Realistisch bas spelen op de toetsen.

Klink best goed hoor! :dubbel:

Wat ik me altijd afvraag, hoe kunnen mensen dat nu willen horen in godsnaam..?

Dat moet ergens door komen ?

Ik neem aan dat als ik als basist bij een band kom die 'dat' soort nummers spelen, dat ik kan verwachten dat er van mij verwacht word dat ik die nummers ook zal (moeten) spelen

Denk ook wel dat in een coverbandje er altijd wel nummers in de setlist zitten die iemand (of meerdere leden) van de band 'minder' vinden om te spelen
Menig band die bepaalde nummers ondertussen wel kan uitbraken, maar ze toch speelt omdat het publiek ze wil horen

Menig band die bepaalde nummers ondertussen wel kan uitbraken, maar ze toch speelt omdat het publiek ze wil horen

Soort van muziekprostitutie.......;)

Is denk ik wel wat minder erg als het zelfgeschreven nummers zijn. Maar idd zullen er ook topmuzikanten/bands zijn die sommige nummers (hits) niet meer kunnen uitstaan. En dan zul je bijna wel moeten......... Of je treed niet meer op natuurlijk.

Maar wat ik al aangaf, de bassist zijn waarschijnlijk gewoon bij de verkeerde band.

We spelen niet alleen 'kutnummers' hoor. Maar als je een feestje wilt bouwen, zul je toch een setje van dat soort nummers moeten hebben. Kun je je als muzikant wel arrogant opstellen, maar als je alleen speelt wat je zelf leuk vindt, dan kom je de oefenruimte niet uit.
Ik zie liever het publiek lol hebben, dan heb ik als muzikant ook lol.

Laatst gewijzigd:
Je kan toch wel "feestnummers" vinden die jullie allemaal te gek vinden en die leuk zijn voor t klapvee? Als je geen gezamenlijke hitjes kan verzinnen dan moet je echt gelijk ophouden. Stevie wonder heeft toch ook hitjes of niet? Wtf moet je dan met ans duits spaans de nikszeggende lullebek?
Ik neem aan dat jullie bassist zn beklag doet op een ander forum. Dat ie jullie al een tijdje probeert op te voeden, maar dat t allemaal te moeilijk is voor jullie. Je kan ook de oefenruimte uitkomen door eigen nummers te maken. T zoveelste coverbandje zit ik bv sowieso al niet op te wachten. Eigenlijk is deze draad ook helemaal niet bedoeld om dit als een probleem ter sprake te brengen. Tis helemaal geen probleem. Je hebt zelf even vleugels omdat je de baspartijen zo goed fundamenteel swingend uit een toetsenbak kan halen. Dat was t bericht. Dan ga jij toch lekker frans duits meebrullers op bruiloften en partijen van een toetsenbassie voorzien? :okdan:
Ik zou liever in de oefenruimte blijven :D

Kun je je als muzikant wel arrogant opstellen, maar als je alleen speelt wat je zelf leuk vindt, dan kom je de oefenruimte niet uit.
Ik zie liever het publiek lol hebben, dan heb ik als muzikant ook lol.

No offense hoor, maar wij spelen ALLEEN maar wat we zelf leuk vinden. We willen namelijk alleen publiek die onze muziek cool vind. Dat mag je van mij arrogant vinden, maar als we serieus genomen willen worden zullen we toch echt onze eigen (super vette, als ik het zelf zeg...) songs moeten spelen :D

Als je niet in je zelf gelooft zal niemand anders dat doen!

Je moet je als muzikant niet te serieus nemen. ;)
Als je graag je eigen muziek speelt, prima. Dat is jouw keuze, maar respecteer ook de keuze van een ander.
Top-40 of soul-funk bandjes zijn er al genoeg. Dus hebben wij gekozen voor iets wat commerciëler is en voor ons meer lol oplevert. Er zijn genoeg bandjes die een paar 'Hollandse Hits' er amateuristisch tussendoor knallen, maar nog niet veel die het op een professionele manier doen.
Ík heb er plezier aan en hoef geen Stevie Wonder te spelen. Er zijn genoeg Nederlandse hits met heel interessante muzikale partijen. Frans Duijts was slechts een voorbeeldje van een simpel nummer. Als jullie het niets vinden: prima.

Laatst gewijzigd:
Lekker professjonell met basse uit de roland :luv:

Wacht, ik verlies uit t oog waar t om ging..
Die bassist is slecht en stom en wat fijn dat jij zo goed kan bassen op de toetsen. Zoiets? :)

Nee, het ging eigenlijk om tips en tricks voor bassen op de toetsen. Ik wou delen dat de truc met monofoon en sustain-pedaal goed werkt, vooral bij rock'n'roll nummers en bij repeterende baspatronen.
Dat ik meedeelde waarom ik moest invallen voor de bas, deed het onderwerp uit de hand lopen. Ik had wat raad nodig van hoe om te gaan met het probleem en vervolgens ging het over het hoe en waarom van Hollandse hits. Misschien kan een moderator het topic wat opschonen?

Het lijkt mij inderdaad gewoon het beste met wederzijds respect afscheid te nemen van jullie bassist. Want je gaf aan dat hij complexe(re) materie prima aankan, maar de simpele deuntjes niet. Dan kun je wel een serieus gesprek met hem gaan willen hebben, maar worden die partijen daar beter door?
Misschien moeten beide kanten zich wel afvragen of ze nog wel samen de muziek spelen die ze willen spelen. Anders kun je beter afscheid nemen en óf een andere bassist zoeken, óf de partijen op de synth gaan spelen, dus zonder bassist verder gaan.

Je had je een hele discussie gespaard als je je bassist niet zo had afgekraakt...... (P.S. ik speel ook een beetje bas weet je)

Maar daarvoor hebben we nu wel weer een leuk draadje over nederlandstalige schlager/smartlap ed. shit gekregen, wat wel weer leuk is om ff fijn naar uit te halen........haha :D

Dus ik ben je er wel dankbaar voor :okdan: Ik haat :duivels: nederlandstalige smartlap namelijk als de :duivels: himxelf (die mijns inziens niet bestaat trouwens).

Misschien dus ff een nieuw draadje openen op Tips & Tricks.

EN LAAT DE MODERATORS PLEASE AFBLIJVEN VAN DE INHOUD VAN DEZE TOPIC WANT HET IS VEEL TE VERMAKELIJK DAARVOOR!!!!! :halleluja

Ach ja, je laat je soms meeslepen met de gevoelens van de avond.
Ik heb woensdagavond lekker staan te bassen op de toetsen; dat gaf een bevrediging.
Maar ik wil dat niet blijven doen, omdat het ten koste gaat van de andere partijen.

:)

Dat was ook een onderdeel van de Tips & Tricks: het maakt niet uit waar je de klank uit haalt. Als het maar een beetje als een basgitaar klinkt. De Roland EM-20 is nou niet echt een voorbeeld van een profi-synth. Maar als je op het mengpaneel de bas op maximaal zet en de treble op minimaal, dan krijg je echt wel een bas. Alleen zijn op de EM-20 de truukjes niet mogelijk die op de RS-50 wel kunnen, plus dat daar een betere bas-klank in zit.
Uiteindelijk gaat het om de persoon die met de klanken speelt en niet om de machine die de klanken voortbrengt...
Misschien haal ik wel meer uit een home-keyboard dan wat een ander uit een profi-synth weet te halen.
Dat is geen eer aan mijzelf, maar ik benader elk toetsinstrument op zijn waarde. Een Roland EM-20 is een simpel home-keyboardje, maar toevallig heeft hij wel volwaardige stereo-uitgangen en is de basklank daarvan kneedbaar. Moet je dan een Korg Kronos inzetten? Nee, voor de gelegenheid is de EM-20 genoeg.

Laatst gewijzigd:

Wacht, ik verlies uit t oog waar t om ging..
Die bassist is slecht en stom en wat fijn dat jij zo goed kan bassen op de toetsen. Zoiets? :)

sjeeuzus again!!! OMG!
:yamaha:te grappig!!!!! en ben t helemaal met je eens! wat een klote mede band lid om hier zo over hem te lullen... hoop dattie stiekem leest en dattie denkt.. ik ga de vraag lezen,: waarom houd een "mens" van hollandse hits? zal wel iets met t uitverkorende volksfiguren zijn?

Ik zie nog geen politieke prostitutie dope voorbij komen.. opschonen lijkt me nog niet echt nodig :D

Maaruuuuh, anders zet je de Bas toch op tape op de stukken die jij niet mee kan spelen omdat je druk bent met een toetsen partijtje? Is ook niet echt ongebruikelijk in dat genre..

Nu ik me even er toe gebracht heb er naar te luisteren. Ik vind niet dat de bas in dat Frans Duijts nummer erg realistisch klinkt. Dat komt toch ook gewoon uit een of andere arranger? Niet verwonderen dat dat niet te spelen is op een basgitaar ... Dus de tip is: als je bas uit een synth komt, speel hem met een synth.

En dan is die bassist zeker nog een beetje dik ook. Tsja, het me wat met die bassisten. Mislukte gitaristen, lelijk en veel dommer dan de toetsenist, doorgaans het Grote Brein in de band ( met een lelijke bril, dat dan weer wel).
Als ik geen zin heb om te bassen ( mijn hoofdinstrument) of het wordt me te moeilijk dan pak ik m'n TB-303 erbij, aansturen met de CV/ Gate, klein beetje overdrive en verrek: een Echte Bas! Goed gedaan Roland, alleen weten toetsenisten niet hoe je zo'n ding moet bespelen. Sukkels.

.. dan krijg je echt wel een bas
nou
dat vind ik dus bullcrap hehe
veel plezier met de roland :)

Nu ik me even er toe gebracht heb er naar te luisteren. Ik vind niet dat de bas in dat Frans Duijts nummer erg realistisch klinkt. Dat komt toch ook gewoon uit een of andere arranger? Niet verwonderen dat dat niet te spelen is op een basgitaar ... Dus de tip is: als je bas uit een synth komt, speel hem met een synth.

Het komt uit een Yamaha Tyros. Maar de partij is gewoon op een basgitaar te spelen.

Back