Welk nummer/album bewoog jou tot het maken van muziek ?

Naast de eerder genoemde hardcore waardoor ik ook echt aan de gang ging, is dit ook wel een 'rode draad track' die voor mij ongeveer de oerplaat is als het gaat om space/chill muziek. Bewust en onbewust grijp ik er zo vaak op terug.

Ik speelde al een tijd in bandjes maar zelf wat componeren was er nog niet bij (afgezien van wat partijtjes toevoegen). Toen hoorde ik Another Green World van Eno en dacht ik: “Dat is haalbaar”. Dat denk ik veertig jaar later nog steeds.

Vermoedelijk Mentasm. Ik speelde met de eq en zei tegen mijn ma dat ik t dieper wou kunnen manipuleren

Surfer Rosa en come on pilgrim van de Pixies toen ik dat hoorde was ik 12 begin jaren 90 toen wilde ik gitaar spelen. Toen naar de muziekschool kreeg ik klassiek gitaarles maar dat was het toch niet voor mij na een paar jaar gespeeld te hebben.

Aantal jaar later werd het de electronische muziek beetje als dj gedraaid en op een gegeven moment kwam fruity loops uit beetje nummers maken. Zo is het begonnen.

Mijn broer zat op keyboardles maar uiteindelijk gebruikte ik dat ding meer dan hij om wat met geluiden en noten te pielen. Mijn vader had een Synthesizer Greatest cassette gekregen die ik leuker vond dan hij. Daarna eerste productiestapjes gemaakt met Fasttracker op de PC terwijl ik vooral naar muziek van Bonzaï Records luisterde. Een bewuste herinnering was een schoolfeest in 1996 waar ik voor het eerst "Insomnia" snoeihard op de speakers hoorde. Ik had toen zoiets van "dit wil ik ook leren maken".

Later tijdens een bijbaantje bij de Free Record Shop werkte ik samen met Harco Pront, wat voor mij een enorm inspirerend persoon was. Enorm aardige vent met een compleet andere kijk op muziek en hij had een Minimoog waarmee hij een remix van één van mijn eigen tracks had gemaakt. Dat klonk qua sound en creativiteit een miljoen keer beter dan wat ik zelf maakte, dus toen was de interesse voor synths definitief gewekt en wist ik dat er nog een hele wereld voor mij te ontdekken viel. Later via een andere FRS collega en concullega's van de Sounds heel veel nieuwe muziek ontdekt, vooral in de synthwave, indie, triphop, ambient en industrial hoek. Van de Kraftwerk-klassiekers en Tangerine Dream, via Boards of Canada tot Clan of Xymox en Laibach. En tegelijkertijd luisterde ik ook veel ska, metal en game soundtracks, dus mijn algemene muzieksmaak werd één grote blend van verschillende genres, terwijl ik qua muziekproductie vooral in de synth-hoek bleef. En gelukkig is daar heel veel mogelijk.

Scherm­afbeelding 2025-08-11 om 11.27.47.png

Back