Microfoon kopen?

GijsH

Stamgast
Hey,

Ik ben dus van plan om een microfoon te kopen. Nu heb ik zelf helemaal geen verstand over welke microfoon beter is en waarom. Dus leek het me een goed idee om het hier even te vragen. Ik zoek een goede microfoon die ik kan gebruiken om allerlei soorten instrumenten en zang op te nemen (bv: Akoestische gitaar, Elektrische (bas) gitaar, Synth, Melodica, percussie, etc). Zelf had ik de Sennheiser Md421 op het oog omdat die ook binnen mijn prijsklasse valt namelijk 400 euro max. Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken!

mvg,

Gijs

de eerste vraag is: livegebruik of geen livegebruik. Als je live wilt, kom je bijna niet om een dynamische microfoon heen (Shure SM en co). Die zijn solide, maar hebben voor studiogebruik teveel een "eigen sound" en te weinig "air", over het algemeen. Als je in de studio werkt, kun je beter gaan voor een condensatormikrofoon ("groot membraan"). Een microfoon die je niet moet laten vallen en veel te snel rondzingt, maar die veel transparanter klinkt (echt een enorm verschil!). Vroeger was een condensatormic erg duur, tegenwoordig net zo duur als een standaard dynamische mic. Als ik je post zo lees, ga dan voor een condensatormic. Al enorm goed klinkende "instappers" zijn de Rode NT1, sE X1 of 2200, of AudioTechnika At2020. Dan ben je voor minder dan 200EU klaar. Koop ik elk geval, als je erin wilt zingen, een "popshield", en je hebt een mengpaneel, audiointerface of mic-voorversterker met "phantom-power" nodig.

Er zijn natuurlijk ook fijn klinkende dynamische mics (bv Shure Beta) en algemeen geldt "goed is wat goed klinkt".

Als referentie: http://www.chromelegs.nl/mp3s/Freiswinger_Geebaby.mp3 opgenomen met Rode NT3 en http://www.chromelegs.nl/mp3s/Samiha_Endlessly.mp3 opgenomen met een supercheape Samson C01 (50Eu ofzo!!), beide condensator.

overigens is het niet slim basgitaar met microfoon op te nemen, hetzij je een heel speciale versterker hebt met "sound" die je in je opname wilt hebben. Doorgaans neemt men bas op met een DI kastje. Synth wordt vrijwel altijd direct in het mengpaneel gestoken en nooit met mic opgenomen.

Let er ook op, dat de positie van de mic tov (bijvoorbeeld) het klankgat en de hals van een akoestische gitaar, en de opnameruimte, een opname enorm beïnvloeden. Ga je voor een mic van een goed merk, dan ligt de kwaliteit van de opname in jouw handen

Ja het is enkel voor studio gebruik. Zelf heb ik een audio interface maar geen mengpaneel. Het is eigenlijk vooral om akoestische instrumenten, percussie en zang mee op te nemen. Die Rode nt3 klinkt wel goed.

ik heb toentertijd de Nt3 gekocht (en niet een NT1) omdat de Nt3 ook als livemic kan dienen in een kleine bar-setting. Daarmee was ik niet tevreden (rondzingen...), maar de studiosound is voor mij perfekt. In jouw geval zou ik eerder naar een dikke sigaar neigen (NT1 of NT2)

Ok, heeft er eigenlijk iemand ervaring met die Md421? Ik las dat Siriusmo deze ook gebruikt en dat deze vroeger in de jaren 60 populair waren bij R&B en rock groepen.

de 421 is een geweldige mic, maar niet wat jij zoekt. de argumenten zijn hierboven allemaal al eens genoemd. een 421 kan in de studio super zijn, maar jij wil 1 allround microfoon, en dat is een 421 zeer zeker niet in de studio.

Ok dan ga ik eens voor die Rode Nt1 of 2 kijken. Merci voor de tips! Nu vroeg ik me af voor wat een dynamische microfoon als de Md421 wel goed zijn? Want ik wil alleen een mic voor studio gebruik en dus niet voor live, waarom zou iemand dan een dynamische mic willen?

voor zij die graag rondspringen in de studio, of op zoek zijn naar die typische kleuring.

Zo'n dynamische mic is wel makkelijk in gebruik. Robuster, en je kan er meteen mee aan de slag.
Zo'n condensator moet je ophangen/bevestigen en voor zang lijkt een popshield toch een must.

niet alleen de mic is belangrijk voor de klank en opnamekwaliteit. ook de pre-amp.

als de pre-amp van slechte of middelmatige kwaliteit is dan zal een goede mic ook niet optimaal klinken.
een Md421 op een lullig mixertje zal niet veel moois doen en let ook op dat je voor condensator-mics meestal phantoomvoeding nodig hebt (loskastje of via een mixer en XLR kabel).

dus in je budget moet je ook een redelijke pre-amp meerekenen.

en natuurlijk de huur van een top-zangeres ( Madonna ofzo...)

Dus ik moet ook een preamp aanschaffen. Hoe zit dat dan met het aansluiten van deze apparatuur. Ik heb nu een Balance geluidskaart, als ik dan een mic en een preamp aanschaf hoe sluit ik deze dan aan?

je hebt niet perse een preamp nodig, als je interface die heeft(?). Ik heb een MOTU met een mikrofooningang ( "XLR" Stekker, een grote ronde stekker met 3 gaten), bijvoorbeeld. Er zijn ook goede mics met USB-aansluiting, dan heb je helemaal niks meer nodig. Ik ben het eens met MarsMusica, maar in mijn ervaring is het altijd het beste, met simpele-maar-goede spullen te beginnen, en pas zodra je "iets mist" in je sound, uit te breiden met dure preamps enzo.

schaf je gewoon zo'n Rode NT1-A set aan.
Daar zitten bijgeleverd:
- microfoon
- shockmount
- popshield
- xlr kabel

Heb je gewoon nog een standaard nodig maar die heb je al voor een tientje.

Kan je je prijs/kwaliteit geen buil aan vallen. Tenzij je het ding niet echt gaat gebruiken.

je hebt niet perse een preamp nodig, als je interface die heeft(?). Ik heb een MOTU met een mikrofooningang ( "XLR" Stekker, een grote ronde stekker met 3 gaten), bijvoorbeeld. Er zijn ook goede mics met USB-aansluiting, dan heb je helemaal niks meer nodig. Ik ben het eens met MarsMusica, maar in mijn ervaring is het altijd het beste, met simpele-maar-goede spullen te beginnen, en pas zodra je "iets mist" in je sound, uit te breiden met dure preamps enzo.

een pre-amp is een pre-amp. ook als die ingebouwd zit in een audio-interface.
ik bedoelde dan ook niet dat je meteen een pre-amp van 30000 dollars moet aanschaffen...Maar je interface moet dan wel in het geval van gebruik van een condensator-mic fantoom-voeding hebben.

wat ik wou zeggen is dat niet alleen de mic-kwaliteit belangrijk is maar net zo belangrijk is de kwaliteit van de pre-amp.

een redelijke of goede mic op een Realistic-mengtafeltje klinkt echt nergens naar.
daar wordt je niet echt gelukkig van........

=(

dit is bijvoorbeeld een heel leuk ding:

http://www.thomann.de/es/studio_projects_vtb1.htm

Mijn geluidskaart heeft een mic pre-amp maar als het beter is om een pre-amp apart te kopen dan lijkt me dat ook het beste. Ik denk dat ik eens ga kijken voor die Nt1 en die vtb1. Maar hoe zit dat met het aansluiten van die dingen. Ik heb nu een balance audio interface waar ik alles mee opneem.

als je geluidskaart mic pre-amps heeft dan kan je het eerst zonder losse pre-amp of mixer proberen.
hoeft je alleen maar de mic te kopen.

dynamische microfoons hebben meestal flinke versterking nodig. als je geludiskaart dat niet kan dan zal je toch moeten kijken naar een losse pre-amp of mixertje met mic pre-amps.

en condensator mics hebben weer fantoomvoeiding (phantom power) nodig. dat moet je geludiskaart dan wel leveren.

en makkelijkst zijn XLR-ingangen omdat mics die ook meeestal bezitten. maar stereo-jack werkt het zelfde.

wat voor geluideskaart hebpt je?

ik vond de Rode NT1000 wel erg veel hoog boosten. verder ook weinig karakter hebben in klank en response. Die heb ik inmiddels weer verkocht.

de NT1 heb ik gehouden omdat die iets liever en warmer klonk (uit de eerste generatie)
wel goede dingen gehoord over de Rode M3. (77 euro!!!)

en de sE Electronics X1 (sEX1)

condensator kan een breed spectrum aan. vaak accenten in het hoog en teveel daarvan is niet ok en moet je meestal weg EQen. zijn snel in reactie dus scherp en heldere klank. kunnen minder druk/grote dynamiek aan.

dynamische mics zijn vaak wat instant warmer zonder dat top-hoog. en kunnen weer meer druk aan.
maar membraam is wat trager van reactie en dus wat minder scherp in dynamische reactie. zodoende wat wolliger.

dat zijn grof gezegd o.a. wat verschillen tussen condensator en dynamisch.

Back