midi & cubase

Graafmachine

- MPC 60 Pimp -
beste mensen,

ik zie dat er al vaker een soortgelijke vraag is gesteld, maar ik wordt er echt niet wijzer van so please help me!

Oke, vandaag een midi kabel gekocht voor mijn cheap E-15 keyboard (Roland) naar mijn pc. Het is de bedoeling en ik hoop dat dat ook lukt, om softsynths te gaan sturen/ bespelen vanaf mijn keyboard. Dat wil ik in Cubase gaan doen dus.

Nu heb ik goed bekeken wat op de kabels staat en heb deze naar min idee goed aangesloten. Ik kan de softsynths wel bespelen, weliswaar alleen met mijn muis. dus, yes ergens in mijn configuratie zit het probleem, daar ga ik tenminste vanuit. Op mijn keyboardje heb ik midi aangezet (geselcteerd), mar spelen, ho maar. Nou ben ik een groot leek op het gebied van digitale muziek en ben dus nog nat achter de horen voor wat betreft muziek maken met cubase. Wie kan mij helpen, ik wordt hier echt helemaal gek. (ende midi kabel heb ik vandaag aangeschaf en is dus z.g.a.n.)

bij voorbaat dank voor de genomen moeite!!!

eh

eh

nou de kabel gaat in mijn geluidskaart....

in cubase moet je wel je geluidskaart selecteren... ik weet niet of je dat al gedaan heb

Re: midi & cubase

Origineel geplaatst door Graafmachine
beste mensen,

ik zie dat er al vaker een soortgelijke vraag is gesteld, maar ik wordt er echt niet wijzer van so please help me!

Oke, vandaag een midi kabel gekocht voor mijn cheap E-15 keyboard (Roland) naar mijn pc. Het is de bedoeling en ik hoop dat dat ook lukt, om softsynths te gaan sturen/ bespelen vanaf mijn keyboard. Dat wil ik in Cubase gaan doen dus.

Nu heb ik goed bekeken wat op de kabels staat en heb deze naar min idee goed aangesloten. Ik kan de softsynths wel bespelen, weliswaar alleen met mijn muis. dus, yes ergens in mijn configuratie zit het probleem, daar ga ik tenminste vanuit. Op mijn keyboardje heb ik midi aangezet (geselcteerd), mar spelen, ho maar. Nou ben ik een groot leek op het gebied van digitale muziek en ben dus nog nat achter de horen voor wat betreft muziek maken met cubase. Wie kan mij helpen, ik wordt hier echt helemaal gek. (ende midi kabel heb ik vandaag aangeschaf en is dus z.g.a.n.)

bij voorbaat dank voor de genomen moeite!!!

Bij Cubase zit een gedrukte Getting Standard manual met o.m. wat beginnersinformatie :)
Maar een tip: Heb je de MIDI OUT van de kabel in de MIDI IN van je keyboard zitten en de MIDI IN van de kabel in de MIDI OUT van je keyboard? Zie je op het beeldscherm in de Transport-bar (zie handleiding) van Cubase kleuren opflitsen als je je keyboard bespeeld?

Als je Cubase 5 gebruikt (zoals ik), is je MIDI poort dan wel geactiveerd in het "Setup MME" programma? Herkend dat programme je MIDI poort zowiezo?

En waar sluit je je kabels op aan? Heb je een aparte geluidskaart (zo ja, welke?), een aparte MIDI interface (zo ja: welke) of gebruik je een gameportaansluiting van je moederbord (zo ja, welke geluidschip zit erop?).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel succes ermee iig! :dj:
Vincent aka Ironfreq

Hi, onwijs bedankt voor de tijd al...

Oke, ik heb mijn keyboard in mijn geluidskaart geplugged (een eenvoudige SB live). Ik heb de MIDI IN van die kabel nu in mijn MIDI OUT geplugged (en vice versa). Ik gebruik cubase sx en ik heb een fender rhodes plug in waar ik graag mee aan de slag wil. Voorzover ik kan zien heeft cubase mijn geluidskaar al gevonden... dus ik geloof niet dat ik daar nog wat in moet wijzigen...

wat een ellende ...

het grappige nu is dat mijn creative keyboardje (dus die bij de geluidskaart zit) wel mijn midi al herkend, ik kan daar nu wel mee spelen al.....hetzij alleen het piano geluid dan, en niet de andere geluiden va dit keyboardje (?)

Hi, onwijs bedankt voor de tijd al...

Oke, ik heb mijn keyboard in mijn geluidskaart geplugged (een eenvoudige SB live). Ik heb de MIDI IN van die kabel nu in mijn MIDI OUT geplugged (en vice versa). Ik gebruik cubase sx en ik heb een fender rhodes plug in waar ik graag mee aan de slag wil. Voorzover ik kan zien heeft cubase mijn geluidskaar al gevonden... dus ik geloof niet dat ik daar nog wat in moet wijzigen...

wat een ellende ...

Wacht even... je gebruikt toch niet toevallig de KxProject drivers voor de SB Live? Ik geloof dat daar verschrikkelijk veel problemen mee zijn (weet ik niet 100% zeker) met MIDI-poort ondersteuning helaas :erm:... Nogmaals, wellicht is dat ondertussen gefixed. Probleem van de 'gewone' drivers zijn dat de latency zo hoog is, dat je nauwelijks met een SB Live je softsynths realtime kunt bespelen.

Zolang je nog gewoon wat wil experimenteren zou ik een upgrade naar minimaal een Audigy2 (alsjeblieft jongens, niet opnieuw een "SB sucks" discussie) aanraden. Als je dan later enthousiast ben en meer (en vooral betere audiokwaliteit) wil kun je dan weer upgraden naar een wat professionelere kaart.

Maar een SB Live en softsynths is helaas geen geweldige combinatie momenteel, al vind ik het KxProject op z'n minst interessant.

wederom,

drivers....hmmm dunno. Ik zie nu wel al in het midi kanaal dat ik heb aangemaakt dat de LED's omhoog schieten als ik op mijn keyboard speel. Dus in de configuratie moet ik iets met een uitgang vinden.

Tja, ik weet eigenlijk niet hoe het met de latency gesteld is, ik wil het toch graag proberen, ook al is die latency te hoog...

Ik ben wel van plan om een nieuwe geluidskaart te kopen, maar vooralsnog wil ik het graag even met eze proberen..

thanx wederom! nu enkel de juiste configuratie nog...

he bedankt, het is toch gelukt, ik ben nu zoals een ieder hier een beetje met de latency aant kloten...

Thanx!

he bedankt, het is toch gelukt, ik ben nu zoals een ieder hier een beetje met de latency aant kloten...

Thanx!

Ik gebruik ook een sblive met spdif uitgang en gebruik ook de kX drivers. Scheelt erg veel qua latency maar helaas nog onmogelijk een echt muziekstuk te maken, al helemaal onmogelijk met VSTi's enzo. Tis leuk om er wat mee te klooien maar kzou je psychisch alvast voorbereiden op de aanschaf van een nieuwe geluidskaart en midi interface net als wat ik aan het doen ben :) (psychisch voorbereiden dus :))

Mocht je een nieuwe kaart gaan aanschaffen zou ik zeker ook eens kijken naar de kaarten van M-audio, die zijn ook niet al te duur (waarschijnlijk goedkoper dan de creatives), en zijn volgens mij ook zeer goed als kaart om mee te beginnen.
Je mist natuurlijk wel het surround geluid en de EAX ondersteuning voor spellen, die de creative kaarten wel hebben (wat ook belangrijk is als je je pc niet alleen voor muziek gebruikt).

Mocht je toch op het creative spoor willen blijven, zou ik op dit moment gaan voor de audigy, en niet de audigy2.
Waarom: Op dit moment worden de audigy's overal vrij goedkoop aangeboden omdat de nieuwe audigy2 er is. Nou geloof ik dat t qua kwaliteit etc niet zoveel uitmaakt, t is met name het verschil tussen 5.1 (audigy) en 6.1 (audigy2) geluid.. (aantal aansluitingen is t zelfde en ze zijn beide 24/96, en met de audigy1 kan ik zelf met softsynths goed werken)

Daarnaast ga je m als je verder wilt waarschijnlijk later toch vervangen, en als je niet verder wilt, dan heb je aan alleen een audigy voor spellen en thuisgebruik ook meer dan genoeg.

btw, die fender rhodes plugin klinkt lekker zeg!

ik zou je aanraden om het deuntje/riddeltje in te spelen luisterend naar een geluid uit de E15 zelf (zonder latency) en dan vervolgens het opgenomen blok in cubase naar het kanaal van de rhods verschuiven.

Voordeel is dat je geen latency hebt tijdens het spelen, nadeel is helaas dat het stuk de feel misschien mist die je erin wilde leggen.

iig suc6 en welkom bij deze gelijk

Back