Sid synth V 2 X 2

electrodancer

Ouwe rot
Hallo beste zelfbouwers

Ik wil hier graag even de nieuwste telg van mijn sid familie introduceren....:geslaagd:
Hij is net klaar....en ik moet nog een ander frontpaneel maken, maar hij werkt al wel

Ik heb in deze de zelfde sid's gebruikt als in de sammichsid......en ik moet ook zeggen dat er toch echt wel een verschil zit in het geluid van de 6581 en de 6582 ....het is maar net wat je wil in een synth.
De ene heeft wat meer ruis en een smeriger filter de andere minder ruis en een smoother filter.
En het is allebei leuk....:okdan:

Attachments

• DSC_0910.jpg
    DSC_0910.jpg
    53,5 KB · Bekeken: 82
  • DSC_0909 (6).jpg
    DSC_0909 (6).jpg
    44,9 KB · Bekeken: 59
  • DSC_0911.jpg
    DSC_0911.jpg
    54,7 KB · Bekeken: 65
Dik hoor electrodancer!

Wat is het verschil tussen de 6582(A) en 8580 (R5) eigenlijk? Ze zijn (volgens Wikipedia) een tijd naast elkaar geproduceerd. Ik heb zelf (wat ik je in de tjet verteld had) eerst 6581's in mn SammichSID gehad en daarna 8580's, een wereld van verschil...
Alhoewel de 8580's "beter" klinken en een beter filter hebben is de 6581 een stuk ruiger en ruiziger wat ik ook wel weer tof vond. Alleen dat filter is erg brak...

ik weet niet wat het verschil precies is tussen de 8580 en de 6582

de 8580 heb ik nog nooit gehoord....

ik heb net ff zitten spelen met beide synths tegelijk....de 6581 voor lekker rauwe drumsounds en de 6582 voor een lekkere arpeggio......das lekker hoor, :D

voor dit project heb ik zitten denken om de core modules te linken en er een 4X sid synth van te maken
in een behuizing.....maar ik ben blij dat ik dit niet heb gedaan ...nou hebben beide synths een eigen control surface en dat vind ik fijner....:eureka:

De exacte verschillen weet ik niet, maar wat ik altijd begrepen heb is dat ze identiek zijn (de 6582 is een 8580 met andere typeaanduiding).

Hier een link naar een topic op het Midibox-forum waar wordt aangegeven dat er wel verschillen zijn tussen de filters van de 8580 en 6582. Helaas zijn de audio-voorbeelden niet meer online..

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er tussen de verschillende batches van 8580's ook minimale verschillen zitten en je dus daardoor ook minimale tussen de 8580 en 6582 kan verwachten (en misschien ook wel tussen verschillende 6582 batches).

Coole kastjes.. erg mooi gemaakt:okdan::mega:

Ga binnenkort ook wat experimenteren met een hardSID.. heb nog een ouwe C64 liggen met een 6581.. maar ben toch ook wel benieuwd naar de sound van dat nieuwere type SID (8580, 6582).
Op Hardsid wordt beweerd dat ze hetzelfde klinken. Iemand ervaring met het bestellen van losse Sids daar? 15 euro is toch wel erg interessant.
SID 6582 - The Newer SID
Price: 15 EUR (pre-installed into your ordered HardSID Uno/UPlay/4U)
FYI: The 6582 equals to the 8580. It is not the 6581 (not the oldest SID model).
All settings / filters / capabilities / sound quality are the same as for the 8580.

Leuke foto's, maar mp3's ?!? :P

Ziet er inderdaad uit als een leuk speeltje voor in de studio........goed gedaan, ook fot's van de binnenkant?

@electrodancer: We kunnen natuulk een paar demo mp3's maken in de stijl van 6581 vs 6582 vs 8580 als je daar zin in hebt?

ik ben niet zo goed in het maken van mp3-tjes...maar als je een keer wil langskomen dan mag dat :okdan:

ben overigens al aan het bestellen geweest voor mijn volgend project de seqv4 lite...:D

Back