Analoge synth...

Misschien moet je maar voor een Juno 106 en een Pulse gaan, voor 600€ moet je die tesamen wel kunnen scoren. Volgens mij is die 106 toch ook zeer veel in oude detroit gebruikt hoor.

Je kan ook eens kijken naar Crumar's of Siel's, redelijk goedkoop en goed klinken.

Qua mogelijkheden kan je de Polysix vergelijken met een Juno, sound is wel anders. Je vind soms wel modelletjes met midi, maar daar betaal je dan ook gemiddeld 150€ extra voor.

De Korg mono/poly is een supervette bak, 4 osc. terreur, helaas geen midi.

Je kan ook altijd vintagesynth.com eens afgaan, dan weet je zo ongeveer wel wat er bestaat :D

2 the Q ---> Subtractieve synthese ken ik wel een beetje, ik weet hoe de dingen werken denk ik... Ik ben alleen nog geen technicus die precies weet hoe verschillende sounds opgebeouwd zijn... het is nog veel trial and error.. en daar is niks mis mee...:D

De mono/poly lijkt me inderdaad erg cool... hijs mooi ook, niet dat het daar om gaat, maar altijd leuk... alleen geen midi... en om zelf met 2 linkerhanden met zo'n kenton kit aan de slag te gaan dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, was allang blij dat ik nieuw geheugen in mijn asr-10 kreeg...8)

2 Toon ---> Op de een of andere manier denk ik niet dat de Juno bij mijn stijl past... hij staat toch bekend als erg warm... terwijl ik meer op zoek ben naar spacy/spooky/kil zeg maar.... echt sci-fi soundtrack achtig... vandaar dat ik eigenlijk bij de Sequentials uitkwam in de eerste plaats, die staan daar (volgens mijn theorie kennis) een beetje om bekend... en vintagesynth ken ik zowat uit mijn hoofd, hehehe... maar je kan altijd wat over het hoofd zien...

Een pluspunt zou ook zijn dat ie goede lage tonen aankan... de prophet600 schijnt geen korte attack aan te kunnen? en daarmee dus geen punchy bassen...

Ik merk gewoon dat ik met mijn huidige set-up die lage tonen niet mooi krijg... tenminste mijn reverentie zal wel weer top-of-the-bill zijn dan ofzo.. Maar als ik nummers van bijvoorbeeld Jeff Mills hoor, dan heeft ie er nummers bij zitten waarbij de bass zo laag is, en zo zachtjes, en zo duidelijk, zo helder zou ik bijna zeggen... ondanks de ruis... die definitie van dat geluid is gewoon erg vet... en dat soort dingen krijg ik (nog) niet voor elkaar... en mijns insziens ligt dat aan apparatuur... toch?

Re: Analoge synth...

Origineel geplaatst door barn
Hij mag lekker rauw zijn en ik ga hem gebruiken voor Detroit Techno...

Detroit Techno was dat niet vooral Roland SH-101 of Juno voor bassen, Casio CZ of Yamaha DX voor pads en strings en een (toendertijd) goedkope drumcomputer???
Detroit techno was dacht ik vooral ultra-cheap 2de hands gerief -dus geen peperdure vintages- en veel creativiteit...

ik zelf ben nu opzoek naar een matrix6(r) mischien ook iets voor jouw?

Die demo geluiden van die site van the q zijn erg cool...

Hij scheurt onwijs en hij kan erg mooi sfeer weergeven...

Ok ik denk dat het tussen de Mono/Poly gaat en de Prophet600...

Weet iemand meer qua verschillen tussen deze twee? qua geluid en synthesemogelijkheden...
Waar zijn ze goed in of waar juist minder?

De Prophet heeft dus langzame envelopes, en daar kunnen dus minder punchy bassen mee verkregen worden...

Iemand sites met geluidsvoorbeelden? vooral van de prohet600 zijn weinig sounds te vinden...

Origineel geplaatst door EDP
ik zelf ben nu opzoek naar een matrix6(r) mischien ook iets voor jouw?

Kijk, deze was me nog niet opgevallen... thnx!

qua spec's en sounds is het zeker een optie om verder te onderzoeken...
Alleen de interface... ik denk dat ik hiermee hetzelfde krijg als met mijn huidige An1x...

Maar ik ga zeker meer info zoeken over deze... ik zoek dan sowieso de keys versie... dus van mij heb je geen eventuele 'last' :D

De mono/poly lijkt me inderdaad erg cool... hijs mooi ook, niet dat het daar om gaat, maar altijd leuk... alleen geen midi... en om zelf met 2 linkerhanden met zo'n kenton kit aan de slag te gaan dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, was allang blij dat ik nieuw geheugen in mijn asr-10 kreeg...8)

De Kenton is extern hoor!!!. Dus gewoon 2 stekertjes vanag de Kenton of andere Midi-CV converters nar de gate en cv ingangen van de mono/poly.
Juno-60 met Kenton converter is ook een aanrader.

Je kan ook een midikit inbouwen van kenton...

geeft je iets meer controlemogelijkheden volgens mij... als ik het goed begrepen heb van die site die 'the q' gaf...

maar zo'n midi-to-cv is misschien ook wel handig dan...

De SCI P600 en Korg MP4 zijn heel verschillende wezens, de P600 heb ik ook een tijdje gehad en is uitermate geschikt om donkere pads en drones mee te maken. Uiteraard kan het bakkie wel meer maar de envelopes zijn idd sloom en de resolutie is te hoog. (je hoort het filter in stappen werken, mooie sweeps zitten er niet in, alhoewel dit effect ook wel grappig kan zijn)

De Korg is wat dat betreft iets veelzijdiger maar wel wat lastiger af te stellen voor sommigen. Zelf gebruik ik een Döpfer Schaltwerk om het zwikkie te sturen, een midi-kit heb ik nooit nodig gehad.

ik heb zelf de sixtrak, ju-60 en de monopoly en hoewel je uit alledrie rauwe geluiden kan halen, krijg ik toch het snelst de droge en rauwe klanken die je in detroit techno hoort. ik weet niet hoe of waarom aangezien de juno een vrij beperkt klankpalet heeft maar hij klinkt gewoon lekker basic en ruig. ik vind het een beetje een rock'n'roller onder de synths. de sixtrak is ook wel lekker lomp maar mist door z'n onhandige editing het hands-on gevoel om ff snel dit of dat te doen. de monopoly ken ik nog niet zo goed, maar is meer voor hele freaky geluiden: je bent snel geneigd complexe geluiden met dit bakkie te maken...

Origineel geplaatst door The Q
(je hoort het filter in stappen werken, mooie sweeps zitten er niet in, alhoewel dit effect ook wel grappig kan zijn)

hmm is heeft dat dan te maken met software versie want de mijne haddat echt niet

Ik heb het ook gelezen, dat je die filterstappen gewoon hoort...

Het zal denk ik iets met die chips en dus software? te maken hebben...

Al met al lijkt de mono/poly wat veelzijdiger voor mijn gebruik...

Én korte/'punchy' bassen

Én sfeermakende pads... ;)

Én erg weirde leads/sounds/FX

Én een interface met allemaal knopjes...:luv: :halleluja

Ik heb het ook gelezen, dat je die filterstappen gewoon hoort...

Het zal denk ik iets met die chips en dus software? te maken hebben...

Al met al lijkt de mono/poly wat veelzijdiger voor mijn gebruik...

Én korte/'punchy' bassen

Én sfeermakende pads... ;)

Én erg weirde leads/sounds/FX

Én een interface met allemaal knopjes...:luv: :halleluja

a wat lief hij is verliefd:)

analooog

analooog

tja je moet wel een keuze maken als je een analoge synth wil kopen mono of poly
merk = klank en midi of niet [bij analoge synths heb je bijna nooit een ok midi implementatie
en wat is je budget ,...??500.-dacht ik
analoge synths die poly zijn ...en ook nog midi hebben
die zijn duur[denk memory moog,...of korg trident] erg mooi
de sequential prophet 600
heeft eigenlijk een beetje van p5 en midi ,hij klinkt wel anders ]
maar als eerste analoge aankoop erg goede keuze

ik denk dat een korg monopoly een betere keuze is vanwege de veelzijdigheid
de mono /en poly opties en arppagiato,...r heerlijk en best redelijke klank ,...je kan erger treffen
je valt toch al gauw over de 500.-eu heen als je praat inde synth klasse
die poly is midi heeft en analoog is
meestal hebben deze 80er jaren synths geen knoppen ala de matrix 6 dus[en ook dco,s ]
- [heb je wel programmers voor ] is wel erg duur,...
:halleluja
oftwel keuze genoeg maar een keuze kunnen maken als je 500 eu in je hand hebt
:duivels: trycky

Origineel geplaatst door EDP
de pulse is vet! maar monofoon de prophet is polyfoon. ik zelf vind monofoon niet erg. en een prophet 600 voor 800 vindt ik ook wel een beetje aan de hoge kant. maar het is ook niet echt extreem

ik vind polyfoon voor een analoge synth wel belangrijk want in unison mode krijg je dat licht onnauwkeurige effect en dat klinkt heerlijk

en vergis je niet in e juno series .. redelijk vaak gebruikt in detroit .. kevin saunderson iig

Origineel geplaatst door jes303
ik heb zelf de sixtrak, ju-60 en de monopoly en hoewel je uit alledrie rauwe geluiden kan halen, krijg ik toch het snelst de droge en rauwe klanken die je in detroit techno hoort. ik weet niet hoe of waarom aangezien de juno een vrij beperkt klankpalet heeft maar hij klinkt gewoon lekker basic en ruig. ik vind het een beetje een rock'n'roller onder de synths. de sixtrak is ook wel lekker lomp maar mist door z'n onhandige editing het hands-on gevoel om ff snel dit of dat te doen. de monopoly ken ik nog niet zo goed, maar is meer voor hele freaky geluiden: je bent snel geneigd complexe geluiden met dit bakkie te maken...

de sixtrack heeft wel de mooiste demo preset die ik ooit gehoord heb ..
volgens mij op vintage synth staat een sequence als mp3 !

ik wil hem al een tijdje hebben maar ben hem nog niet veel tegen gekomen.
Ferry Korsten heeft er wel eens net voor me neus weg gekaapt .. ;{

naja ik krijg hem nog wel !

Chord hold functie op Mono/Poly is ook gaaf. Je gaat naar poly mode, maakt een akkoord van 4 toetsen, drukt de hold knop in en je kan dus vet met die akkoorden spelen. Maar je kan dat akkoord ook via midi/cv aansturen. Wat een feest :)

En natuurlijk elke vco in een andere stand zetten, overschakelen naar poly mode en de arpegiator activeren, elke stap gebruikt een andere VCO. Das cool!!!

En die uitgebreide effecten zij ook heel effectief en geven hele mooie/gave resultaten.

Kortom, het is een allround synth en als ie niet bevalt kan je em zo weer kwijt.

Re: Analoge synth...

Hoi,

Allereerst wil ik geen discussie uitlokken tussen analoge en digitale fetisjisten...

Het volgende is het geval...
Eigenlijk wil ik mijn Yamaha An1x inruilen tegen een analoge synth, want ik gebruik hem nu eigenlijk alleen maar als masterkeyboard...
De interface ligt me absoluut niet en ik krijg er niet de sounds uit die ik wil... voor iemand anders zal ie misschien wel werken...

Als het een beetje kan wil ik wel midi op de analoge bak...

Zelf zat ik te denken in de hoek: Korg Polysix of een Sequential Multitrack...

Wie heeft er nog meer suggesties???
Hij mag lekker rauw zijn en ik ga hem gebruiken voor Detroit Techno...

Ik weet niet wat jij onder Detroit techno verstaat maar dat staat juist bekend om de mooie melodielijnen en de warme strings. Die haal je perfect uit de AN1X......
En de godfather of Detroit, Juan Atkins gebruikt heel veel FM geluiden, net als Jeff Mills trouwens.
De Clavia Nord is trouwens ook heel geschikt, luister maar eens naar de heren van Duplex (komen uit Rotterdam maar hadden net zo goed uit Detroit kunnen komen)

Back