DSP audio programmeren (Vocoder/AutoTune)

barn

Detroit nerd
Ik wil waarschijnlijk binnenkort een vocoder module en een autotune module in elkaar gaan programmeren.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
Wat ik eigenlijk wil weten is de theorie achter deze algoritmes.

Van een vocoder denk ik het volgende te weten (correct me if I'm wrong):
Je stop spraak-audio in module 1.
Deze ontleed je door een aantal bandpass filters op verschillende frequenties toe te passen. Zou krijg je dus (laten we nu zeggen 15) 15 stromen van audio.

Deze route je vervolgens door naar module 2
In module 2 stop je een carrier signaal. Bijvoorbeeld een synth. En ook de 15 bands/audio signalen.

Hier wordt een beetje fuzzy qua mijn kennis.
Ik denk dat dan een band die binnenkomt, het volume van het audio signaal van de carrier op die frequentie beinvloedt. Dus als op een bepaald moment in de tijd het gesproken kanaal op freq. A een volume van 20 heeft, dan wordt het carrier-signaal op die frequentie met een volume van 20 naar de output gestuurd. Alle banden bij elkaar leveren dan het vocoder effect op.

Klopt dit een beetje?

En bij een autotune effect (je weet wel, van die irritante stemvervormingsdingen) heb ik geen idee nog hoe dit in zijn werk gaat. Als iemand al een tip heeft? Ik ga in ieder geval even zoeken.

Thnx!

Wat ontbreekt in je vocoder flow is dat op de audio in ook nog 15 enveloppe-followers zitten en dat er niet 15 x audio uit komt, maar 15 x CV. En die CV stuurt de 15 banden van de carrier aan.

Daarnaast gebruiken de meeste nog high pass en/of voiced/unvoiced detectie, omdat een "kale" vocoder vrij slecht is in het hoog en in noise-achtige geluiden in de spraak (s/t).

Ok... dus qua theorie is het:

ipv audio stromen over te pompen... pomp je dus de amplitude waarde van de band over. Dat is wat een envelope follower in principe doet. En dan kan je er nog voor kiezen om hier slew tussen te zetten.

Handig zo'n doepfer vocoder... Qua referentie.

Nu de auto-tune nog.

Back