Tja, alle tijd die je al lezend en schrijvend op een forum doorbrengt, maak je geen muziek, da's waar.
Maar je kunt er soms dingen oppikken waardoor je bepaalde bewerkingen voortaan niet meer doet en door andere vervangt. Bijvoorbeeld die EQ uit
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1513507&postcount=11, zou ik niet doen om de reden die ik hierboven al noemde: de bewerking decorreleert wel, maar is niet All Pass en vervormt dus het timbre (zie bijv. ook
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1510323&postcount=240 e.v.))
De methode die ik beschrijf is een overbekend truukje in de muziekwereld om een bepaald Links/Rechts (stereo) effect te krijgen.... geen wetenschappelijk verantwoorde methode om zo goed mogelijk mono naar ambient stereo om te zetten.
Mijn tip is in allerlei situaties heel handig en snel inzetbaar om mee te stoeien.je kan het ook juist heel subtiel toepassen.
Waar jij het over lijkt te hebben is een meer wetenschappelijke benadering niet van een effect maar van simuleren van zo echt mogelijke ambient. en in de praktijk niet zo maar te inplementeren. Dan moet je met software en programmeren aan de gang ofzo. of kan je dit ook met simpele middelen toepassen? iets met delays ofoz?
je hebt het over decorrelatie-filters en all pass.......helaas ken ik die termen niet, dus kan ik er ook niet direct iets mee.
correlatie betekent zoiets als overeenkomsten. dus decorrelatie is dan min of meer die gelijkvormigheid verminderen? en all pass (is natuurlijk gehele freq. bereik) betekent dat er geen delen van het spectrum (van beide kanalen) compleet wordt weggefilterd?
eh..bedoel je dat bij 'mijn' EQ-methode het timbre veranderd en bij jouw methode niet?
wat veranderd er dan bij jouw methode?
ik heb geluisterd naar een voorbeeld van je, iets met lage ruis dat eerst mono is en dan pseudostereo. klinkt als een ruimtelijk strand....ik moet zeggen dat er wel een ding opvalt, en dat is dat het geluid naar een kant trekt. het is dus niet stereo vanuit het midden, maar alsof het geluid van (ik dacht) meer van links lijkt te komen.
op zich wel interesant, maar als ik nu in software moet gaan duiken dan houd het op voor mij.
je zegt dat galmmachines met jouw principe werkt....en galmunits en verb-software heb ik genoeg van in huis.
En ik ben vooral fan van de ambient/ dimension presets...een soort galm zonder staart ofzoiets...