Realistisch bas spelen op de toetsen.

Mark-T

Budget lid
Hallo,

De afgelopen twee weken was de bassist van onze band op vakantie. Dus ving ik het op op de toetsen. De andere bandleden vonden het veel beter klinken dan de bassist, die veel nummers niet onder de knie krijgt. Nu zat er eindelijk swing en fundament onder de nummers.
Bij veel nummers dachten de andere bandleden: 'dat zal hem vast niet lukken op de toetsen'. Maar als je de basklank op monofoon zet en het sustainpedaal gebruikt, kun je eigenlijk bijna alle baspartijen aan. Je moet ook opletten dat je binnen het bereik van een basgitaar blijft spelen, dus kom niet onder de lage E. Wat voor klank je gebruikt, is niet echt belangrijk; ik heb variërend een Roland EM-20, Roland RS-50 en Alesis Nanopiano gebruikt. Op de RS-50 klonk het het meest realistisch (met de bas op monofoon en het gebruik van sustainpedaal).

Het is dat mijn andere toetsenpartijen in het gedrang komen en soms het meezingen moeilijk wordt, maar het is bijna verleidelijk om de bassist voor onbepaalde tijd op vakantie te sturen...;)

De MKS20 electrische piano 2 preset is ook zeer geschikt voor baswerk.

Ik denk dat je bassist die gewoon moet kopen. :D

(of jij) ;-)

De bandleden vonden het wel prettig spelen, nu de baspartijen eindelijk werden gespeeld zoals ze horen.
Maar ik denk dat na de vakantie een stevig gesprek met de bassist wel nodig is. Hij kan het namelijk ook wel goed spelen, maar zijn hersens werken niet als die van de gemiddelde Nederlander: de ingewikkelde nummers kan hij wel spelen, maar de 'simpele' feestnummers gaan er bij hem niet in. Level-42 of Stevie Wonder speelt hij zó voor de vuist weg, maar een nummer van Frans Duijts kan hij maar niet in zijn systeem krijgen, of hij onderschat dat soort nummers en doet er niets aan. Ik vind dat de 'simpele' feestnummers minstens net zo goed gebracht moeten worden als de ingewikkeldere nummers. Anders ontbreekt het aan power.

rare jongens die bassisten
rare2.jpg

Haha :)
Als ze maar mogen slappen...
Maar zodra ze noten moeten spelen die op papier staan, hebben ze ineens een heel andere bladzijde voor hun neus... ;)

Je moet ook opletten dat je binnen het bereik van een basgitaar blijft spelen, dus kom niet onder de lage E.

Waarom niet?
Je hebt ook 5-snarige (en nog meer zelfs) basgitaren.
En zelf speel ik bv een nummer op mijn bas met een octaver omdat het gewoon een octaaf eronder zit. Dus op keys kan dat ook. Maar lager dan een octaaf onder de lage B zou ik idd niet gaan.

Verder is het dus bij jullie tijd voor een andere bassist...........?

P.S. Die nummers die hij niet beheerst zou ik niet eens willen kunnen beheersen. Maar hij zit dus blijkbaar in de verkeerde band...........

Op een synth klinkt het niet als je onder de lage E komt.
Wat de bassist betreft: als hij de andere nummers wel kent, moet hij hopelijk kunnen worden omgepraat om de andere nummers ook te kunnen spelen. Zo niet: dan adieu en we hoeven geen kaartje.
Wat jij vindt van de feestnummers is niet belangrijk. Als je alleen maar serieuze nummers speelt, trek je geen volle zalen meer. Veel bands onderschatten de feestnummers en dan gaat de drummer ineens saté-stokjes gebruiken en de bassist iets vaags spelen. Juist bij de feestnummers moet je knallen.

Het gekke is dat hij er wel zin in heeft en heel gemotiveerd zegt te zijn, maar het ligt hem niet.
Hij kan geen losse noten onthouden, maar wel complexe patronen op gevoel spelen.

Dan moet hij op muziekles..

Ik herken er wel iets van, ik kan zelf uit mijn hoofd redelijk complexe muziek op piano spelen, improviseren, complete zelfbedachte stukken tussen jazz / lichte muziek en klassiek in.

Maar zodra ik iets 'bekends' moet spelen, dan moet ik echt bladmuziek hebben en dan nog gaat het heel moeizaam allemaal, dit is deels een motivatie iets maar deels ook iets wat ik niet kan vatten, er zit een rem op bij mij als het gaat om dingen te spelen die niet van me zelf zijn, het kost in ieder geval heel veel moeite, en dan nog klinkt het gammel.

Terwijl ik mijn eigen muziek heel vloeiend en muzikaal kan spelen. Apart ja.

Denk niet dat ie er ooit af gaat komen.

Het gekke is dat hij er wel zin in heeft en heel gemotiveerd zegt te zijn, maar het ligt hem niet.
Hij kan geen losse noten onthouden, maar wel complexe patronen op gevoel spelen.

nou, anders leer je heb dat ene deuntje CGC_GAB_CGC.
dat kan hij zoongeveer onder alle kutnummers plakken die er zijn....:D

:koffie:

Gaat niet lukken. Ik heb de partijen al duidelijk voor hem uitgeschreven, zoals:
| F | E | D | C |
maar dan nog lukt het hem niet om zo'n simpel loopje te spelen. Of hij heeft gewoon een heel andere bladzijde voor zijn neus (bord voor de kop wou ik niet zeggen ;))...

Voorbeeldje bij Frans Duijts. Iemand heeft ooit de gitaarakkoorden voor hem uitgeprint. Alleen zit onder een paar Bes-akoorden een F als basnoot. Hij speelt constant de Bes. Ik zeg: 'daar en daar moet je een F spelen ipv. de Bes'.
Gaat hij onder alle akkoorden een F spelen. Als ik zeg dat het niet onder alle akkoorden moet, gaat hij daar weer de Bes spelen....

The Doors hadden toch ook geen bassist

Dat deed ome ray op de fender basspiano...

als er zo over mij geschreven zou worden door iemand waarmee je leuke muzikale dingen probeert te doen zou ik mn grote middelvinger er direct bijhalen :D
in dit geval zou ik dat sowieso ook doen en jullie veel plezier wensen met achterlijke kutmuziek coveren die in eerste instantie al niet had hoeven bestaan hehe
doe mij een plzier en verneuk niet nog een muzikant maar stimuleer hem om lekker door te gaan op zijn stijl en zijn unieke weg te vinden, dan kunne jullie lekker door met die bullcrap voor t klapvee
als je toetsen voor bas fijner vindt dan is er voor een bassist niks meer te halen bij jullie band
bij formaties is t van t allergrootste belang dat je formuleert wat je gezamenlijke doel is, anders krijg je dit soort ellende
alleen de term feestnummers al.. brrrr

moet je vragen of hij de bass partijen van die feest nummers speelt op toetsen. hoogst waarschijnlijk kan hij het wel op een keyboard in spelen.

Back