[Radikal] Spectralis

Een andromeda is precies zo'n bak die ook en lange learningcurve heeft. Maar dit zegt al genoeg. Je kunt geen complexe synth maken die makkelijk is. Vandaar dat zo'n ding zich ook richt op de professionele markt. Het feit dat ik een amateur ben doet me er 2 jaar over doen, alleen zie ik het licht aan het eind van de tunnel en het wordt nu steeds feller ;-) (als er ooit een software editor komt zal dit sneller/makkelijker gaan) Daarnaast zit er wel een random synth generator op wat zeer snel nieuwe sounds maakt.

Het is dus maar wat je ervoor over hebt en hoe je wilt werken. Ik had eerst ook goedkope synthjes, kijk maar in mij ex gear list.
Sommige mensen kopen liever een jp8080 en gebuiken presets, andere willen vernieuwend zijn en dat kost tijd en energie. Muziek maken is voor mij een uitdaging waarbij ik de lat hoog wil leggen zonder een 100.000 euro kostende studio te hebben maar wel een benadering van dat kwaliteits niveau.

Origineel geplaatst door Bass
Met alle respect, maar als ik 1800 euro (daar heb je dus een Andromeda voor!) uitgeef aan een knoppenbak, verwacht ik snel ermee te kunnen werken en goede sounds eruit te halen...Als ik pas na 2 jaar vette sounds eruit kan halen, pleit dat niet voor het apparaat cq de bediener......

t verhaal over amateur en profi slaat helemaal nergens op

sterker nog.. t lijkt me dat een profi sneller resultaat wil

t gaat toch alleen om de sound en de workflow?

t verhaal over kwaliteit is ook bullshit.. das alleen een mening om zo'n dure aankoop voor jezelf te rechtvaardigen.. je kan ook met budgetshizzl goede kwaliteit afleveren.. ligt er aan wat je doel is
en met een spec alleen ben je er ook niet. waarom moeilijk doen om een vette bas uit de spec te halen met veel gedoe en net niet tevreden als ie uit bv een budgetjuno60 veel overtuigender te halen is

nou, goed een analoge filterbank dr in.. ook leuk, maar dan klinkt dus alles naar je specfilter.. terwijl synths ook weer een eigen identiteit krijgen door hun eigen filters.. met meerdere apparaten die qua sound een eigen identiteit hebben maak je je shit rijker dan wanneer je alles uit 1 bak trekt

1987128763 keer liever een 2000xl wat cheape analoge synths en een filterbank voor t zelfde geld

maar goed, ieder zn smaak

PS random synth generator... COME ON

Origineel geplaatst door pal
Muziek maken is voor mij een uitdaging waarbij ik de lat hoog wil leggen zonder een 100.000 euro kostende studio te hebben maar wel een benadering van dat kwaliteits niveau.

oh heee maar zo denk ik er ook over hoor... :)

IDD er zijn mensen hier met ellenlange gearlijsten maar als ze dan wat posten klinkt t een tiende ervan zegmaar..

ik had een periode van veel kopen/ruilen/hoe meer spullen hoe BETER maar dat is gewoon niet zo...
wel qua verzamelen maar vaak niet qua resultaat...

Ik ga geen preek voor of tegen de spectralis houden...dat is 1. Deel van de grap van deze thread 8o) en 2. zinloos.....want de 1 vind het een mooi en de ander het ander.

Ik weet alleen dat ik verschillende spectralis eigenaren ken en ook regelmatig aanwezig ben bij jams waarbij mensen het gewoon naar hun zin hebben en lekker muziek maken. En zeker lekker jammen is waar deze bak telkens weerverbaasd.

Dat mensen nog steed afgaan op demo's of sounds die telkens door dezelfde persoon zijn gemaakt vind ik apart. Ik heb nog nooit een apparaat gekocht op basis van demo's en ik zal het ook nooit doen.

Een demo is een impressie en die kan toevallig de juiste snaar raken. Een trancedemo zal bij mij bijvoorbeeld nooit indruk maken...daarom kruip ik achter een bak en probeer ik 'm met sounds die ik zelf mooi vind. Vind ik het dan nog steeds niks is de mening gevormd.

Joerg staat bekend om die ene sound en zo zijn de demo's dus ook.....niet heel snappy, geen elektro achtige scherpe snaredrums op oid. Heel apart rondachtig stijltje wat gewoon echt niet aangeeft dat dat de sound van deze bak zou zijn.

Deze bak staat niet in elke muziekwinkel ter demo en dat maakt 'm minder bekend kwa sound dan de meeste gear. En om deze reden is bijna alle feedback op basis van video's en mp3's die gewoon niet representatief zijn (wel eens een goeie demo van Roland ofzo gehoord?).

Maar goed, ieder z'n mening.

yep ieder zn mening... mensen die veel geld voor dit ding willen uitgeven moeten dat zelf weten hoor...

maar misschien door mijn slechte ervaring met geluidskwaiteit van Quasimidi gear trek ik dit ding in het verlengde ervan ofzo...

en die demo's?
Tja je zou verwachten dat in de 21e eeuw toch wat coolere demo's gemaakt zouden worden van 1500+ euro apparaten om echt te laten horen wat ze kunnen... dit geldt voor alle synths trouwens niet alleen voor deze...

yep ieder zn mening... mensen die veel geld voor dit ding willen uitgeven moeten dat zelf weten hoor...

maar misschien door mijn slechte ervaring met geluidskwaiteit van Quasimidi gear trek ik dit ding in het verlengde ervan ofzo...

en die demo's?
Tja je zou verwachten dat in de 21e eeuw toch wat coolere demo's gemaakt zouden worden van 1500+ euro apparaten om echt te laten horen wat ze kunnen... dit geldt voor alle synths trouwens niet alleen voor deze...

Tja een multinational als Roland of Korg huurt een ventje in die commercieel aantrekkelijke demo's maakt (en daar ook nog een leuk praatje over doet op de NAMM of Messe). Dit is een bedrijf dat bestaat uit een designer en 1 ingehuurde Assembler programmeur.

Ben het met je eens dat dat niet de ideale situatie is maar het is gewoon behelpen voor zulke bedrijfjes.

Maar goed, luister eens demo's van de MPC4000 ofzo.....is nog een veel duurdere bak en daar zitten anti funk japanse dance demo's bij. Is dat dan ook meteen niet overtuigend vraag ik me af?

Denk dat het belangrijk is dat alles in het juiste perspectief wordt gezien. Kijk als je het niks vind vind je het niks.....prima. Maar ga niet alleen op demo's af....bij welk apparaat dan ook....

En nu ga ik er lekker niks meer over zeggen want ik heb er toch geen baat bij. :koffie:

Ok ik ben uitgeluld, en koop voortaan altijd mijn synths via youtube, sorry dat ik zo dom deed.:luv:

Origineel geplaatst door pal
Ok ik ben uitgeluld, en koop voortaan altijd mijn synths via youtube, sorry dat ik zo dom deed.:luv:

Haha tja :biertje:

ben weer eens maandagachtig bezig... :erm:

Zucht..........
Wie weet er dan voor 1700 euro een hardware sequencer te noemen die dezelfde functionaliteit heeft als een spectralis.
En noem aub geen mpc's op, want die komen geneens in de buurt.

Dan heb je er nog een sampler een filterbank en een digitaal/analoge modulaire synth bij....met strak klinkende outputs.

Origineel geplaatst door fjoesz
t verhaal over amateur en profi slaat helemaal nergens op

sterker nog.. t lijkt me dat een profi sneller resultaat wil

t gaat toch alleen om de sound en de workflow?

t verhaal over kwaliteit is ook bullshit.. das alleen een mening om zo'n dure aankoop voor jezelf te rechtvaardigen.. je kan ook met budgetshizzl goede kwaliteit afleveren.. ligt er aan wat je doel is
en met een spec alleen ben je er ook niet. waarom moeilijk doen om een vette bas uit de spec te halen met veel gedoe en net niet tevreden als ie uit bv een budgetjuno60 veel overtuigender te halen is

nou, goed een analoge filterbank dr in.. ook leuk, maar dan klinkt dus alles naar je specfilter.. terwijl synths ook weer een eigen identiteit krijgen door hun eigen filters.. met meerdere apparaten die qua sound een eigen identiteit hebben maak je je shit rijker dan wanneer je alles uit 1 bak trekt

1987128763 keer liever een 2000xl wat cheape analoge synths en een filterbank voor t zelfde geld

PS random synth generator... COME ON

wie zegt dat het een heel gedoe is om een vettebas uit de spectralis te halen???? hahahaha, ik denk datje niet goed weet wat mensen die bezig zijn met geluidssynthese uit de spectralis halen jongen. fuck zeg. een vette bas... lol.

"je kan ook met budgetshizzl goede kwaliteit afleveren" tis natuurlijk watje verstaat onder kwaliteit natuurlijk. en op creativiteit heb ik het niet. maar uit die budgetshizzl komt shizzl... trekt op de ballen.

"terwijl synths ook weer een eigen identiteit krijgen door hun eigen filters.." zoals ook de spectralis. heeft hier iemand soms het dogma opgelegd dat de spectralis een apparaatis dat verplicht alleen in een track moet worden gebruikt?????

dan heeft die bak es een kick ass atidude en karakter, is hetweer niet goed!! je hoeft het geluid nieteens door de fiters te sturen als je wil, gooi je eigen brol er desnoods over :bekdicht:

je kan de pectralis laten klinken zoals je wil. hijis zo flexbel dat het potentieel wel een eindje hoger ligtdan de doorsnee goedkope shizzelcrap.

en wat ik te zeggen heb over de andromeda: die pakt te veel plaats in zo'n lomp ding zeg. sleur dat maar es mee on stage.

nene, de spectralis is een vak apart. ieder beetje elektronisch muziekant zal er zen handjes wel aanvuil willen maken. is iets wat je niet links kunt laten liggen.

wat de prijs betreft, ja, hij is duur. koop roland en yamaha. alleen heb ik men radias de deur uit gegooid wegens lachwekkend platic knoppen en geluid.

Origineel geplaatst door brz
Zucht..........
Wie weet er dan voor 1700 euro een hardware sequencer te noemen die dezelfde functionaliteit heeft als een spectralis.
En noem aub geen mpc's op, want die komen geneens in de buurt.

Dan heb je er nog een sampler een filterbank en een digitaal/analoge modulaire synth bij....met strak klinkende outputs.

indeed.

ach laat ze lullen.

ik begrijp wel wat die ene gozer bedoelt met geen punch. toen ik de demootjes hoorde op de site van joerg vond k de bassdrum nou niet bepaald pompen.

maar dat is zo'n misleiding. de punchyness van je basdrum bepaal je grotendels zelf en op de spectralis heb je daar alle vrijheid toe.

akkoord er ontbreek zoiets als een equalizer intern, maar die heb ik zoiezo al, dus in die momentendat ik er1 nodig heb is dat geen probleem.

natuurlijk hoe meer goodies hoe liever!

.. das alleen een mening om zo'n dure aankoop voor jezelf te rechtvaardigen..
OK

Je eigen setup verdedigen is wat anders dan een dure aankoop rechtvaardigen?

En dat jij de smaak van een rieten dak hebt swa. Doe mij maar gewoon dakpannen. :biertje:

En voor de mensen die perse snel willen werken. Leer eens geduld te hebben. Daar schiet je veel meer mee op en kun je meer sparen. :eureka:

:{"Hij klinkt dik"
:frons:"Hij klinkt steriel"

:{"Hij's voor pro's"
:frons:"Hij's voor nerds"

:{"Hij's z'n geld waard"
:frons:"Hij's veel te duur"

's Kijken wie-wie overtuigt vandaag :)

ik heb geen goesting om over dit aparaat te laten heenlopen.

als het toch allemaal subjectief is dan kunnen ze van mij een aardig woordje spectralis defense terugkrijgen, nah.

zij hebben het recht, dus ik ook.

gasten dus heel hard roepen dat je de spec koel vind mag dus

maar roepen dat je m niet cool vind is onkunde, amateurisme en ik heb stront in mn oren en weet ik veel wat

ik heb al gezegd ieder zn smaak

kan me voorstellen dat mensen t daarmee eens zijn. dat betekent dat ik ook recht heb op de mijne

ik ben gewoon niet weg van de specsound

ik vind m niet zo direct lekker hard in de bek klinken als een 2000xl

qua synth vind ik m niet zo dik klinken

manier van werken is niet voor mij weggelegd

vandaar dat IK liever dat andere rijtje heb..

daarom heb ik ook voor dat andere rijte gekozen he.

ik vind t alleen onzin dat je met een speck je sound naar een hogere kwaliteit tilt. dat vind ik echt bullshit

tis een allrounder, en zeker een goede, alleen denk IK dus (ja fuse, ik heb een mening) dat Ik voor MIJN manier van werken en MIJN soundwensen nooit op de speck uit zal komen.

ps.. ga jij maar weer aan je dakpannen werken met je software mastering workshop

Mensen mensen...

Er zit natuurlijk een verschil tussen :

"Ik vind...." en
"Hij is...."

Mensen mensen...

Er zit natuurlijk een verschil tussen :

"Ik vind...." en
"Hij is...."

Alleen taalkundig ja :W

gasten dus heel hard roepen dat je de spec koel vind mag dus

maar roepen dat je m niet cool vind is onkunde, amateurisme en ik heb stront in mn oren en weet ik veel wat

ik heb al gezegd ieder zn smaak

kan me voorstellen dat mensen t daarmee eens zijn. dat betekent dat ik ook recht heb op de mijne

ik ben gewoon niet weg van de specsound

ik vind m niet zo direct lekker hard in de bek klinken als een 2000xl

qua synth vind ik m niet zo dik klinken

manier van werken is niet voor mij weggelegd

vandaar dat IK liever dat andere rijtje heb..

daarom heb ik ook voor dat andere rijte gekozen he.

ik vind t alleen onzin dat je met een speck je sound naar een hogere kwaliteit tilt. dat vind ik echt bullshit

tis een allrounder, en zeker een goede, alleen denk IK dus (ja fuse, ik heb een mening) dat Ik voor MIJN manier van werken en MIJN soundwensen nooit op de speck uit zal komen.

ps.. ga jij maar weer aan je dakpannen werken met je software mastering workshop

ok. ik respecteer je mening, heb er nu een mooi beeld van, en denk er heel mooi het mijne van :) . iedereen tevree?

Toen ik 3 jaar geleden zei dat ik de Machinedrum steriel vond klinken werd ik ook afgeschoten...........

Ik heb de spectralis nu een aantal keer beluisterd en de mogelijkheden zijn erg uitgebreid en de sequencer is echt top maar ik vind het geluid echt niet mooier dan een goede softsynth(maar dat mag je zeker ook niet zeggen)en ook steriel(analoge filter of niet)

Back