[Radikal] Spectralis

Ik denk dat Acidfever het enigste juiste antwoord geeft :D :D
Het leven is al zo moeilijk er zijn al zoveel keuzes. Daarom; neem ze gewoon alletwee!

Qua features kan je ze niet vergelijken, qua kwaliteit en muzikaliteit en inventiviteit zeker wel.

En als je een DAW hebt wil niks zeggen, die heb ik ook hehe
Geen excuus om geen PEK of Spectralis te kopen....;)

@septic:

verdien jij geld met je muziek?

mocht ik er een beetje mee kunen verdienen met men hobby, dan zouden die spectralis en poly zichzelf betalen :P

alleszins ik ben beginnen sparen... volgend jaar zal ik toch een keuze moeten maken... tenzij ik tegen volgend jaar geld uit men muziek haal *D dan koop ik ze alletwee

:okdan:

Tegen die tijd......

Waarom koop je niet eerst gewoon een kleine mono evoler? kun je tweedehands scoren voor 325,- / 350,-
Deze kun je altijd nog verkopen tegen de tijd dat je meer geld hebt om de grote jongens te kopen.

:W

Nou, maar ff een soort van mini-reviewtje na 2 dagen flink gepield te hebben met het beestje:

Learning curve is behoorlijk stijl. Het duurt even voordat je de basis elementen te pakken hebt (patterns, songs, motifs, drum grooves). Als je dat eenmaal te pakken hebt dan kun je vlot beginnen aan je eigen patterns. De hybrid synth engine is vooral menuutjes werk. Je moet sowieso niet schrikken van opties die over een pagina of 6 zijn verspreid. Soms wens je dan een groter LCD...;)

Als snelle hulp is voor elke knop een helptekst beschikbaar. Die helptekst is ook nog eens zelf te bewerken via notepad o.i.d.

De drukknopjes voelen erg lekker aan. De draaiknopjes draaien heel soepel, 't is altijd de vraag hoe lang deze goed blijven :D. Als er al een beetje speling in een knop zit vind ik het al eng...en een beetje speling hebben de knoppen op de spec af-fabriek. In de draaiknoppen zit een acceleratiefunctie o.i.d., als je stevig doordraait, dan verspringen de waarden extra snel. Voor het browsen van je patches en samples gaat het soms net even te snel.

Het werken via USB gaat als een trein. Samples op je smartmedia kaart gooien en met de browse functie direct te gebruiken. Af en toe heeft de Spec moeite met de naamgeving van je samples. Ik krijg soms rare karakters op het scherm. Je kunt kiezen voor dynamic en fixed gebruik van samples. Dat wil zeggen: samples in rom laden als je de spec aanzet of pas als je ze gaat gebruiken. Patterns en songs kun je ook gewoon via je PC kopieeren omdat dat gedeelte van het interne geheugen als verwisselbare schijf inzichtelijk is.

Handige dingetje in de interface vind ik dat het alfabet is verspreid over knoppen. Zo kun je snel een naam invoeren voor je patches, songs e.d.

Een hoop functies zijn in 0.96 nog "niet mapped" (in ontwikkeling heb ik begrepen) Dingen als de arpeggiator, routen van parts naar de filterbank, overdub, recorden van knop bewegingen... dat komt allemaal nog.

Ik heb nog niet eerder zoveel plezier gehad achter een synth, ondanks de lastige, diepgaande structuur en de menuutjes die je zo nu en dan door moet. En dat stukje plezier is juist wat ik zoek :). Maar bovenal klinkt het ding gewoon zo goed, dat ik alleen maar kan zeggen dat de Spectralis een superbak is, waarbij het onderste nog lang niet uit de kan is gehaald.

Er is nog genoeg te vertellen over dit mooie beestje, maar dat doe ik de volgende keer wel :D

Thumbs up

Origineel geplaatst door RedHat
@septic:

verdien jij geld met je muziek?

mocht ik er een beetje mee kunen verdienen met men hobby, dan zouden die spectralis en poly zichzelf betalen :P

alleszins ik ben beginnen sparen... volgend jaar zal ik toch een keuze moeten maken... tenzij ik tegen volgend jaar geld uit men muziek haal *D dan koop ik ze alletwee

:okdan:

Nee hoor, ik heb gewoon een baan ;)

Eigenlijk zou ik gewoon wel uit moeten brengen maar daar ben ik dan weer te laks en lui voor...;)
En zonder een label valt het ook niet mee hehe. Tevens ben ik zeer gesteld op mijn artistieke vrijheid, dus dat zal ook wel niet snel gebeuren.

@Kwok, als jij op de volumepot drukt (volume selceteren en dan de track-pot drukken) dan kan je met page up/down in display je manouvreren tussen alle outputs en bussen ;) Zoals de analoge synth-bus FILTERBANK ;)-bus etc etc.
Check maar effe ;) LOP is lowpassbuss, MM is Multimodefilter-bus FB is Filterbank-bus

Take care.

Bedankt voor de tip, dat ga ik vanavond proberen!

Tja, misschien de vakantie maar skippen dan ;)
is dit een geldige reden voor een annuleringsverzekering ?8)

Origineel geplaatst door sms303
als ik dit zo allemaal lees denk ik maar 1-ding: HEB IK AL € 1700,- BIJELKAAR?

Let er wel op dat deze prijs alleen geld bij een groupbuy.....los zul je meer moeten betalen!!! En dan nog is 1700 wat aan de positieve kant :D

Origineel geplaatst door ZwaarVet
Tja, misschien de vakantie maar skippen dan ;)
is dit een geldige reden voor een annuleringsverzekering ?8)

Hoi Evert,

welke vakantie???
of ik moet een paar feesten geven, waarbij de bar telkens "zwaarvet" is uitverkocht :D

xie je wel weer es op een feestje :)

@acidfever of hopen op een mazzeltje met een 2e handsje ofzo

grt,
Casper

Laatst gewijzigd:
Ja dat mag, maar het zegt meer over jou dan over de groovebox ;-)
sorry moest ik even inkoppen...vergeef je me? hoe is het met je opknap "zip boterbloem" modular eigenlijk?

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Mag zeker niet zeggen dat ik het wel een belachelijk hoog bedrag vind voor een groovebox?

Ach wat is er tegenwoordig niet duur dan?

Een Yamaha RS7000 kostte bij introductie iets van 1499.....en dan moest je de output expansion er nog bij kopen voor zo'n 250 euro. Dus ja......wat is duur?

Origineel geplaatst door Acidfever
Ach wat is er tegenwoordig niet duur dan?

Een Yamaha RS7000 kostte bij introductie iets van 1499.....en dan moest je de output expansion er nog bij kopen voor zo'n 250 euro. Dus ja......wat is duur?

Precies, de Polymorph... beetje een voorloper van Spectralis, kostte destijds DM 2000. Aangezien de euro 1 op 1 is overgezet* (door alle inflatie en prijsstijgingen**) valt de prijs van de Spectralis nog mee.

* Regeringen willen ons anders doen geloven
** Ik merk het wekelijks aan mijn boodschappenkar, zelfs bij de ALDI, waar ik eerst voor DM 100 mijn kar ram-vol had, zit ie nu voor EUR 100 nieteens vol.
Maar goed, dit is een discussie die buiten het kader van dit topic valt.

@Jena_mu6: jup dat mag je zeker.

als ie de features niet had die ie had (of beloofd zijn) en vooral mocht ie niet zo ongelooflijk prachtig klinken dan had ik die bak niet eens 2 keer bekeken.

met men emx-1 blaas ik ook het kot omver, maar, die machiene heeft zoveel ongewenste artefacten in zen geluid en vervelend beperkte modulatie en midi-implementatie...

het is gewoon zo'n plastieke DSP implementatie in die emx. en men geluid wordt altijd wel verknoeid door een artefact dat er niet hoort te zijn.

bv. geen AMP attack instelling, waardoor ik die vervelende clicks niet kwijtgeraak aan elk begin van men mooie drones en bassen. BUG!! zooooo jammer. dus als ik een mooi geluid heb, sample ik het, zet de envelope in cool edit en gebruik het dan in een softsamplertje om bv de baslijn te spelen...maar dan is alle dynamiek verloren.

((heb trouwens zelfde probleem met men korg RMkII... nu koop ik geen korg meer, ik haat die clicks!!!!!!!!))

voor derest vind ik de emx-1 wel best goed klinken! ik zou gerust dubbel willen hebben betaald voor een full blown modulatiematrix incusief adsr envelopes en een niet zo buggie dsp synth engine.

smijt er dan nog eens analoge filters bij, een filterbank, +-96mb sample ram en een mega goede sequencer en ja, rara, je komt aan de prijs van de spectralis min of meer.

you get what you pay for...most of the time.

waar ik wel begin te twijfelen is aan het redelijk kleine prijsverschil met de poly evolver... als je dan eindelijk dat geld bijeen hebt en je moet kiezen... wat zijn dan je prioriteiten...tuurlijk wil ik alle twee, stel je voor een poly evolver naast een spectralis... samen zingend naast elkaar... harmonieus klimmend naar een climax :luv: :halleluja

ps. ik heb een evolver gehoord NA een poly evolver... what can i say... once you touched the poly... die mono is heel kractig, 1 OSC klinkt even krachtig als een akkoord spelen op de beste softsynth die ik heb...maar ik wil die poly!! als ik dan toch veel geld uit moet geven, dan meteen het beste ( hou niet zo van kopen en verkopen handel).

Origineel geplaatst door sms303
Hoi Evert,

welke vakantie???
xie je wel weer es op een feestje :)

Casper

mijn vakantie...;)
wordt wel erg warm van die berichten over deze bak,
ik volg het al een tijdje....

ja zie je ongetwijfeld binnenkort....

sorry, nu weer ontopic..

OS0.97 is eindelijk uit!

Twee A4-tjes met aanpassingen, nieuwe specs, opties, uitbreidingen... Hier wat persoonlijke hoogtepunten:

Hybrid Synth:
can now produce up to 3 independent Synth Voices, it comes now with different voice priority and retrigger modes; independent adjustable for all three hybrid synth parts, and has an additional envelope parameter "Hold". This parameter delays the Decay phase and creates a plateau between Attack and decay Phase.

Filterbank Changes:
Filterbank now has one FB-Bypass and one Envelope parameterset instead of two. Panorama position of the frequency bands are now working also if the bands are triggered by the sequencer.

General Synth Additions:
Random Sound Creation for all synth and drumparts

Step-Sequencer features:
Note lines now with gate length, probability and velocity. Parameterlines now free assignable to a bunch of additional paremeters.The total number of sequence lines is now 32. Note lines can trigger the Hybrid Synth Engine, the DSP synth and MIDI voices as well
- Line Rotate allows to change the position of a sequenceNew Edit Pages allow easier editing and initialising of step values

Pattern Sequencer Features:
- Two additional sequence tracks for the new additional hybrid voices
- All parts of the sequencer can be used alternativly as MIDI sequencer tracks. A soft thru function let you hear the sequence via your attached MIDI instrument during recording and playback.
- Creating multiple hybrid synth partsPress (triggergroups)
- Controlling MIDI Instruments and softsynths: The spectralis can handle 16 MIDI channels. For each channel you can define a program change, a volume value and the panpot position. This data will be send on Song selection and can be saved for each song.
- Glide Function
- Note Lines with Gate time, probability and velocity
- Line Rotate

:dubbel: :{

Woot!!!!

Effe erop donderen.....

Back