Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Op voorhand het excuus voor het kicken van zo'n oud topic, maar ik heb er aardig wat info uit gehaald, waarvoor dank.

Ik heb recent de TR09 gekocht (de newborn compacte versie van de classic 909) en wil graag wat ouderwetse hardcore beats gaan gebruiken. Ik heb begrepen dat een distortion dan een must is. Ik sluit het geheel aan op mijn NI Traktor S4 gear en kan zo prima de drummachine toepassen in mn Setup. Aansluiten gebeurt via minijack op de tr09, grote jack op een pedal, en naar de s4 met een grote jack of een rca/tulp.

Er is al veel over geschreven, maar iets is me niet helemaal duidelijk.
Uitgaande van een distortion oedaal (procat turbo pro bijvorbeeld), is het dan verstandig om een overdirve pedal erbij te gebruiken? Waar ik een beetje "bang" voor ben is een zoem/buzz door het geluid van een pedal. Vanuit de gitaar wereld weet ik wel dat sommige pedals een enorme zoem produceren als je het pedal nog maar aanzet. Dat wil ik dus voorkomen.

Tips zijn welkom.
Edankt alvast.

Oneens. Als je geen noot speelt, ongeacht welk instrument, zou je ook geen geluid mogen horen. En als ik sommige filmpjes op toutube zie, hoor ik het niet. Maar volgens mij zit er dan nog een ander apparaat tussen. Wat heb ik dan nodig, en wellicht zijn er pedals die dat niet hebben.

Je kan er idd een compressor/limiter met gate tussen hangen en zorgen dat de gate dicht gaat zodra de bassdrum niet klinkt. Dan wordt de nakomende ruis onderdrukt.

Dan zul je met genoeg effecten nog steeds te veel versterkte ruis krijgen. Die kun je dus onderdrukken met een gate.

Ik heb er nog geen ;)

Ging mij er meer om wat ik moet doen om het te voorkomen of welk apparaat ik daarvoor nodig heb. Ik zit ook aan een krap budget gebonden, dus naast een pedal nog een gate kopen kost ook weer aardig wat. Is er toevallig een 2-in-1 gear op de markt daarvoor dat niet overdreven prijzig is?

Ik heb er nog geen ;)

Ging mij er meer om wat ik moet doen om het te voorkomen of welk apparaat ik daarvoor nodig heb. Ik zit ook aan een krap budget gebonden, dus naast een pedal nog een gate kopen kost ook weer aardig wat. Is er toevallig een 2-in-1 gear op de markt daarvoor dat niet overdreven prijzig is?

Kick samplen en dan afspelen zonder de ruis...
Goedkope alles in 1 oplossingen zijn er niet echt, alleen creatief omgaan met de spullen die je hebt.

Ik zit ook aan een krap budget gebonden. Is er toevallig een 2-in-1 gear op de markt daarvoor dat niet overdreven prijzig is?

De gabber sound is vrij makkelijk te maken met gaindistortion op een mengpaneel. Voor 25 euro vidn je op marktplaats al een geschikte kandidaat:
1. http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=94
2. http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=23
3. http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=45
4. http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=34
etc. nog veel meer te vinden.

De truc zit hem in de gaindistortion die ontstaat als je aan de (zwarte) gain knoppen draait die je op bovenstaande mengpanelen op de linker 2 kanalen vindt. Bovenin, vlak onder de input.

Echter zit je met één groot probleem, wat ook deel van de oplosing kan zijn en dat is het volgende.

De oude spullen van de jaren 90 waren allemaal losse apparaten, en die hadden dus ook losse analoge outputs die naar een mengpaneel gingen zodat je alles losse geluiden apart kon oversturen en bewerken.

De nieuwe TR-09 heeft (zoals steeds meer de standaard wordt lijkt het) slechts een stereo output, wat inhoudt dat alle geluiden daardoor heen komen. Als je dat door een distortion haalt overstuurd dus ook alles en niet de geluiden los van elkaar dus wordt het snel een rommeltje.
De oplossing zit in het gebruik maken van de usb outputs van de TR-09 wat inhoudt dat je de TR-09 instelt als geluidskaart op het muziek programma van je computer en je daar de beschikking hebt van 4 stereo (8 mono) outputs, zodat je digitaal alles kan oversturen en afmixen. In principe doe je dan exact hetzelfde als men vroeger deed alleen dan in je computer.

Distortion pluggins zijn gelukkig makkelijk gratis te vinden, ook legaal.

Maar ik wacht even af wat je reactie hierop is, zodat ik kan inschatten wat de beste volgende stap is :okdan:
- wat is je budget ?
- heb je al een mengpaneel staan, zo ja, welke ?
- wat voor muziek programma gebruik je en op welke OS ?

Laatst gewijzigd:
Ik zou er gewoon schijt aan hebben haha :D maja je kunt ook diezelfde ruis opnemen en als aparte track deze uit-fase erbij knallen. Is het ook weg...

Je zit alleen wel met de outputs inderdaad bij die tr09. Tenzij je het sampled en dan via indiv. outs kan uitsturen. En idd gewoon gaindistortion.

Ik heb een Native Instruments S4 als mengtafel. Die heeft een onboard soundcard. Die gaat naar de PC (win10) met daarop het programma Trakotr Pro 2. Ik heb geen muziekprogramma en wil ik ook die kant niet op.
Op die mengtafel zit een gain en diverse effecten, 1 daarvan maakt eigenlijk de gabbersound mogelijk, maar zodra ik m iets te ver openzet, gaat de galm door. Zelfs als ik de track stil zet. Pas als ik het effect uit zet, stopt het.

De kick samplen kan natuurlijk prima en die samplen. Maar dan gebruik ik mn TR09 eigenlijk maar alleen om 1 kick te maken. Althans zo lijkt me dat dan gaan.

De post van Niel gaan mn oren edelijk van klapperen, sorry :D
Ik doel dan met name over de aansluitingen die je bedoelt. Daar zou ik me meer in moeten verdiepen om dat te volgen.
Budgettechnisch wil ik er eigenlijk nie meer dan zo'n 150/175 aan kwijt zijn. Zoals gezegd, het is voor bij de dj setup.necht producen zal ik niet zo snel doen.
Al heb ik wel de Rebirth app 338 op iOS gezien. Die ga ik nog wel halen om eens te pielen.

Ok, ik snap het een beetje. De menaier waarop je werkt is ietswat beperkend maar wat ik dan zou voorstellen is om dan de stereo analoge outputs van de TR-09 te gebruiken en de instrumenten op te splitsen in bassdrum links en de rest rechts, zodat je in iedere geval de baasdrum los kan oversturen van de rest en jij wel echt een live setup behoudt.
Ik heb in het verleden op vergelijkbare wijze tracks met Fasttracker 2 gemaakt en de 2 mono signalen apart van elkaar geprocessed.

Ik denk dat je in de praktijk meer zou hebben aan een TR-8 maar die is duurder en de 909 sounds klinken niet net zo vet dus dat slaan we even over.

Nu is je budget best redelijk goed om uit te voeten te kunnen, dat is geen probleem.
Zoiets als één van de kleine studio mengpanelen die ik hierboven voorstelde (en wat kabels om alles aan te sluiten) is voldoende om t doen wat je wilt. Wil je bv de bassdrum wat uitgebreider kunnen veranderen zoals bv in dit filmpje van mezelf: https://youtu.be/YMnHiUnJ0Mc?t=3m42s (aan de rest, sorry voor de zoveelste video repost ) dan zou ik aanraden een mengpaneel met een mid sweep en direct outputs aan te schaffen zodat je veel meer het geluid van de bassdrum kan veranderen zoals hierboven te horen en te zien is.
Zoiets als de 2e post in het volgende topic, incl. alle bekabeling die je nodig hebt. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=203196
Als je interesse hebt, pb mij even.

Laatst gewijzigd:
Even je post in 2-en splitsen:

Deel 1: Ik heb inmiddels op de tr09 de usb1 uitgang de kick op gezet, op usb2 de snare, toms en. Rim/clap op usb3 en de rest op 4. Maar volgens mij is dat specifiek voor de aansturing van software?
Hoe scheid ik analoog de kanalen van de tr09? Feitelijk heeft de 09 (visueel) maar een beperkt aanstal aansluitmogelijkheden aan de achterzijde: midi in/out, 1 miniusb voor naar pc/voeding, hoofdtelefoon en output naar versterker.

Deel 2: zeker interesse! Zeker na het zien van je filmpje. Maar ik zie zelf nog niet in hoe ik eea dan aansluit op mn S4 mengtafel? Alles via rca/tulp? En dan vanaf jouw te koop aangeboden gear naar de S4? Ik heb deS4 immers al laatste station nodig naar de pc.

Zelf ook effe spammen:
https://soundcloud.com/surreallistic/hardcore-remix-160-190-bpm

Die is van mezelf. Afgelopen zomer gemaakt. Is dus alleen een mix vanmezelf en geen selfmade music (i wish)

Laatst gewijzigd:
Deel 1: als het goed is kan je net als bij de TR-8 op de TR09 de pan(orama) instellen mits je system program v1.04 hebt: https://rolandus.zendesk.com/hc/en-us/articles/217514986-TR-09-Pan-Settings-Ver-1-04
Hoe weet je of je v1.04 hebt en hoe te updaten: https://www.roland.com/us/support/b...drivers/1c02d23f-637f-481c-b5e4-0394a0d0468d/
Standaard zal waarschijnliujk alles zo goed als in het midden staan, als je alles helemaal naar links of naar rechts zet scheid je daadwerkelijk je stereo output van geluiden naar 2x mono output.

Deel 2: TR09->stereo out instellen als 2 x mono out-> één TR09 kanaal met de bassdrum naar een fostex kanaal en die een paar keer doorlussen via de direct outs en de andere TR09 kanaal naar een los fostex kanaal om los te EQ'en. -> Fostex output naar je S4 line input.

Zo heb je alles realtime en analoog bassdrum overstuurd met een schoon los kanaal ernaast naar je DJ setup.

Laatst gewijzigd:
Ik zal morgen eens naar de firmware kijken en evt updaten. Thanks. Ennnnnnnn, als ik mn tr09 meeneem naar je, kan je dan evt laten zien hoe eea aangesloten moet worden? Want zoals je het uitlegt klinkt het makkelijk, maar daar houdt mijn kennis even op. :o:
"Elleboog op tafel...." ;)

Back