Aanschaf hardware

Fibonacci

Ingeburgerd
Goedendag allemaal,

zoals aangegeven in de topictitel ben op zoek naar bepaalde componenten. Ik bezit een iMac en wil gaan produceren met Ableton. Nu heb ik nog een MIDI keyboard[Yamaha KX49]. Tevens ben ik van plan om van alles te produceren, dus niet een bepaald genre/stijl.
Ik ga eerdaags ook nog monitoren aanschaffen, waarschijnlijk KRK's.
Hebben jullie wellicht nog tips of opmerkingen over deze hardware.
Nu luister ik ook graag muziek, zou dan een mengpaneel een leuke toevoeging zijn en bovendien ook handig voor het maken van muziek?
Ik heb overigens alles aangesloten op mijn Yamaha VX-559 versterker.
Het is puur hobbymatig.

Ga nou gewoon eerst is beginnen met produceren, daarna kom je er zeker achter wat een nuttige toevoeging is in je setup. Wat je nu hebt is een prima setup (met eventueel de monitoren erbij).

Eens.

Misschien kun je eens kijken of een Behringer BCR of BCF-2000 of zoiets dergelijks je wat meer plezier geeft bij het automaten van je muziek. Het is toch echt een totaal andere manier van werken met knoppen en faders, veel dynamischer dan een lijntje trekken die langzaam omhoog gaat voor de cutoff.

Misschien kan je ook denken aan een externe geluidskaart.... ga eerst lekker ITB jammen zeker omdat je puur hobbymatig bezig bent.
Wat Bikkel ook zegt kan een BCR/BCF later een leuke toevoeging zijn.

Succes

Het ging meer om met de muziek te spelen en een soort van verlenging van de versterker.[omtrent het mengpaneel]

Bedankt voor de tips, ik houd het in gedachten.

Het ging om de reactie van T-CM11. Ik dacht het mengpaneel te gebruiken voor handelingen/aanpassingen die ik ook kan met de versterker, dus een verlengstuk.
Mogelijkerwijs dat mengpaneel een verkeerd gekozen woord/apparaat is.

Het ging om de reactie van T-CM11. Ik dacht het mengpaneel te gebruiken voor handelingen/aanpassingen die ik ook kan met de versterker, dus een verlengstuk.
Mogelijkerwijs dat mengpaneel een verkeerd gekozen woord/apparaat is.
Dus het volume aanpassen van 1 stereo output met een apparaat dat dichter bij de hand is?
Want dat is alles wat je kan doen; EQ enzo doe je niet voorbij de output.

Het enige echte nut van een mengpaneel/mixer dat ik kan bedenken is als je meerdere hardware synths hebt...

Edit: trouwens, ik dacht dat KRK enkel active monitors had (dus geen aparte versterker nodig).

De RP6 is actief de R6 passief. Je ziet ze niet vaak, die passieve monitors.

ik zou eigenlijk adviseren om met wat je NU al hebt aan materiaal eens proberen een track te maken.
Als je écht een beginner bent, loont het om eens te ervaren hoe het je afgaat om een volledige track te maken...velen willen dit wel maar merken dat , als ze er eenmaal aan beginnen, het toch nog nét iets moeilijker is dan gedacht.
Dat je denkt dat je dit dan ook nog eens 'in verschillende genres/stijlen' denkt te doen, sterkt mijn vermoeden dat je nog niet te veel geprobeerd hebt; de meesten hier zijn jaren bezig om één genre of stijl onder de knie te krijgen...
Ambitieus zijn mag en is goed, maar take it easy ...

Ik zou me dus in jouw plaats niet bezig houden met 'welke monitor' en 'zou ik nog en mengpaneel er tussen zetten ?' , maar Ableton opstarten en een track maken in één van de stijlen die je wil maken, desnoods met een koptelefoon of via je hifi installatie.

De krk's staan bekend als erg boemerig. Ik vind dat niet mooi.
Ik snap ook niet dat ze zo populair zijn.

Ik heb zelf indertijd een uitgebreide luistertest gedaan en met vlag en wimpel kwam daar voor mij de Tannoy Reveal uitzetten. In dit segment wat mij betreft het beste. Overigens wel actief.

Paul

De krk's staan bekend als erg boemerig. Ik vind dat niet mooi.
Ik snap ook niet dat ze zo populair zijn.

Ik heb zelf indertijd een uitgebreide luistertest gedaan en met vlag en wimpel kwam daar voor mij de Tannoy Reveal uitzetten. In dit segment wat mij betreft het beste. Overigens wel actief.

Mwah, dat is zo subjectief allemaal. Ik vind de KRK Rs namelijk Meh maar de Tannoy Reveals echt 3x niks! Dat moet de topic starter zelf maar een keer ervaren in een luistertest.

Het is tegenwoordig wel zo makkelijk om voor actieve speakers te gaan. Daarbij houden voorlopig en inderdaad vooral eens een hoop muziek gaan maken.

Verder ben ik het er mee eens dat de eerste uitbreidingen een goede geluidskaart en een controller zouden moeten zijn.

Ik heb ondertussen Ableton aangeschaft en er een beetje mee lopen pielen met gebruik van een Sennheiser 465 die ik nog had liggen. Klinkt vooralsnog een beetje dof, terwijl het over mijn speakers wel een stuk aardiger/minder dof klinkt.
Als geluidskaart dacht ik aan de Focusrite 2i2 en misschien dat ik een Akai MPK 49 ga toevoegen en de monitoren komen later.

Back