Klein testje

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Mark E.

Ouwe rot
Hier een klein testje, maar eerst wil ik weten welke jullie beter vinden klinken. Daarna vertel ik pas hoe en wat ;)

En nee, ze zijn niet hetzelfde, goed luisteren ;)
Het nummer is trouwens: System Of A Down - Video Radio

Attachments

• Voorbeeldje 1.mp3
    483,3 KB · Bekeken: 100
  • Voorbeeldje 2.mp3
    483,3 KB · Bekeken: 97
Ik vind de tweede een stuk beter klinken..
Vooral de panning van de vocal in de eerste vind ik behoorlijk irritant

Is dit een serieuze vraag? Luisteren is niet eens nodig om het verschil te horen. Welke beter klinkt is meer dan vanzelfsprekend.

Maar goed, gezien de sectie waar dit in staat vraag ik me af wat je te vertellen hebt.

De tweede is het orgineel, en klinkt gewoon normaal en prettig..

in de eerste is het stereo-beeld totaal omver gehaald met kanalen in en uit-fase/geinverteerd bij elkaar op en af te trekken....zoiets?... en is heel naar voor de oren!

en misschien is dat wel veroorzaakt door een goedkoop prul ding...of een kapotte unit?

nou nee dat is bewust gedaan, ik heb later met speakers geluisterd en dat is een stuk onaangenamer om naar te luisteren.

het 2de is inderdaad het orgineel.
de 1ste is de track in mono gezet, maar links heb ik de fase omgedraait.(verder niks met EQ, compressie en dergelijke)

Met mijn koptelefoon (een AKG K530 LTD) was dit wat aangenamer om naar te luisteren. Ik ben namelijk aan het expirimenteren met stereo beelden en dergelijk, maar hetgeen wat ik wou aantonen klopt niet. Heb zelf nu al geleerd dat ik een andere koptelefoon nodig heb om dit te kunnen doen(of geluidskaart, deze is geïntegreerd in het moederbord). Met mijn alesis m1 active MK2 is dit inderdaad VEEL duidelijker te horen.

dat is dus ook wat ik hoorde. uitfase. ik herkende het omdat ik er ook mee hebt gestoeid.

ik ben zelf ook heel erg bezig met stereo, ambient en ruimte-effecten. koop alles wat los en vast zit om ruimte te scheppen in het stereo-beeld.
probleem bij uit-fase is dat het een onprettig gevoel geeft vaak...en in mono kunnen partijen helemaal wegvallen.
heb vandaag toevallig via hier een Zoom 1201 gekocht en die blijkt zeer goed te zijn in stereo-ruimte klanken. De berhinger Edison is ook een aanrader!

stereo en ruimte is een van mijn obbsessies!

dat is dus ook wat ik hoorde. uitfase. ik herkende het omdat ik er ook mee hebt gestoeid.

ik ben zelf ook heel erg bezig met stereo, ambient en ruimte-effecten. koop alles wat los en vast zit om ruimte te scheppen in het stereo-beeld.
probleem bij uit-fase is dat het een onprettig gevoel geeft vaak...en in mono kunnen partijen helemaal wegvallen.
heb vandaag toevallig via hier een Zoom 1201 gekocht en die blijkt zeer goed te zijn in stereo-ruimte klanken. De berhinger Edison is ook een aanrader!

stereo en ruimte is een van mijn obbsessies!

ik heb toevallig een Zoom 1204, mij valt het op als je probeert bijna geen out phase stukjes hebt je mix ook echt voller klinkt en veel gedetailleerder, ik werk nu nogsteeds mono, maar ga kijken hoe ik eenvoudig die mono kanalen omvorm tot goede stereobeelden.

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/qa0409_3.htm

http://www.soundonsound.com/sos/jan07/articles/pcmusician_0107.htm

Dit haalde me over om geen stereo 1176 te pakken, maar een mono. Stereo beeld maak je daarachter met wat reverb en dergelijke.

van mono naar stereo is inderdaad heel gemakkelijk: gooi er een stereo (ambient) reverb over heen.
Maar voor het echte ruimtelijke effect moet het wel een 'true stereo' reverb zijn:

http://www.liquidsonics.com/software_reverberate_true_stereo.htm

wat nog een leuke mono tot stereo truuk is:

-zet het mono-geluid op twee kanalen en pan deze uit elkaar (hoeft niet perse extreem L en R).
-zet op beide kanalen een grafische EQ (15 tot 31 bands).
-bij het ene kanaal zet je de eerste frequentie naar beneden (dus frequentie zachter), de tweede laat je op nul. de derde weer omlaag, de 4de weer op nul, enzvoort.
-bij het andere kanaal doe je hetzelfde maar dan begin je bij de eerste frequenhtie op nul, de 2de omlaag, de 3de weer op nul, enzvoooort...

heeft verder niet zoveel te maken met het creeren van een echte ruimte, maar dat doet een strereo-chorus of auto-pan ook niet.

..

wat nog een leuke mono tot stereo truuk is:

-zet het mono-geluid op twee kanalen en pan deze uit elkaar (hoeft niet perse extreem L en R)....

Ik knip daarna een MINI stukje van het begin af van 1 van de kanalen (hoeveel moet je mee expirimenteren); krijg je ook wat 'ruimer' geluid van, lijkt het.

Maar dat is dan wel nabewerking en is uiteraard lastiger 'live' te doen..

Ik knip daarna een MINI stukje van het begin af van 1 van de kanalen (hoeveel moet je mee expirimenteren); krijg je ook wat 'ruimer' geluid van, lijkt het.

Maar dat is dan wel nabewerking en is uiteraard lastiger 'live' te doen..

dat is een bekende truuk, en ook hoe het oor o.a. ruimte/plaats van geluid hoort, met looptijdverschillen.

als het geluid iets eerder aankomt bij het ene oor, dan lijkt het meer van die kant te komen.

je kan dit ook realtime met een korte delay doen op L of R:
de feedback op 1 herhaling.
100% Wet signaal
en met de time-functie kan je het geluid laten bewegen van full Pan naar midden.

Als je een mono-signaal wilt verrruimtelijken, d.w.z. opblazen tot stereo, dan moet het "gedecorreleerd" worden, d.m.v. een decorrelatie-filter dat All Pass is.
Dat is typisch wat een galm-apparaat doet. Maar je kunt ook een decorrelatie-filter bouwen dat wel All Pass is, maar niet perse bakken galm toevoegt.
Meer over correlatie en decorrelatie vind je in de draad over WaveWizard:

correlatie:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1503269&postcount=189

ruimtelijkheid van stereo opmeten:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1505609&postcount=196

FDN als "stereo-lizer:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1505730&postcount=198

Nieuwe functie: Correlatie
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1507500&postcount=203

Je kunt een decorrelator ook tijdvariant maken, waardoor het geluid voortdurend lijkt te "bewegen". De betere galm-units zijn tijdvariant om ook de luchtstromingen in een concertzaal (door tocht en aanwezigheid publiek) te modelleren, want die hebben effect op de klank.
t.z.t kun je over tijdvariante galm en decorrelatie meer lezen in de WaveWizard draad.

reactie op waveguide7 bericht n.o. #14:

voordat ik dit allemaal begrijp en ook nog eens kan toepassen op wat voor manier dan ook, ben ik weer jaren verder en heb geen klank muziek kunnen voortbrengen.

leg je hier uit hoe een stereo galm werkt? dat is natuurlijk intereesaant maar lijkt me ook nogal ingewikkeld.

reactie op waveguide7 bericht n.o. #14:

voordat ik dit allemaal begrijp en ook nog eens kan toepassen op wat voor manier dan ook, ben ik weer jaren verder en heb geen klank muziek kunnen voortbrengen.

leg je hier uit hoe een stereo galm werkt? dat is natuurlijk intereesaant maar lijkt me ook nogal ingewikkeld.

Tja, alle tijd die je al lezend en schrijvend op een forum doorbrengt, maak je geen muziek, da's waar. 8o)

Maar je kunt er soms dingen oppikken waardoor je bepaalde bewerkingen voortaan niet meer doet en door andere vervangt. Bijvoorbeeld die EQ uit https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1513507&postcount=11, zou ik niet doen om de reden die ik hierboven al noemde: de bewerking decorreleert wel, maar is niet All Pass en vervormt dus het timbre (zie bijv. ook https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1510323&postcount=240 e.v.))

Ik herinner me nog die goeie ouwe tijd.. speakers nog net voor een party afbouwen.. ff snel aanluiten en dan rammen.. Waar is dat laag??? Tja.. die markering op die plus draadjes zie je nie in het donker :D :okdan:

Voorbeeld 1 klinkt wel wat ruimtelijk maar je moet het niet uit een telefoontje horen waarin de 2 signalen tegen elkaar wegvallen..

Da's een superhandige truuk idd om van mono snel stereo te maken idd :eureka:

Laatst gewijzigd:
Ik herinner me nog die goeie ouwe tijd.. speakers nog net voor een party afbouwen.. ff snel aanluiten en dan rammen.. Waar is dat laag??? Tja.. die markering op die plus draadjes zie je nie in het donker :D :okdan:

Voorbeeld 1 klinkt wel wat ruimtelijk maar je moet het niet uit een telefoontje horen waarin de 2 signalen tegen elkaar wegvallen..

Da's een superhandige truuk idd om van mono snel stereo te maken idd :eureka:

Je bereikt precies hetzelfde effect als je het rechter of linker kanaal iets verschuift.
naar vorenm of naar achter..
dan hoef je niet destructief te gaan zitten knippen!

Tja, alle tijd die je al lezend en schrijvend op een forum doorbrengt, maak je geen muziek, da's waar. 8o)

Maar je kunt er soms dingen oppikken waardoor je bepaalde bewerkingen voortaan niet meer doet en door andere vervangt. Bijvoorbeeld die EQ uit https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1513507&postcount=11, zou ik niet doen om de reden die ik hierboven al noemde: de bewerking decorreleert wel, maar is niet All Pass en vervormt dus het timbre (zie bijv. ook https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1510323&postcount=240 e.v.))

De methode die ik beschrijf is een overbekend truukje in de muziekwereld om een bepaald Links/Rechts (stereo) effect te krijgen.... geen wetenschappelijk verantwoorde methode om zo goed mogelijk mono naar ambient stereo om te zetten.
Mijn tip is in allerlei situaties heel handig en snel inzetbaar om mee te stoeien.je kan het ook juist heel subtiel toepassen.
Waar jij het over lijkt te hebben is een meer wetenschappelijke benadering niet van een effect maar van simuleren van zo echt mogelijke ambient. en in de praktijk niet zo maar te inplementeren. Dan moet je met software en programmeren aan de gang ofzo. of kan je dit ook met simpele middelen toepassen? iets met delays ofoz?

je hebt het over decorrelatie-filters en all pass.......helaas ken ik die termen niet, dus kan ik er ook niet direct iets mee.

correlatie betekent zoiets als overeenkomsten. dus decorrelatie is dan min of meer die gelijkvormigheid verminderen? en all pass (is natuurlijk gehele freq. bereik) betekent dat er geen delen van het spectrum (van beide kanalen) compleet wordt weggefilterd?
eh..bedoel je dat bij 'mijn' EQ-methode het timbre veranderd en bij jouw methode niet?
wat veranderd er dan bij jouw methode?

ik heb geluisterd naar een voorbeeld van je, iets met lage ruis dat eerst mono is en dan pseudostereo. klinkt als een ruimtelijk strand....ik moet zeggen dat er wel een ding opvalt, en dat is dat het geluid naar een kant trekt. het is dus niet stereo vanuit het midden, maar alsof het geluid van (ik dacht) meer van links lijkt te komen.

op zich wel interesant, maar als ik nu in software moet gaan duiken dan houd het op voor mij.
je zegt dat galmmachines met jouw principe werkt....en galmunits en verb-software heb ik genoeg van in huis.
En ik ben vooral fan van de ambient/ dimension presets...een soort galm zonder staart ofzoiets...

download VOXENGO SPAN, lees de handleiding en kijk wat de correlation meter doet. en heb je dan nog vragen kunnen we dat verder hier bespreken

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back