[vraag] Doepfer of Analogue Systems?

Nolet

verkeerd in goede staat
Ik zit te twijfelen een modulair systeempje aan te schaffen. Geen software, geen VA, gewoon the real stuff.
Ik twijfel tussen Doepfer en Analogue Systems. Ik heb al vaker met een Doepfer gespeeld (een vriend van me heeft een kast vol) en ik was daar zeer tevreden over. Ik kreeg er geluiden uit die ik echt nooit eerder gehoord had (klonk als een marsman die door een megafoon in een tunnel staat te blerren).

Wat is er te kiezen tussen AS en Doepfer? Zijn er mensen die een duidelijke voorkeur hebben? Pros en cons?

Ik neem aan dat je tussen deze twee twijfelt omdat de dealer in Utrecht zit en dat Analogue Solutions dus afvalt.
Verder natuurlijk het voordeel van de kleine modules, zodat je geen hele kamer kwijt bent.

Maar dan... AS of doepfer...
Pros voor AS:
*) AS is beter van kwaliteit zegt men.
*) AS heeft een bode type frequency sifter.

Pros voor Doepfer:
*) Goedkoop.
*) Veelzijdige modules.
*) Frequent nieuwe modules in vergelijing met andere modular fabrikanten.
*) Goede tweedehands markt ( ebay ) voor zowel in- als verkoop.

Ik zou beginnen met Doepfer en als je echt verder gaat en veel kwaliteit gaat er andere systemen bij kopen (vcos en filter bijvoorbeeld) en de doepfer vooral als sequencer / modulatie modular gebruiken.

Kom maar een keertje bij mij uitproberen. Ik gebruik mijn doepfer erg veel in combinatie met mijn formanten en vooral veel met mijn 101. :)

Cons voor beide:
De aansluitingen en potmeters zitten direct op de print, dus super lastig te vervangen...

Verder: De maten van de modules zijn hetzelfde... de schroefjes echter niet... AS gebruikt geloof ik een maatje kleiner, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik neem aan dat je tussen deze twee twijfelt omdat de dealer in Utrecht zit en dat Analogue Solutions dus afvalt.

Die snap ik niet; je hebt het over het "tentjedatvoorelknieuwproduktinhunassortimenteenkipjevandestraatplukhetdesbetreffendeproduktinhunhandenduwtomervervolgensmeeophunsiteteposeren" ? (eerlijk is eerlijk, ze kennen hun doelgroep in Utrêg...:D)

Die verkopen toch beide?

Musichouse is toch ook dealer van AS? Staat wel op hun site....
Ik ben al wel bekend hoor met Doepfer. Een vriend van me heeft 5 racken vol! Ik vind het allemaal wel heel klinisch enzo eruit zien, maar ja, daar gaat het niet om.

Klopt het dat Doepfer de Gate en Trigger alvast op een soort bus zet zodat je die niet hoeft te petsen?

Kwaliteit ?

Kwaliteit ?

Kwalitatief zit er weliswaar enig verschil tussen AS en Doepfer.. maar wat mij betreft horen ze wel in dezelfde "league" thuis.

Wil je kwalitatief echt een stuk boven Doepfer gaan zitten.. dan kom je toch al gauw in de richting van synthesizers.com, modcan, MOTM of Blacet. Stukken (!) duurder.. dat wel.

Kijk ook eens naar THEISS (TMSS).. http://www.sequencer.de/moogulatorium/theiss_modular.html

Origineel geplaatst door Nolet
Musichouse is toch ook dealer van AS? Staat wel op hun site....
Ik ben al wel bekend hoor met Doepfer. Een vriend van me heeft 5 racken vol! Ik vind het allemaal wel heel klinisch enzo eruit zien, maar ja, daar gaat het niet om.

Klopt het dat Doepfer de Gate en Trigger alvast op een soort bus zet zodat je die niet hoeft te petsen?

De ADSR's zijn "by default" aangesloten op de Gate... maar dat is ook het enige (niettemin erg handig)

Origineel geplaatst door The Q
Die verkopen toch beide?

Analogue Solutions en Analogue Systems zijn twee verschillende merken.

De CV en de gate staan inderdaad op de bus.

De VCOs (A-110 en A-111) maken gebruik van de CV en de ADSR (A-140) is de enige module die gebruik maakt van de gate. De midi module (A-190) zet de signalen op de bus. Je kunt ook zelf een gate signaal op de bus zetten door de gate uitgang van de A-190 als input te gebruiken.
De A-141 maakt GEEN gebruik van de gate op de bus. Dit is echter wel te modden. (ik heb de schema's dus mocht het interessant zijn dan email me maar.)

De interne routing is uiteraard te overrulen via de inputs aan de voorkant! :)

De bussen in de verschillende bakken zijn niet standaard onderling verbonden, dat kan met twee bus access modules (A-185)

MH is dealer van Analogue Systems en Doepfer, niet van Analogue Solutions, daarvoor moet je bij bluebay zijn in belgie: http://www.bluebay.be/ASolutions.html

Origineel geplaatst door Nolet
Maar heb je hem ook vergeleken met andere modulars?

Nope, ik heb alleen met Doepfer lopen knutselen. Ik heb verder ook geen beschikking over andere bakken. Daarom vraag ik hier ook ervaringen. Ik weet dat Johny van Radiohead een AS RS8000 Integrator heeft en daar weet ie toch aardig leuke dingen uit te persen!

Ik vind dat spul van MOTM en synthesizers.com er wel HEEL gelikt uitzien. Maar zeer prijzig inderdaad. Zo'n bak is bijna een meubelstuk!

MOTM en .com is inderdaad erg mooi, maar het kost je ook een meubelstuk... Je twee persoons bed eruit en een modulair erin! :) Verder weet ik niet uit ervaring hoe die klinken en kun je niet eventjes naar een winkel gaan om ze te testen. Dat is wat jammer. Je bent aangewezen op mp3 demos en ervaringen van grooveron (.com) en marten (MOTM) :)

Net als met 'gewone' synths, klinken alle modulars anders en gaat het vooral om de persoon achter de modular. Mijn Aziaat (gele formant) klinkt heel anders als mijn zwarte formant rakker en al helemaal anders dan mijn Doepfer en Böhm. Ik vind de doepfer eigenlijk het meeste karakter hebben. Iets wat andere misschien metalachtig zouden noemen.

Het jammere van die ASO vind ik toch dat het gecombineerde modules zijn. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar ik wil altijd zelf alle draden zien lopen om, hoe vreemd het ook klinkt, overzicht te hebben.

Bij mijn formants zitten ook allemaal interne routingen en die bypass ik bijna altijd. Dit is denk ik een gewoonte die ik van mijn doepfer overgenomen heb. Meestal gebruik je modules op min of meer dezelfde manier en dan is zo'n interne routing ideaal, omdat het draden voor je knoppen scheelt... Tis maar waar je voor kiest.

Het basis systeem van olaf is nog steeds goedkoper dan nieuw en die van olaf is practisch nieuw.

Origineel geplaatst door Imipolex
Analogue Solutions en Analogue Systems zijn twee verschillende merken.

Bril niet op gehad :bekdicht:

nou, ik heb ff research gedaan. Doepfer en AS gaan het denk ik niet worden. De spullen van synthesizers.com en MOTM zien er wel HEEEL goed uit. Duurder ja....maar ik hoef niet pats-boem een volledige kast vol te hebben.

Ik ga gewoon een klein systeempie halen en langzaam uitbouwen. Nog ff kijken welke het wordt. Een basis systeem van .com kost zo'n 880 dollar. Das 770 euro. doe er tax en shipping bij. 1000 euro...veel geld maar wel mooi spul

Kep modcan ook gecheckt ja! 't is allemaal heel mooi! En de M5 van Ken is ook cool. Alleen is die wel heel groot in een keer. Ik wil klein beginnen en dan uitbouwen! Er is gewoon te veel! AAARGH!!!

Back