Maakt V-Synth + VC-1 een D-50 overbodig

FrankB

Stamgast
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Roland V-Synth V2 met VC-1 kaart. Met deze VC-1 kaart tover je de V-Synth om in een Roland D-50 geluidsbron.

Ivm de aanschaf van de V-Synth heb ik één van mijn twee Roland D-50's verkocht.

Ik vraag mij af of er iets is wat de Roland D-50 kan, wat de Roland V-Synth + VC-1 kaart niet kan.

Oftewel; kan ik mijn laatste Roland D-50 verkopen zonder dat ik er na een tijdje achterkom dat de V-Synth + VC-1 minder is dan een échte Roland D-50?

Ik vind het klavier van de D-50 erg prettig spelen, maar dat van de V-Synth speelt ook bijzonder goed. Qua geluiden klinkt het exact hetzelfde en heeft de V-Synth het voordeel dat er veel meer geluidsbanken inzitten.

Wie weet een valide reden om de D-50 aan te houden naast de V-Synth + VC-1?

Thanks!

die vc1 roxx very hard.

meer waves 127 ipv 99 op de d50
15 rombanken ipv 1

100%sysex compatible (ook met pg1000)

Ik heb ze ook allemaal gehad, d50, d550. ik hoor geen verschil

1e punt is de discussie of het precies hetzelfde klinkt. Het blijft een emulatie en het is zeker niet 100% (zelfs niet in de D-50 emulatie modus). Maar ik vind het goed genoeg, en ik ben al een zeikerd :D

2e punt is dat je in VC-1 modus de V-Synth zelf niet meer kunt gebruiken. Als je dat wel wilt, kan je er beter een losse D-50 naast hebben. Als het of/of is, geen probleem met de VC-1..

3e punt is het gebrek aan M256 memory card ondersteuning. Als je veel patches wilt uitwisselen zonder gebruik van sysex dan is een M256 card handig bij een D50. Een VC-1 heeft alleen interne banks.

Voor de rest zou ik zeggen: nee, er is niet echt een valide reden.
De VC-1 heeft wat leuke extra's, zoals een extra setje ROM waves (leuk leuk), realtime sysex implementatie (dus bijv. cutoff verandert tijdens schuiven ipv. pas bij volgende noot), alle officiele D-50 patches en genoeg extra ruimte voor eigen custom banks.

Vind je het een verschil ertussen hanz? ook als je hem op 16bit output zet (in mijn varios kan dat) Het viel mij niet op iig , ja het ruist wat minder die vc1 :D

"gebrek aan M256 memory card"

Had ik nog niet aan gedacht! Maar eerlijk gezegd maak ik uitsluitend gebruik van de PC om geluiden/geluidsbanken in de D-50 te laden.

Heb inmiddels een aantal uurtjes met de V-Synth gestoeid. Komen erg vette geluiden uit!

De D-50 emulatie blijkt toch niet geheel identiek te klinken. Heb een groot aantal geluiden vergeleken en ik hoor zo nu en dan toch duidelijke verschillen (V-Card in D-50 mode). Dat zegt overigens niets over welke instrument beter is!

Ik ga zeker geen afstand doen van mijn Roland D-50 nu ik ook beschik over de V-Synth met VC-1. Ik denk eerder dat de V-Synth weer gaat vertrekken.

als je de geluiden van Jarre - Revolutions eruit krijgt, is de D50 overbodig

Back