Nou, maar ff een soort van mini-reviewtje na 2 dagen flink gepield te hebben met het beestje:
Learning curve is behoorlijk stijl. Het duurt even voordat je de basis elementen te pakken hebt (patterns, songs, motifs, drum grooves). Als je dat eenmaal te pakken hebt dan kun je vlot beginnen aan je eigen patterns. De hybrid synth engine is vooral menuutjes werk. Je moet sowieso niet schrikken van opties die over een pagina of 6 zijn verspreid. Soms wens je dan een groter LCD...
Als snelle hulp is voor elke knop een helptekst beschikbaar. Die helptekst is ook nog eens zelf te bewerken via notepad o.i.d.
De drukknopjes voelen erg lekker aan. De draaiknopjes draaien heel soepel, 't is altijd de vraag hoe lang deze goed blijven

. Als er al een beetje speling in een knop zit vind ik het al eng...en een beetje speling hebben de knoppen op de spec af-fabriek. In de draaiknoppen zit een acceleratiefunctie o.i.d., als je stevig doordraait, dan verspringen de waarden extra snel. Voor het browsen van je patches en samples gaat het soms net even
te snel.
Het werken via USB gaat als een trein. Samples op je smartmedia kaart gooien en met de browse functie direct te gebruiken. Af en toe heeft de Spec moeite met de naamgeving van je samples. Ik krijg soms rare karakters op het scherm. Je kunt kiezen voor dynamic en fixed gebruik van samples. Dat wil zeggen: samples in rom laden als je de spec aanzet of pas als je ze gaat gebruiken. Patterns en songs kun je ook gewoon via je PC kopieeren omdat dat gedeelte van het interne geheugen als verwisselbare schijf inzichtelijk is.
Handige dingetje in de interface vind ik dat het alfabet is verspreid over knoppen. Zo kun je snel een naam invoeren voor je patches, songs e.d.
Een hoop functies zijn in 0.96 nog "niet mapped" (in ontwikkeling heb ik begrepen) Dingen als de arpeggiator, routen van parts naar de filterbank, overdub, recorden van knop bewegingen... dat komt allemaal nog.
Ik heb nog niet eerder zoveel plezier gehad achter een synth, ondanks de lastige, diepgaande structuur en de menuutjes die je zo nu en dan door moet. En dat stukje plezier is juist wat ik zoek

. Maar bovenal klinkt het ding gewoon zo goed, dat ik alleen maar kan zeggen dat de Spectralis een superbak is, waarbij het onderste nog lang niet uit de kan is gehaald.
Er is nog genoeg te vertellen over dit mooie beestje, maar dat doe ik de volgende keer wel
Thumbs up