TR909 tom defect

kymo

Stamgast
TR909 tom defect.de laagste.
Ik hoor alleen een klik nog
Ik denk mischien wat contact cleaner te gebruiken.
Heeft 1 van jullie ervaring met ditzelfde gehad.
Help me!

Ik zou geen contact spray gebruiken en ik zou even een winkel bellen waar je dat zou kunnen laten nakijken.
Misschien een IC die kapot is... bel Music House of zo ...

Gelukkig is het maar een tom ;) Ik denk dat het een transistor stuk is.contact spray zou ik heel lang mee wachten.

Re: TR909 tom defect

Origineel geplaatst door kymo
TR909 tom defect.de laagste.
Ik denk mischien wat contact cleaner te gebruiken.
Heeft 1 van jullie ervaring met ditzelfde gehad.
Help me!

Contactspray? Waarvoor? blijf daar in de vrede af!

Ik weet niet wat je ervaring met de 909 is maar al je knoppies staan wel goed?

Er zijn nog wel wat reparateurs op dit forum aanwezig met specifieke kennis, misschien kunnen die je helpen.

Persoonlijk zou ik mijn 909 niet naar MH in U brengen maar naar een Roland dealer in de buurt (als je liever het door een muziekzaak wil laten doen). Bij de TD van Roland is er nog genoeg kennis en materiaal over deze ouwe drumbakkies.

Re: Re: TR909 tom defect

Origineel geplaatst door The Q
Contactspray? Waarvoor? blijf daar in de vrede af!
Oke geen contactspray(dat rijmt lekker)

Bedankt voor jullie commentaar:engel:

PS. Schroef hem toch wel ff open:duivels:
Hij scheen het soms nog te doen volgens
vorige eigenaar.

Origineel geplaatst door marcuuu
Waar heb je hem gekocht ? 8)
2de hands vanzelfsprekend(exc,MusicHouse)
Adv gelezen op interface.nl
Tom was kapot dus goedkooperen dus gekocht
Ziet er wel piekfijn uit.
geen stickers
wel wat kleine krasjes

909 Bassline changed my life.:dj:

aan de hand van je (nogal summiere) omschrijving klinkt 't als een printbaan breuk of loszittend onderdeel tussen de trigger-chip en de sound-chip dat ff vastgesoldeerd moet worden. of wat marcuuu al zei, kapotte sound-chip. wat je hoort is volgens mij iig alleen het triggersignaal dat vanuit het sequencer gedeelte naar het geluidsgedeelte gestuurd wordt (om daar dus 't geluid te triggeren..duh).

chip ??

een kapotte transistor kan ik me nog wel voorstellen.
ik zou even afwachten op tot de reparatie-experts van het forum hierop hebben gereageerd (bijvoorbeeld zoe)

Re: TR909 tom defect

De"klik" ,zit in alle drie de toms zo klinkt het,is volgens mij de noise generator.
dus vco 1, 2, 3 doen het niet meer.

909bassline changed my life:dj:

dit is zoeken wat het probleem is maar als er bij de low tom wat mis gaat kan het zijn dat er bij de mid en hi tom ook wat vreemds te horen valt omdat de tom noise met alle 3 de toms in verbinding staat

wat het probleem is zou ik op afstand niet kunnen zeggen dat kan pas als er eens een scoop op is geweest en daarmee kan je div meetingen verrichten en het probleem opsporen en de oorzaak
het kan een transistor zijn of een chip maar dit kan niet zeker gezegd worden op deze afstand

wat de onderdelen betreft die zijn alle nog wel te krijgen in dat gebied allen denk ik dat je meer kosten heb aan het opsporen van het probleem

mijn eerste ingeving wat er mis zou kunnen zijn dat is Q21 die niet goed funktioneerd maar dat hoeft natuurlijk niet dat zou ik pas kunnen bevestiggen als ik hem met een scoop heb doorgemeten

voor de rest lees ik hier in de schema's dat er vanaf serie nr 426700 een nieuwe aanpassing is voor de tom noise

capacitor C54. from 0.0022uF to 0.0047uF.
R194 47K to 100K
this change will emphasize attack of the TOM TOM"s

meer info kan ik niet geven omdat het allemaal gis werk word op deze afstand en daar word je niet wijzer van

De"klik" ,zit in alle drie de toms zo klinkt het,is volgens mij de noise generator.
dus vco 1, 2, 3 doen het niet meer.

Ik denk dat dat nog niet zo'n gekke conclusie is die je daar trekt. :)

Het lijkt me inderdaad logisch dat die 'klik' veroorzaakt wordt door de noise generator die door envelope 3 kort getriggerd wordt aan het begin van het Tom-geluid. Dit zou betekenen dat de volgende onderdelen goed werken: noise generator, envelope 3, VCA 3 en de mixer/versterker van de output. Omdat envelope 3 het dus blijkbaar goed doet, zou je ook een tikje moeten kunnen horen dat je in toonhoogte kan veranderen met de Tune knop van de Low Tom. Is dat niet het geval, dan is het duidelijk dat er iets mankeert aan alle 3 de VCO's.

Uit ervaring weet ik dat het meestal om één onderdeel gaat dat de boel loopt te verzieken (ik ga er dus vanuit, dat alle 3 VCO's het niet doen). Vandaar dat de volgende stap is om de onderdelen aan te wijzen welke alle 3 VCO's gezamelijk gebruiken (het kan zijn dat de VCO's zelf stuk zijn, maar het kan ook zijn dat alleen de aansturing van de VCO's stuk is). Ten eerste is er Q15 (2SA1115). Deze transistor zorgt er onder andere voor dat alle VCO's gereset worden om te zorgen dat ze met elkaar in sync lopen. Als Q15 blijft hangen, dan blijven de VCO's continu een reset krijgen en zullen ze niets van zich laten horen. Ten tweede wordt van de 3 VCO's de pitch gezamenlijk gemoduleerd. Hiervoor wordt onder meer IC14 (M5218L) gebruikt. Is deze stuk, dan is de kans groot dat de VCO's op een onhoorbare pitch staan ingesteld. De pitch kan natuurlijk ook met de hand aangepast worden met de Tune knop. Als de potmeter hiervan niet meer goed gesoldeerd zit of als ie helemaal stuk is, dan kan de pitch van de VCO's weer onhoorbaar zijn ingesteld. En als laatste zijn alle 3 de VCO's opgebouwd uit IC16 (CD4069UBP). Is deze kapot, dan zullen alle VCO's weigeren te oscilleren.

Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen, maar dit zijn toch wel de meest voor de hand liggende oorzaken voor het probleem met je Low Tom. En ik heb een vermoeden dat hiervan IC16 de boosdoener is. Deze chip kun je voor een paar Euro bij je locale elektronicaboer kopen. Q15 en IC14 zijn wat lastiger te krijgen, daarvoor zou je eens kontakt op kunnen nemen met Roland Benelux: zij hebben deze volgens mij nog wel op voorraad liggen.

Veel succes ermee! :)

Back