Wat kan een buizen compressor meer dan een niet-buizen

bazzie

No pain no gain
Hej iedereen,

Ik ben al een tijdje goed aan het snuffelen naar een goede compressor.. Je stuit op de goedkopere (dbx'en, alesis). Maar sommige tube compressors zijn echt wel een pak duurder (wat ik begrijp).

Maar wat maakt het dan zo'n verschil in de dynamics, wat is er beter?
Of is dat maar een schijn?

Graag jullie mening!

het ligt maar net aan wat je er mee wilt bereiken. Daarbij, het begrip 'buizencompressor' is wat vaag. Er zijn compressors met een buizen versterkertrap en solid state compressie, buizen versterkertrap en optische cel compressie en een specifieke buis die in het compressie circuit zelf zit (vari-µ).
Buizen zijn niet per sé beter dan solid state. Een goed circuit met buizen, trafo's en bijbehorende voedingen zijn meestal veel duurder om te maken dan een laagspannings solid state circuit. Vaak zijn deze apparaten in kleine oplagen gebouwd door enkele personen, dus daardoor ook weer duurder.

Bepaalde buizencompressors, zoals de vari-mu's, kunnen heel mooi 'harder' maken zonder te 'pompen'. Zoals een Thermionic Culture Phoenix of een compressor limiter als een Fairchild. Het geluid blijft dan mooi open klinken, blijft 'air' houden. Maar je kunt buizen compressors soms ook mooi laten oversturen voor meer effect compressie. Hangt ook van de parameters af. Buizencompressors kunnen ook goed analoge warmte toevoegen, digitaal en verschraald geluid opnieuw verzadigen (net als bij kleurverzadiging foto's)

Solid state kan soms weer wat directer zijn en kan een beat goed laten pompen, zoals een API 2500, of fijn werken op de parallelle bus als crusher, zoals de Compex, de Urei 1176, de Distressor, om maar eens wat classics te noemen.

Kan hier een behoorlijk dictaat over schrijven, maar kijk ook eens bij Gearslutz zou ik zeggen, is veel over dit onderwerp gesproken en je kunt dan ervaringen van veel verschillende mensen lezen, dat is vaak toch het interessants vind ik (afgezien van zelf ervaringen opdoen).

Succes.

Hej iedereen,

Ik ben al een tijdje goed aan het snuffelen naar een goede compressor.. Je stuit op de goedkopere (dbx'en, alesis). Maar sommige tube compressors zijn echt wel een pak duurder (wat ik begrijp).

Maar wat maakt het dan zo'n verschil in de dynamics, wat is er beter?
Of is dat maar een schijn?

Graag jullie mening!

Er is maar 1 type buizen compressor: Vari-Mu (dacht ik). De rest is een ander type compressor met buizen als versterkings-trap. En ze doen allemaal hetzelfde namelijk dynamiek reduceren. Het verschil zit hem in de vervorming die je toevoegt met de betreffende compressor en hoe makkelijk je die vervorming kan beïnvloeden.
Of een apparaat beter is, hangt af van je definiete van beter. Beter kan zijn: Klinkt lekkerder of beter kan zijn: Meet lekkerder. Beide definities worden door elkaar gebruikt, deze zijn uiteraard niet compatibel met elkaar en dat kan voor verwarring zorgen.
Mijn advies is: Nooit aan een bepaalde technologie een bepaalde klank eigenschap geven. Want dat is onzin. Er zijn prima compressors in alle varianten en er zijn klote compressors in alle varianten. Gewoon zelf luisteren en niet naar Gearslutz gaan!
Hier heb je een hele simpele en zeer goed klinkende compressor voor de DHZ.
p45-fig1.gif

http://sound.westhost.com/project45.htm

naast alle genoemde verschillen :

licht geven

indelen in dedicated, band , of master.

ik bedoel: soort sound, soort freq, overall sound.

en dan heb je ook nog fx..

Het lijkt alsof je een kunstmatige scheiding wil maken tussen de duurdere buizencompressor en de goedkopere transistor/solid state compressors. Er bestaan misschien meer goedkope solid state compressors dan buizencomrpessors, maar als je een top of the bill buizencompressor wil vergelijken met een solid state compressor, dan zou je dat ook met een top of the bill exemplaar moeten vergelijken. (types zoals Johanz noemt bijvoorbeeld).
Als je dat doet, concludeer je waarschijnlijk dat beide exemplaren mooi zijn en dat de ene niet beter is dan de andere, maar het van je bronmateriaal en doel afhangt waar de voorkeur ligt.

Maar ja, de prijs van een 1176 of Compex is niet lager dan die van een mooie buizen vari-mu compressor.

Een compressor is bijna als een instrument, je moet hem kunnen "spelen" om tot bevredigende resultaten te komen.
iedere compressor heeft ook een sweetspot (afhankelijk van smaak en waar je naar op zoek bent) waarbinnen die VOOR JOU z'n ding doet. (hoeft een ander helemaal niet mooi te vinden)

Ik heb zoals vele anderen hier een redelijke sloot compressors in m'n studio gehad, van cheapo Alesis tot API/SSL
Ik zou idd ook oppassen met de generalisaties / karakteristieken hokjes

Ik wil nog wel een kort-door-de-bocht maar praktisch adviesje geven:

Als je voordat je deze thread niet van plan was een compressor te kopen van meer dan 1000,- euro, koop dan een solid state compressor.
Want het is makkelijker met een krap budget een degelijke solid state bak te maken dan een degelijke buizenbak.
In die goedkopere buizencompressors wordt volgens mij redelijk wat geld verspild om aan het predicaat "buizen compressor" te kunnen voldoen terwijl dit geld beter in een mooier circuit / betere onderdelen gestoken had kunnen worden. Zomaar ergens een buis in proppen is marketing technisch misschien interessant, maar slaat geluidstechnisch vaak nergens op.

Buizen compressors zijn veel meer exponentieel en solid state meer lineair aangelegd.

Lineair is meer gelijk matig
exponentieel is hoe harder de sound hoe meer compressie.

Ja... hehe .. wil je weten wat exponentieel is ?

dat zal wel niet!

ik begrijp je vraag eigenlijk niet helemaal.

laten we zeggen dat ik bedoel dat buizen compressors meer aanleg hebben om exponentieel te klinken, ze hebben dit in hun genen (mochten ze dat hebben) " het is meer een on natuurlijke sound" waardoor meer geschikt voor klank verandering. De "Bouquet" van buizen maximaal vervormen (dus in dit geval compressie) is in de uiteindes ronder.

lineair is meer "natuurlijk". sorry voor mijn stomme uitleg.

uitleg van Bouquet is het zelfde als bij glas van fototoestellen. het is niet uit te leggen je moet het zien/ horen in dit geval.

nou, dat kan ik wat nauwkeuriger uitleggen...

een beetje een compressor werkt volgens het feedback principe,..
dat betekend dat de regellus van de uitgang wordt gevoed.
dus hoe meer compressie, hoe minder er nog signaal naar de regellus wordt gestuurd.

een soort van exponetieel gedrag dus.

sommige compressors werken volgens het feed forward principe, zoals de LA2A.
deze zal hierdoor een wat meer lineair gedrag hebbrn...

:koffie:

ff een plaatje die ik tegen kwam.

Attachments

• Afbeelding 7.jpg
    Afbeelding 7.jpg
    40,6 KB · Bekeken: 129
Op sommige compressors is het zelfs schakelbaar.
De HCL Varis bijvoorbeeld, heeft een schakelaar waarmee je kan kiezen tussen feedback of feed forrward.

Back