Keygroups voor mute (open hihat/closed hihat) of keygroups als "sample gaat van C3 naar C4"?Ik kan het nu niet meer vinden in Halion
Er is geen beste manier, en ik heb genoeg tutorials in Live gezien waar de samples gewoon in een audio track staan. Een audiotrack is dan ook niks anders als een beperkte monofone sampler in dat opzichten hoe kan ik kicks het best laten afspelen, als audiospoor of vanuit een softsynth sampleplayer maar welke?
.Je hebt een constant geluid (pad, choir, strings, alles werkt). Dat stop je door een compressor met een sidechain input. Aan de andere kant van de compressor komt het geluid er op hetzelfde volume uit. Je kunt dus die compressor gewoon als insert-effect gebruiken.Sidechainen.. een raadsel voor mij.
Vervolgens stop je een kick in de sidechain. Wat er gebeurt is dat de compressor dan doet alsof zowel kick als pad er door gaan. Zoals je weet probeert een compressor dan het volume te reduceren van de mix zodat het niet over de drempelwaarde gaat.
Het enige verschil is dat bij sidechainen die kick (het key-signaal) niet in de mix meegaat. Hij doet alsof. Dat zorgt er voor dat het constante geluid wel in volume teruggaat. Zie het als een bokser die wegduikt voor een schijnbeweging.
Vereisten in elke software zijn dus:
1 spoor met het geluid dat beinvloed moet worden
1 spoor met de kick
een compressor die kan sidechainen
Per DAW is het dan net weer wat anders, maar deze techniek is in den treure uitgelegd op Youtube
.Je kunt het ook zonder compressor doen en dan gewoon het volume "intekenen", hetzij met de hand, hetzij met een plugin zoals XFer LFOTool.
Ja, maar met een project ga je dan ook met je oren klapperen omdat je allemaal dingen tegen gaat komen waar je dan ook geen rekening mee houdt. Wat je wil is een vertaalslag maken van wat je hebt gebruikt tot wat je nu gaat gebruiken, en bij een workshop met een producer die hardware heeft gehad of het nog steeds heeft ben je dan echt beter af.Ik mis simpelweg de overstap van Hardware->Software. Ik ben daar te lang uitgeweest om de vele nieuwe mogelijkheden aan te leren. Vandaar de vraag om een compleet arrangement, zo kan ik kijken en bestuderen.
Moet ik er wel even bij zeggen dat even vermelden dat je al met hardware hebt gewerkt wel geholpen zou hebben, nu gaat er eigenlijk iedereen van uit dat je van 0 begint (terwijl dat niet zo is, ook al heb je er misschien lang uit gelegen).
Misschien een idee om alleen om de tracks met diverse technieken op te vragen, veranderende kicks, samples tussendoor via audiotrack of sampler? Thanks so far!
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=59584
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=150402
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=87083
Waarom gebruik je een sampler: je kunt dan makkelijker de noten kwantiseren, toonhoogte veranderen is (een beetje) makkelijker, en de sampler is polyfoon dus de kicks kunnen overlappen, en met velocity kun je tussen verschillende samples switchen.
Waarom een audiotrack: waarom niet? Automation, effecten, allemaal net zo makkelijk toe te passen. Of, als je niet zeker bent, beiden waar het toepasselijk is. Er is geen regel die zegt dat je maar 1 spoor voor je kick mag hebben.
Uiteindelijk moet je doen wat het makkelijkste werkt