Het Bitwig topic -

ik denk dat Ableton stopt zo snel deze gasten "Live" zijn en het eigenlijk een reincarnatie is van Ableton. zeg maar een "doorstart" na failisement

native-modular-system.png

ik denk dat Ableton stopt zo snel deze gasten "Live" zijn en het eigenlijk een reincarnatie is van Ableton. zeg maar een "doorstart" na failisement

Het interessante aan deze is de legale kant. Nou ben ik geen advocaat dus het volgende is wellicht klinkklare onzin. Het betekent dat als er in een contract (gebruikersovereenkomst) staat dat de koper recht heeft op dienst x voor het product Live (de naam maakt hier een hoop uit!) dat deze dienst niet meer geleverd/overgenomen hoeft te worden voor het product Bitwig.

Cubase heeft z'n productnaam ook veranderd van VST naar SX naar gewoon alleen het versienummer; het houdt in dat je dus een extra prijsje kunt rekenen voor een update van de versie voor de naamswijziging naar die er na, omdat het contract wellicht stipuleert dat updates van SX naar SX alleen gegarandeerd zijn voor die prijs. Ik noem maar even wat stoms.

Je kunt zo'n doorstart gebruiken om verantwoordelijkheden af te kappen omdat het een nieuwe entiteit betreft terwijl het de oude was die getekend heeft voor een dienst.

Dan nog; dit soort dingen vereist onzettend veel lef, en vrienden maak je er absoluut niet mee. Bitwig-projecten hoeven bijv. ook niet compatible te zijn met Live-projecten, en als Ableton de deuren sluit en Bitwig ze opent kun je ook nog een converter voor legacy-projecten verkopen - voor de mensen die perse met alle geweld -moeten- upgraden, dan ;).

jij snapt em Yoozer, maar ik denk wel dat dit hier gaande is, Live sterft een stille dood,
zoveel IP naar een compleet nieuwe startup kan alleen als er rechthebben inzitten
en die zullen alleen maar instappen als ze het oude schip verlaten

Het ligt er aan in die zin wat je opnieuw moet uitvinden, en waar je rekening mee moet houden. Het kan makkelijk zijn dat enkele van deze ontwerpen al veel langer klaar lagen, ook snippets code die even afgestoft moeten worden om gebruikt te kunnen worden. Je besluit niet om ineens van 0 af voor jezelf te beginnen. In Vember Audio Surge zitten al een ris effecten; bij een goede modulaire opzet kun je die met enig werk vrij makkelijk in een nieuwe vorm gieten, en dan is het harde werk van signaalbewerking al gedaan. Ik zeg niet dat het triviaal is, maar op het moment dat je 0,0 van je effort op marketing hoeft te gooien en niet in eindeloze board meetings moet zitten om dingen te bespreken - kun je best wel wat werk verzetten.

Kan best dat ze dingen van Vember overnemen, en ook dat ze door hun kennis van Ableton in staat waren om een nieuw software-ontwerp te maken dat vlugger uit te voeren is, maar zelfs dan... Bitwig heeft zo te zien een enorme berg geavanceerde features die je niet zomaar uit je mouw schudt. Heel knap als ze dat wel gelukt is, het zal misschien niet onmogelijk zijn, maar op hun website te zien zijn er van de 8 maar 4 programmeurs. Tja, we zullen zien :)

Even serieus... als je bepaalde software al geschreven hebt, en/of al nieuwe features...

Dan is het opnieuw maken van de software, al dan niet geheel herschreven, echt niet zo tijdrovend hoor... Dat lukt je wel in een paar maandjes... ook met z'n vieren, zeker als je op elkaar ingespeeld bent...

OOP programmeren... je weettoch...

jij snapt em Yoozer, maar ik denk wel dat dit hier gaande is, Live sterft een stille dood,
zoveel IP naar een compleet nieuwe startup kan alleen als er rechthebben inzitten
en die zullen alleen maar instappen als ze het oude schip verlaten

De vraag die ik hierbij heb, waarom? Live heeft binnen relatieve korte tijd zich toch stevig gevestigd in DAW land en sinds 7 (8?) doen ze niet meer onder voor de reguliere DAWS. Zeker nadat Logic niet meer op de PC doorontwikkeld werd.

Ik snap de klachten uit de community over de updates wel. Maar feit is dat Live 8 rocksolid is en perfect doet wat het moet doen (al werk ik zelf niet met Max4live dus misschien zitten daar wat pijnpunten).

En geen andere volwaardige sequencer werkt clipbased dus echte concurrentie hebben ze ook niet op dat vlak... vind het maar weird.

Het Bitwig topic -

Over enige tijd komt er een nieuwe DAW uit, Bitwig.

Ontwikkeld door 4 ex ontwikkelaars van Ableton en zal de volgende platformen ondersteunen, Windows, Mac OS, en Linux.

De eerste beta zal zeer binnenkort uitgebracht worden, check : http://bitwig.com/bitwig_studio.php

Zit er al maanden op te wachten.

Is waarschijnlijk wat juridisch getouwtrek tussen Ableton en Bitwig aan de gang.
Wie uiteindelijk wint maakt niet uit. Ableton is altijd de winnaar aangezien het meer cash heeft om dit vol te houden. De release van Bitwig word dusdanig vertraagd dat het ze waarschijnlijk de kop gaat kosten aangezien ze momenteel geen geld verdienen en alleen maar uitgeven....

Bericht door een moderator:
Samengevoegd. Thanx Marf

Vooral vet dat het ook onder Linux draait! Zouden meer DAW's moeten doen. Renoise is en blijft daarom voor mij 'n koploper.

Meer is beter. Als alles onder linux zou draain wat ik heb zou ik al om zijn.

Zit er al maanden op te wachten.

Is waarschijnlijk wat juridisch getouwtrek tussen Ableton en Bitwig aan de gang.
Wie uiteindelijk wint maakt niet uit. Ableton is altijd de winnaar aangezien het meer cash heeft om dit vol te houden. De release van Bitwig word dusdanig vertraagd dat het ze waarschijnlijk de kop gaat kosten aangezien ze momenteel geen geld verdienen en alleen maar uitgeven....

Er wint niemand in dit verhaal, er zijn alleen maar verliezers. Tenimnste, zo zie ik het.
Bitwig komt maar niet van de grond, en Ableton heeft al veel te lang geen noemenswaardige update gehad. Hier wordt niemand wijzer van. Zeker ook Ableton niet want hun status brokkelt zienderogen af terwijl er voor de eindgebruiker niets concreets in de plaats komt. Ik hoop dat het goed komt en dat ze beide strerker worden van elkaars concurrentie maar dan moet er nog wel e.e.a. veranderen.. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Back