Pratende piano

Hangt er van af wat je als het eindresultaat beschouwd, ik zie het als een experiment wat probeert te bewijzen dat je met een compleet andere techniek dan een stemband of een speaker klanken ter gehore kan brengen die karakteristieken hebben van menselijke spraak.

Dat dit mogelijk is met behulp van snaren die zijn gestemd volgens een zwevende stemming (daar ga ik even van uit) maakt het extra interessant want dit zegt met dat je met een beperkt aantal frequenties al veel kan bereiken, in dat opzicht vind ik dit een eyeopener.

Nee hoor, 'k kan het zeker wel gebruiken in wat nummers :)

Geweldig toch? Niet alleen de techniek, maar ook de muzikale mogelijkheden :P

dus het gaat niet om het resultaat maar slechts de techniek in the middle...

Tja.. Ik denk dat het een combinatie is van beiden is, als er totaal geen resultaat was sloeg de techniek namelijk ook nergens op, dan was het niet meer dan een afstandsbestuurde toestenindruk dinges.

Ik denk zelf dat de maker een theorie had en die los heeft gelaten op een piano, het resultaat bewijst zeker wat dus het mag er zijn. :W

Je zou dus in theorie je song kunnen inzingen en af laten spelen door de piano, zeer interessant!!!!

Ik vind dit leuk! :okdan:

Dat het in principe mogelijk is om pianosnaren zo in trilling te brengen, dat je een stem hoort, is al lang bekend: zet de klep van de piano open, trap het doorklinkpedaal in en brul vlak bij de snaren "Hallo!" Je hoort een galmend, wegstervend stemgeluid.

Maar dit is veel moeilijker. Als je de snaren aanstuurt met je stem, dan zullen de boventonen van de stem elk uitsluitend de eerste trillingsmodus van de snaar in resonantie brengen, niet of nauwelijks de hogere modi. Sla je daarentegen een toets aan, dan exciteer je heel veel trillingsmodi per snaar. Daarom zou ik nooit op 't idee zijn gekomen om de toetsen aan te sturen met een spectrale envelop en ben verbaasd dat er toch iets uitkomt dat, in de verte, op spraak lijkt. Je moet een beetje gek zijn om dit te doen, en je beloning is een verrassend effect. Ja, hier zijn echt kunstenaars aan het werk!

Juist dat gebied van vage gelijkenis is in sound design vaak enorm interessant.

fF het algoritme in een vst proppen et voila

En wat is jouw inbreng in deze wereld.... o ja, kut nummers...... :okdan:

tsja kunst, kunst ende kunst... het gaat hier nutuulk uiteindelijk om het min of meer (meer min dan meer eigenlijk) reproduceren van de stem maar die klinkt redelijk weinig tot nix... dan zou je nog naar de sound van de piano ansich kunnen kijken, maar da's nutuulk ook helemaal nul komma nul... dus de uitvoering is eigenlijk weinig tot nix tot nul komma nul... en andere klanken er uit halen; moet je daar dan zo nodig een piano voor gaan misbruiken?

Back