Waarom houden (sommige) mensen van Hollandse 'hits' ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Taal is niett enige waar t om gaat
As ik hollandse 'hits' lees heb ik een heel duidelijk beeld, jullie niet?
Daarnaast is de vraag suggestief
Er zit al eigenlijk ongeloof in dat je van die platte bagger kan houden
Dan hebben we t echt niet over gotcha! dus ofzo
Misschien kan je wel zeggen dat intelligentere mensen meer behoefte hebben aan meer muzikale informatie, met spannendere samenhang, etc etc
Om de emotie die t oproept rijker te maken, minder flets of plastic
Of mensen met meer luisterervaring, of een diepere muziekinteresse
Meehossen op fransje getuigt iig niet van wat ik probeer aan te geven
Kan je dat intelligentie noemen? Misschien wel
Moet je daar een waardeoordeel aan hangen?
Tuurlijk wel :D trens is ook voor blotebilleboeren

Je hebt gelijk dat je kunt concluderen dat sommige muziekstromingen een bepaald type mensen aantrekt. Ik vind het alleen veel te gemakkelijk (en snobistisch) om de liefhebbers van Nederlandstalige volksmuziek een gebrekkige (muzikale) intelligentie toe te dichten en vervolgens niet te melden dat dit voor veel meer muziekstromingen opgaat; in welke taal dan ook. In feite doet de taal er niet eens toe. Dáár ageer ik tegen. Het merendeel van wat hier op SF wordt geplaatst is echt niet beter.

Het Top 40 experiment is een onderbouwing van de stelling dat het moeilijker is een Nederlandstalig nummer te schrijven dat niet weggehoond wordt vanwege de banale tekst, dan een Engelstalig nummer. Het experiment toont aan dat dit juist is: de Engelse teksten zijn minstens zo banaal en we - lees: de commerciële massa waaraan ik net zo goed deelneem - slikken het als zoete koek. Dat die muziek bedoeld is om massa's mensen aan te spreken en geld te verdienen is geen argument, te meer niet omdat degene die het argument als eerste naar voren bracht meent dat je juist in het Engels moet zingen om een grotere doelgroep te bereiken (lees: commercieel te kunnen binnenlopen).

Er is niets mis met muziek voor het grote publiek en geld, maar ik vind het dedain waarmee sommigen de liefhebbers van volksmuziek wegzetten echt onbegrijpelijk. Maar dat zal wel komen doordat wat ik in het Frans luister (Lorie, Mylène Farmer et cetera) in Frankrijk wel erg populair is, maar ook niet bepaald verheffend is.

Ik doe zelf niet zo aan commercieël niet commercieël, meer aan goede muziek en niet goede muziek...
Top 40 zooi doet mij meestal weinig, zo nu en dan zit er iets tussen wat me raakt.
Er is wel degelijk iets mis met mjuziek voor het geld, namelijk de drijfveer tot het maken van. Als dat alleen maar vanuit winstoogmerk is sijpelt dat door in het uiteindelijke product en vervalt voor mij daardoor het gevoel......muziek is emotie, muziek is niet geld.....

Wat anderen roepen heb ik niets mee te maken, ik voer mijn eigen discussie...slappe muziek is slappe muziek, of je het nou in het nederlands of in het angolees zingt.

Ik ga voor muziek dat met overtuiging en gevoel is gemaakt. Soms is dat een ingewikkeld progressive-rock nummer en soms een Nederlandstalig nummer met maar drie akkoorden.

Vertaling van een refrein van een welbekend nummer door een welbekende engelstalige zanger:

Ik zal naar je toe lopen,
want als het gevoel goed is ga ik heel de nacht lopen
Ik zal naar je toe lopen.
OOOOO
want als het gevoel goed is ga ik heel de nacht lopen
Ik zal naar je toe lopen.

Fijn tekstje.... en het komt (mijns inziens) niet eens van een crappy engelstalig nummertje...

Jezus! Run to You van Brian Adams is vertaald naar het Nederlands wel erg slecht! :?

Ik luister niet voor niets naar IDM of Braindance.

maar dat gebliep van die mafkezen die naar alleen bliepjes van een modulair luisteren kan ik ook niet begrijpen, ik wens ze wel SUCCES. dat is nog erger volk waarschijnlijk dat ze dan intelligenter lijken. mannetjes zijn het.

was het niet zo dat bij bepaalde muziek stylen overmatige drank verbruik extra getolereerd worden bijvoorbeeld slager en smartlappen muziek, dat is waarom ik denk dat

* klassieke muziek zijn slaapkamer zuipers. vooral wijn het mag alleen gezien worden als het een fles betreft van meer dan 200 euro. want dan mag het....
* rock (ers) zijn piek drinkers stoerdoen halfdood vallen. (vooral extra ordinairy exotische bier soorten)
* slager smartlappen liefhebbers zijn doordrinkers, die drinken de hele dag. (vooral gewoon goedkoopbier) omdat het mag in hun doel groep.
* housers en teckno figuren zijn easy drinkers ( ze houden van zoete drank,het moet gemakkelijk naar binnen glijden (zonder dat het prikt in hun zijdezachte keeltje) en zo zijn ze ook, laten we zeggen doen of dat je een cola hebt maar onder tussen zit er 30% wodka in met 3 pillen). mensen zonder ruggengraat meestal.

Heb ik nu nog vrienden... nee !!!! dan ga ik ook maar zuipen. 8D

Onder welk genre val jij.

Jeuzus wat een dom gewauwel.......3 pillen is toch nooit genoeg..........................

Ik moet zelf ook nog bekritiseren natuurlijk idm'ers drinken alles door elkaar omdat ze het niet meer weten wat ze nou echt het leukste genre vinden en liggen meestal als eerste in het ziekenhuis met een coma probleem.

Laatst gewijzigd:
Door dit fantastisch lied is mij wel duidelijk geworden dat er toch 2 verschillende doelgroepen zijn..

Henk en Ingrid's & Johnny en Anita's.

Dit is duidelijk voor de 2e groep bedoeld. :D

Het begrip "inteligentie quotient" wordt hier denk ik te pas en te onpas gebruikt.
IQ is een voorspeller voor schoolsucces. IQ wordt doorgaans niet gebruikt om iemands muzikaliteit te voorspellen.
Er zal vast een verband bestaan tussen de hoogte van iemand IQ en de mate van muzikaliteit en kunstzinnigheid.
En er zal ook vast een verband bestaan tussen de verschillende muziekstromingen enerzijds en het IQ van de gemiddelde bezoeker hiervan anderszijds.
Concreet: het zou mij niet verbazen dat het gemiddelde IQ van de bezoekers op een schlagerfestival lager is dan het gemiddelde IQ van de bezoekers van het concertgebouw orkest.

Maar dan?
Wat zegt dat dan?
En wat moeten we ermee?
Ik kan geen enkel zinnig antwoord bedenken op deze vragen.

Ach een onderzoekje is nooit weg :)
Vraag gewoon op een VMBO schoolplein wie er naar jazz of klassiek luistert

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back