Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Preset
wat is daar mis mee?
mag je dan ook geen akoustische piano meer gebruiken?
daarmee kan je maar 1 preset gebruiken
Daar is niets mis mee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat het filmpje dat op cabareske wijze aangeeft.
Mijn mening ligt genuanceerder op dit punt. Ik vind het zelf "leuker" (bevredigender) om zelf de sounds te maken. Dat wil niet zeggen dat ik nooit presets als uitgangspunt gebruik. Ik gebruik zelden een onbewerkte preset. Al was het alleen maar om het idee te hebben zelf nog iets aan die sound te hebben gedaan, maar het liefst maak ik de sound van de grond af aan zelf.
Een ak. piano staat hier natuurlijk geheel buiten. Dat is een heel ander segment. We gaan hier ook geen ak. muziek bespreken, daar is dit forum niet voor bedoeld.
Paul
EDIT: Ik vond het onluisterend toen ik een YT filmpje van Avicii zag waarin hij presets (zonder bewerking uit NEXUS) gebruikte. Ik vind dat eigenlijk niet "horen" . Overigens zou ik graag over zijn talenten beschikken (op muziek gebied), maar dat even terzijde.
Daar is niets mis mee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat het filmpje dat op cabareske wijze aangeeft.
Mijn mening ligt genuanceerder op dit punt. Ik vind het zelf "leuker" (bevredigender) om zelf de sounds te maken. Dat wil niet zeggen dat ik nooit presets als uitgangspunt gebruik. Ik gebruik zelden een onbewerkte preset. Al was het alleen maar om het idee te hebben zelf nog iets aan die sound te hebben gedaan, maar het liefst maak ik de sound van de grond af aan zelf.
Een ak. piano staat hier natuurlijk geheel buiten. Dat is een heel ander segment. We gaan hier ook geen ak. muziek bespreken, daar is dit forum niet voor bedoeld.
Paul
EDIT: Ik vond het onluisterend toen ik een YT filmpje van Avicii zag waarin hij presets (zonder bewerking uit NEXUS) gebruikte. Ik vind dat eigenlijk niet "horen" . Overigens zou ik graag over zijn talenten beschikken (op muziek gebied), maar dat even terzijde.
Ik was zelfs licht teleurgesteld toen ik dit filmpje zag haha. ik luisterde altijd met plezier naar zijn muziek, maar dit vond ik wel tegenvallen.
ik hoor wel vaker gezeur van preset bashers hier op het forum.
op een roland tr-909, tr-808 of solina string ensemble zitten alleen maar presets dus die mag je zeker ook niet meer gebruiken
Ik heb heel vaak dat ik een bepaald geluid in mijn hoofd heb wat erg vet klinkt, maar ik krijg het nooit goed nagemaakt.
Jij trekt tot 2x toe het preset gebeuren meteen in het belachelijke.
IK stel alleen maar dat je als maker meer bevrediging haalt als je iets zelf hebt gemaakt, ook al zijn er 10tallen presets die daar op lijken. Dat geld in elk geval voor mij. Zonder naar de instellingen te kijken probeer ik op z'n minst een preset na te maken. Dan zal deze vrijwel zeker toch net even anders klinken.
Ik weet ook wel dat er meer is dan het soundje. Je talent en creativiteit bepaalt hoe je die sound gaat gebruiken en ook al maak ik een waanzinnige sound dat wil nog niet zeggen dat ik emteen een top track daarmee maak. Weet ik allemaal best.
Paul
ik trek het preset gebeuren niet in het belachelijke, dat doen de preset bashers.
die zeggen dat het belachelijk is als je niet eerst je eigen sound maakt.
dat is gewoon onzin. dat wil ik alleen maar even aantonen met wat voorbeelden.
als muzikant hoef je niet eerst zelf je instrument uit te vinden om iets moois te kunnen spelen.
en als producer hoef je ook niet al je eigen apparatuur zelf gemaakt te hebben.. het komt uit de fabriek, het werkt en gaan met die banaan.
Wij denken anders over "het belachelijke". Ik denk: jij komt met vb'n aanzetten die buiten het kader vallen, want er valt niets in te stellen. (ak. piano en modules waar je alleen maar met presets kunt werken). Ik probeer juist te nuanceren door aan te geven dat ik best het talent zou willen hebben om creatief te zijn en dat ik dus waardering en respect heb voor mensen die met preset instellingen toch gewoon mooie tracks maken. Persoonlijk vind ik het bevredigender om eigen sounds te maken. Het liefst vanaf nul. Maar dat is gewoon mijn eigen tik.
Als we allebei wat water bij de wijn doen dan zijn we het misschien toch wel eens met elkaar ;-)
Paul
mijn opmerking is niet zozeer gericht op jou. er wordt over het algemeen een beetje lacherig gedaan over producers die presets gebruiken.
tuurlijk is het prima als je je eigen geluiden maakt, zeker als je verstand hebt van wat je doet maar dat maakt je niet persee een betere producer dan iemand die een track in elkaar rost met enkel presets.
dus ok.. zijn we het eens?
Wij denken anders over "het belachelijke". Ik denk: jij komt met vb'n aanzetten die buiten het kader vallen, want er valt niets in te stellen. (ak. piano en modules waar je alleen maar met presets kunt werken).
Dat hebben de meeste/allemaal hier.
Maar er is een uitweg!
Maak gewoon een vet klinkend geluid en ga van daaruit verder. Iaw laat de synth en het patchen zelf de inspiratie zijn voor je liedje.
Wil je meer kennis over synthese? Lees dan hoofdstuk 11 van de Nordlead manual.
Verder heb ik ooit eens een patch helemaal uitgelegd met bijna alle technieken die in dat hoofdstuk voorkomen. Downloaden hier.