebben opgeblazen....

yes :) 16 ampére door een wekkerradio... :D

nog een keer dus

je hebt 9V met minimaal 600mA nodig voor je korg

je koopt een adaptor van 220 naar 1.5 tm 12 v met 1000mA (zit je altijd goed)
zet dat ding op 9v stekkers erin en muziek maken

vertrouw je het allemaal niet bestel dan gewoon een adaptor bij korg dan is je probleem ook opgelost

Grappig ....

Pasgeleden een electribe R op 300mA laten draaien, werkte perfect, alleen bij het opslaan ging ie resetten ...

Met 450mA voeding werkte hij perfect. De originele 600mA voeding zal extra veilig zijn, maar 500 vertrouw ik al blindelings ....

idd... mijn ES-1 loopt nu ook op een 9V 500mA adapter. En dit gaat prima, nog geen enkel probleem ondervonden...

dusjh...

:)

Even een stukje LTS-elektrotechniek:
De spanning (V) moet exact hetzelfde zijn als het origineel, dus 9V moet 9V zijn. De stroomopname wordt bepaald door de componenten in het aangesloten apparaat, dit betekent dat de stroombron (adapter) deze stroom minimaal moet kunnen leveren. Om een lage warmteontwikkeling in de adapter te krijgen is het het beste iets overcapaciteit te hebben, bij een opname van 600mA geeft een adapter tot 1A geen problemen.
Bij de adapter kun je nog kiezen tussen gestabiliseerd en niet-gestabiliseerd. Indien je een niet-gestabiliseerde adapter hebt betekent dat dat de uitgangsspanning niet exact het voltage hoeft te zijn (maar hoger) bij een laag afgenomen stroom. Bij een gestabiliseerde voeding is de uitgangsspanning altijd constant.
Bovenstaand betekent dat als je bijv. een 2A ongestabiliseerde voeding neemt de uitgangsspanning hoger dan de bewuste 9V afgeeft hetgeen problemen kan geven.
Het handigste zijn mijnsinziens de standaard 1000mA adapters in de gestabiliseerde uitvoering. Deze kun je dan voor alle 9V toepassingen gebruiken (tot een opgenomen stroom van max. zo'n 900mA). Ik plak met superlijm altijd de conector vast en met wat kit zorg ik dat de spanningsschakelaar niet meer bediend kan worden. Zo heb je voor een paar euro perfecte adapters.

Back