Watt?

Sja,... hoe wordt dat dan gerekend? Als 'n bak 28 Watt verbruikt volgens 't stickertje achterop, is dat dan per minuut, uur, jaar?

Is de wereld standaard niet KWH, dus dat betekend dat alles per uur wordt gemeten.
De rekensom is dan niet zo moeilijk wel?
1 KWH is 1000 Watt of 3,6 megajoule. dus als een Roland JP-8 per uur 90 watt verbruikt is dat 11,11 KWH per uur of 0,324 megajoule.
Verbeter me als ik het fout heb?
Zo kun je dus zelf berekenen wat je complete muziek installatie kosten zijn per uur.

De wereldeenheid is voor Energie is Joule (SI), maar zelfs dat is een afgeleide eenheid. kWh wordt wel het meeste gebruikt in dit soort situaties.
Watt is geen eenheid van energie maar van verbuik/vermogen (Energie per tijd > Joule per seconde).

Volgens mij is het zo:
1 kWh = 1000 Wh = 3,6 MJ
Dus als die JP-8 een uur lang (vermenigvuldigen, niet delen) 90 Watt verbruikt, komt dat neer op 90 wattuur (watt * uur) = 0,09 kWh = 0,324 MJ.

1 Ampere = 1 Coulomb per seconde = 1 C/s
1 Watt = 1 Joule per seconde = 1J/s

1 Watt = 1 Ampere * iets dat aangeeft hoeveel Joule die Coulomb bij heeft
1 Volt = 1 Joule / Coulomb = 1 J/C
1 Watt = 1 Ampere * 1 Volt = A*V

dank je wel

Je kan gewoon een verbruiksmeter kopen.
Daar sluit je voor een moment je hele studio op aan en dan kan je aflezen wat er uit je stopcontact getrokken wordt./.
Als die aangeeft dat je 2700Watt verbruikt, betekent dit dat je elke uur 2,7 keer de prijs van 1kWh betaald...

En met wisselstroom is het nog wat ingewikkelder als ik het wel heb. Het wattage dat op standaard synths en gloeilampen staat slaat op het verbruikte vermogen in een tijdseenheid van 1 uur. Beter was als vermeld stond KWh. En nu uitrekenen hoeveel calorien je kwijt raakt als je je studio aandrijft met je fiets en met hoeveel boterhammen cq bier dat overeenkomt.

Je kunt ook op een hometrainer een (zware) dynamo plaatsen, kun je onder het fietsen gratis muziek maken.
Tenminste als je multitasken kunt ;)

Beter was als vermeld stond KWh.

Ja maar dan kunnen ze op een 6000W versterker ijskoud zetten 0,1kWh. Het gaat niet om de hoeveelheid energie, maar ook om de tijdseenheid die erbij zit, anders weet je nog niet Watt hij verbruikt.

In bovenstaand geval zou het dus gaan om 0,1kWh/minuut = 1kWh/10minuten = 6 kWh/h = 6 kW = 6000 W

Back